• امروز : جمعه - ۳۱ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 19 April - 2024

کتاب اعتراف‌های «وحید افراخته» به چاپ سوم رسید

  • کد خبر : 39383
  • 11 می 2023 - 11:26

«من اعتراف می‌کنم» به چاپ سوم رسید؛ این کتاب اثری متفاوت دربارۀ حیات سازمان مجاهدین خلق در دوره پیش از پیروزی انقلاب اسلامی است.

به گزارش  فراق، محمد رحمانی نویسنده کتاب «من اعتراف می کنم»، با استفاده از اسناد و منابع متعدد مربوط به سازمان مجاهدین خلق، اعترافات وحید افراخته را که از افراد کلیدی و از اصلی‏‌ترین و مؤثرترین اعضای شاخۀ نظامی این سازمان به حساب می‏‌آمد، روایت کرده است.

اعترافات افراخته که در مردادماه ۱۳۵۴ توسط ساواک دستگیر شد، به لحاظ کمی و کیفی بی‏‌مانند است و می‌توان ادعا کرد بعد از ضربۀ شهریور ۱۳۵۰ ساواک، بزرگترین ضربه به نیروهای سازمان مجاهدین خلق، به واسطۀ اعترافات او وارد شده است.

به این ترتیب، بی‏‌شک با دقت در اعترافات این عضو موثر مجاهدین خلق بسیاری از مسائل این سازمان، پیش و بعد از افراخته، قابل فهم‌‏تر خواهد شد.

در بخشی از این کتاب آمده است: «وحید افراخته بعد از مدت کوتاهی نه‌تنها از درون می‌شکند و اعتراف می‌کند، بلکه به همکاری همه‌جانبه‌ای با رژیم شاه دست می‌زند به نحوی که حتی در قامت بازجوی ساواک نیز ظاهر می‌شود.»

افراخته که تا لحظۀ شلیک گلوله باز هم می‌گفت چیزهای جدیدی را به یاد آوردم و درخواست داشت به او فرصت دوباره داده شود، با وجود ارتباط عاطفی‌اش با مأموران کمیتۀ مشترک ضدخرابکاری، در نهایت اعدام شد.

این کتاب که در ۹۶۰ صفحه به ناگفته‌های خواندنی از سازمان مجاهدین خلق پرداخته، از سوی انتشارات ایران و در فاصله کوتاهی به چاپ سوم رسید و با توجه به اینکه اعترافات گسترده افراخته فراتر از اطلاعات صرفاً امنیتی و شرح عملیات‌ها و تاکتیک‌های چریکی است و شامل طیف گسترده‌ای از تحلیل‌های متنوع در حوزه جامعه‌شناختی گروه‌های معتقد به مبارزه مسلحانه می‌شود؛ می‌توان گفت این اعترافات برای پژوهشگران حوزه تاریخ، علوم‌ سیاسی، جامعه‌شناسی و حتی روانشناسان خواندنی و راهگشا است.

انتهای پیام

لینک کوتاه : https://feraghnews.ir/?p=39383