• امروز : شنبه - ۱۵ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 4 May - 2024

مصاحبه‌ رسانه ایتالیایی با مشاور حقوقی حمید نوری / محاکمه‌ای اشتباه

  • کد خبر : 44256
  • 24 ژانویه 2024 - 11:15

چند روز پیش برخی از رسانه‌ها به اشتباه خبر از مصاحبه‌ روزنامه‌ای ایتالیایی با حمید نوری دادند که فرزند نوری ضمن توضیحی در این باره نوشت: مصاحبه‌ رسانه ایتالیایی با مشاور حقوقی این خانواده یعنی هیبت‌اله نژندی‌منش بوده است نه خود آقای نوری.

به گزارش فراق، بر اساس نوشته پسر حمید نوری در صفحه شخصی خود، هنوز امکان تماس تلفنی برای او و خانواده‌اش مهیا نشده است.

بخش از مصاحبه‌ای که با عنوان گفت و گوی‌ روزنامه‌ ایتالیایی با مشاور حمید نوری منتشرشده را در زیر می‌خوانید:

نژندی‎منش: من هم حکم دادگاه و هم حکم تجدیدنظر را خوانده‎ام؛ آن‌ها تحت تأثیر نقض آشکار قوانین ماهوی و رویه‌ای قرار دارند؛ اولاً، هر دو دادگاه به طور واقعی به مسائل حقوقی رسیدگی نکردند و قضات به نظر من با حقوق بین الملل آشنایی ندارند، بنابراین، آن‌ها صلاحیت عمومی را اشتباه درک کردند.

ثانیا، احکام، استدلال کافی برای اثبات اتهام ندارند.

ثالثاً، دفاع دلایل خوبی برای سوءاستفاده از آیین دادرسی عادلانه مطرح کرد و قضات به این موضوع رسیدگی نکردند.

کسانی‎که شهادت دادند صرفاً خاطرات خود را به دادستان ارائه کردند؛ این بسیار ناعادلانه است که فردی صرفاً بر اساس گفته‌های شاکیان محکوم شود.

دادستان موظف است تحقیقات عینی، کامل و بی‎طرفانه انجام دهد. شاید شما درباره محاکمه یک شهروند رواندا در سوئد شنیده باشید؛ در آن مورد، یک توافقنامه کمک حقوقی متقابل بین دو دولت درگیر وجود داشت.

همچنین دادگاه کیفری بین‌المللی رواندا (ICTR) از سوی شورای امنیت سازمان ملل تأسیس شد، بنابراین، دادگاه جنایات ادعایی او را در رواندا بررسی و پلیس سوئد از یافته‌های ICTR استفاده کرد.

هیچ موافقتنامه معاضدت قضایی بین ایران و سوئد وجود نداشت، هیچ دادگاه بین‎المللی برای اتهامات گزارش شده در ایران وجود نداشت، دادستان‌ها و دادگاه‌های سوئد اصل بی‎گناهی را نقض کردند.

نژندی‎منش: حمید نوری شهروند ایرانی است؛ او قربانی یک موقعیت سیاسی است و از سوی یکی از بستگانش برای رفتن به سوئد دعوت شد؛ نمی‌دانست که تله‌ای برای او گذاشته شده است.

دادستان سوئد از سوی برخی افراد مورد سوءاستفاده قرار گرفت که تحت تعقیب پلیس ایران به دلیل اقدامات تروریستی هستند.

نوری به اشتباه محاکمه و به حبس ابد محکوم شد.

در طول تاریخ‌های در نظر گرفته شده از سوی دادسرا، دادگاهی وجود نداشت که در آن آقای نوری به دلیل تخلف از قانون محکوم شود.

آقای نوری اظهار کرد که از سال ۱۳۶۰ تاکنون اقدامات تروریستی علیه مردم ایران صورت گرفته است که بیشتر این تروریست‌ها دستگیر و در محاکم صالحه محاکمه شده‎اند. از ابتدا کمیته‌های عفو تشکیل شد. مأموریت آن‌ها این بود که از افراد محکوم، از جمله کسانی که به مجازات اعدام محکوم شده بودند، بپرسند که آیا از گذشته خود پشیمان شده و اقدامات و گروه‌های تروریستی را محکوم می‌کنند یا خیر. اگر آن‌ها موافق باشند که شهروندان خوبی باشند و تروریسم را محکوم کنند، حتی اگر به مجازات اعدام محکوم شوند، عفو خواهند شد.

دفاعیات آقای نوری احکام افرادی را ارائه کرد که به اعدام محکوم شده بودند، اما بعداً مورد عفو قرار گرفتند، آن‌ها دیگر در ایران نیستند بلکه در خارج از ایران زندگی می‌کنند، برخی از آن‌ها نیز جزو شاهدان دادگاه بودند. در آن زمان آقای نوری در زندان کار می‌کرد. شاکیان داستانی را ساختند که دادستان به آن رسیدگی نکرد، دادگاه‌ها همچنین فرض کردند که آقای نوری مجرم است؛ و حالا باید ثابت کند که بی گناه است.

نژندی‎منش: به نظر من، این پرونده عمدتاً انگیزه سیاسی دارد؛ موضوع پرونده و ادعا‌ها ماهیت سیاسی دارند.

نژندی‎منش: با توجه به پرونده مورد بحث که من درگیر آن بودم، می‌توانم بگویم که در سیستم قضایی و کیفری سوئد کمبود‌های زیادی وجود دارد، من فکر می‌کنم در این نظام موضع ضعیفی برای اصل برائت وجود دارد.

رای تنظیم کیفرخواست، آقای نوری را بیش از یک سال در بازداشت نگه داشتند؛ اگر پلیس افراد را در بازداشت نگه دارد و سپس سعی کند به اصطلاح علیه آن‌ها مدارک جمع آوری کند، خطرناک است. نقص دیگر این است که سیستم عمل دفاع از متهم یا حتی دفاع از او را در نظر نمی‌گیرد.

فرد بازداشت‎شده با خانواده اش ارتباطی ندارد، مقامات در مورد او استاندارد‌های رفتار با زندانیان را رعایت نمی‌کنند.

با مقایسه رفتار سیستم قضایی سوئد با استاندارد‌های تصویب شده در قوانین حقوق بشر، من معتقدم که در این مورد، این استاندارد‌ها تنها علیه زندانیان استفاده می‌شود.

به نظر من این معیار‌ها تنها علیه کشور‌های غیر غربی به عنوان ابزاری برای ترویج سیاست آن‌ها استفاده می‌شود و ما وکلا باید نگران استاندارد‌ها باشیم.

نژندی‎منش: یک راه حل داخلی وجود دارد و آن دیوان عالی سوئد است؛ آقای نوری درخواست فرجام‎خواهی خواهد کرد. تصمیم‎گیری در مورد اعطای مجوز تجدیدنظر به عهده دادگاه است.

یک راه حل منطقه‌ای نیز وجود دارد؛ دادگاه اروپایی حقوق بشر؛ اما این دادگاه تنها به تخلف ادعایی از رویه قضایی رسیدگی می‌کند.

نژندی‎منش: برای همه اهمیت‎دادن به عدالت بسیار مهم است، اما این نباید بهانه‌ای برای نقض حقوق بشر باشد. همه ما از حق دفاع از هر کسی که ادعا می‌کند قربانی نقض حقوق بشر است حمایت می‌کنیم.

ما باید طبق موازین حقوق بشر به آن احترام بگذاریم. شهروندان سوئدی و اروپایی باید مراقب ارزش‌ها و استاندارد‌های پذیرفته شده در کنوانسیون اروپایی حقوق بشر و سایر استاندارد‌ها باشند، اگر آن‌ها بر این ارزش‌ها نظارت و پاسداری نکنند، خود قربانیان بعدی خواهند بود.

آقای نوری قربانی سوءاستفاده از آیین دادرسی است.

انتهای پیام

لینک کوتاه : https://feraghnews.ir/?p=44256