• امروز : شنبه - ۱ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 20 April - 2024
پاسخ کارشناس سیاسی به سه سوال کلیدی درباره فرقه رجوی

ارادت عریان رجوی‌ به آمریکا

  • کد خبر : 34562
  • 28 می 2022 - 12:09

فرقه تروریستی رجوی که استراتژی اولیه‌اش مبارزه با آمریکا به عنوان امپریالیسم جهانی بود، امروز سال‌هاست که خود را در دامان آمریکا می‌بیند. دیدارهای گاه و بیگاه سرکردگان سازمان با مقامات و سناتورهای آمریکایی موضوعی است که نشان می‌دهد، رجوی از ابراز ارادت به آمریکا آن هم به شکل عریان، واهمه ندارند. اما شاید برایتان جالب باشد که بدانید آمریکایی‌ها در اغلب عملیات تروریستی منافقین نیز دست داشته‌اند.

به گزارش فراق، مرکز اسناد انقلاب اسلامی به بهانه دیدار اخیر مریم رجوی با مایک پمئو با دکتر محمدصادق کوشکی عضو هیئت علمی دانشگاه تهران و نویسنده کتاب «تبار ترور» به گفتگو نشسته است که بخشی از آن را در ادامه می‌خوانید.

ضمن تشکر از شما، اجازه بدهید سوالم را از اینجا شروع کنم؛ به نظر شما چه شد که مجاهدین خلق که با شعار بنیادین «مبارزه با امپریالیسم» ظهور کردند، امروز به دامان آمریکا پناه برده‌اند؟ از طرف دیگر، مجاهدین خلق چه کارکردی برای آمریکا دارد؟

محمدصادق کوشکی: بسم‌الله الرحمن‌الرحیم. از دوران ریاست مسعود رجوی، سازمان نگاه معطوف به قدرت داشته است و به همین خاطر همه شعارها و همه تاکتیک‌هایی که به کار بست، معطوف به قدرت بود. طبیعتا بعد از وارد شدن سازمان به فاز مسلحانه علیه نظام جمهوری اسلامی، دیگر تقریبا شعار ضد امپریالیسم از سوی سازمان حذف شد و کم کم کلمه «امپریالیسم» به آن مفهوم اولیه از واژگان سازمان کنار گذاشته شد.

این نگاه معطوف به قدرت در نظام فکری سازمان باعث شد که سرکردگان آن به شکل زیگزاگی، مواضع متناقض و گاه متضاد داشته باشند. در برخی مسائل دیگر نیز چنین بود؛ رجوی در سال ۱۳۵۹ رسما از ضرورت مبارزه با تجاوز صدام صحبت می‌کردند، ولی از سال ۶۱ به بعد هم‌پیمان صدام شدند و بعد از آن هم‌پیمان آمریکا شدند و عملا نیروهای سازمان به عنوان خبرچین‌های اطلاعاتی ارتش امریکا در زمان اشغال عراق انجام وظیفه کردند.

سال‌هاست آمریکا نام سازمان مجاهدین خلق را از فهرست گروه‌های تروریستی حذف کرده است. چراکه آمریکایی‌ها متوجه شدند سازمان مجاهدین خلق می‌تواند هم برای جمع‌آوری اخبار و جاسوسی و هم به‌عنوان یک اهرم فشار تروریستی علیه جمهوری اسلامی موثر باشد.

در نقطه مقابل فرقه رجوی هم متوجه شد برای ادامه بقای خودشان ناگزیر به همکاری با آمریکا هستند و به همین خاطر بعد از دوران ریاست جمهوری کلینتون، مجاهدین خلق وفادارانه به او ابراز سرسپردگی کردند و با التماس از آمریکایی‌ها کمک خواستند. از چهره‌های بسیار خشنی مثل جان بولتون حتی با پرداخت مبالغ چند هزار دلاری خواستند تا در تجمعات مجاهدین خلق حاضر شوند.

می‌توان گفت یک نیاز دو طرفه است؛ سازمان برای بقای خود به آمریکا نیاز دارد و آمریکایی‌ها به عنوان یک ابزار برای فشار به جمهوری اسلامی از سازمان استفاده می‌کند. و این نیاز دوطرفه، این پیوند شوم را روز به روز جدی‌تر کرده است و امروز عملا سازمان در تجمعات و نشست‌هایش به سرسپردگی به آمریکا افتخار می‌کند.

آیا ردپای آمریکا در عملیات تروریستی سازمان منافقین دیده می‌شود؟

محمدصادق کوشکی: بله. شاید بارزترین عملیاتی که می‌توانیم ردپای سرویس‌های آمریکایی، انگلیسی و صهیونیستی را در آن ببینیم، عملیات تروریستی سازمان منافقین در ۷ تیر و ۸ شهریور ۱۳۶۰ است. این دو عملیات، با سایر عملیات‌های منافقین متفاوت است؛ هم از نظر امکانات فنی و قدرت تخریب، و هم از لحاظ تاکتیک و نوع بمب‌گذاری با سایر عملیات تفاوت دارد. جالب است بدانید که هرچند عوامل سازمان در این دو عملیات مداخله داشتند و به نوعی مجری عملیات بودند، اما این دو عملیات کاملا از سوی آمریکایی‌ها طراحی شد. این دو عملیات، نقطه پیوند سازمان با سرویس‌های امنیتی آمریکا، انگلیس و اسرائیل است و درواقع آنها عملیاتی مثل ۷ تیر و ۸ شهریور را طراحی کردند و سازمان فقط مجری بود. به همین خاطر هم سازمان هرگز به طور رسمی مسئولیت این دو عملیات را به عهده نگرفت.

به نظر شما آیا روش سازمان در ضدیت با مردم ایران تغییر کرده است؟ برخی می‌گویند سازمان دیگر دست به اسلحه نمی‌برد و با تاکتیک‌های دیگری به جنگ نظام و مردم آمده است. نظر شما چیست؟

محمدصادق کوشکی: سازمان روش‌های خشونت‌بار قبلی را ترک نکرده است. امروز هم ما در اروپا شاهد روش‌های خشن سازمان هستیم که نمونه‌اش تهدید هموطنان ایرانی است که در سال گذشته خواستار شرکت در انتخابات ریاست جمهوری بودند. بسیاری از ایرانیان از سوی سازمان تهدید به مرگ شدند و حتی برخی را مضروب کردند. جالب است بدانید که هنوز هم سازمان با استفاده از عوامل‌اش در کشور طرح ترور را دنبال می‌کند و پا از این مسیر نکشیده است. سازمان هر زمان که فرصت را مهیا ببیند، بلافاصله دست به اسلحه می‌برد. در آشوب‌های سال ۸۸، مواردی از بمب‌گذاری‌های منافقین در کشور کشف شد. آنها حتی در تهران هم اقدام به بمب‌گذاری کرده بودند؛ اما این اقدامات خرابکارانه کشف و جان مردم حفظ شد.

علاوه بر این روش‌های خشن و تروریستی که مستقیما جان مردم را هدف قرار می‌دهد و به شهروندان ایرانی در داخل و خارج آسیب می‌زند، سازمان از ابزار رسانه‌ای و جنگ روانی هم برای دشمنی با ایران بهره می‌گیرد. آنها همچنین به عنوان خبرچین‌های پرکار، برای سازمان‌های جاسوسی سعودی، سیا و موساد در حال فعالیت هستند.

انتهای پیام / فراق

لینک کوتاه : https://feraghnews.ir/?p=34562