• امروز : پنج شنبه - ۹ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 28 March - 2024

در گفت‌وگوی ویژه خبری شبکه دو سیما عنوان شد: منافقین با ادعای دموکراسی‌خواهی به‌دنبال تطهیر چهره آلوده خود هستند

  • کد خبر : 15475
  • 23 ژوئن 2018 - 13:00

مشاور امنیتی ملی ترامپ کسی است که هر ساله در میتینگهای منافقین شرکت می‏کند و جالب است ببینید حالا چه چیزی را به عنوان دموکراسی دارند به ملت ایران معرفی میکنند؟!!

به گزارش پایگاه خبری‌تحلیلی فراق، چهارشنبه گذشته ​در برنامه گفتگوی ویژه خبری شبکه دو سیما با حضور سیدمحمدجواد هاشمی‌نژاد، دبیرکل بنیاد هابیلیان با موضوع «حقوق بشر سکه‌ای دورو برای غرب» به صورت زنده پخش شد.

دبیرکل بنیاد هابیلیان در این برنامه گفت: حقوق بشر ابزار پیش برنده سیاست‌های آمریکاست و غرب در برابر ایران از همه گروه های تروریستی حمایت کرده است.

وی افزود: دشمن در شرایط کنونی تلاش دارد تا از برخی عدم آگاهی ها در کشور سوء​ استفاده کند.

هاشمی‌نژاد با اشاره به جنایات منافقین ادامه داد: منافقین پس از حضورشان در عراق اینک تغییر چهره داده اند تا بتوانند ادعای دموکراسی خواهی داشته باشند. آن‌ها تلاش دارند تا جنایاتشان فراموش شود و ما نباید بگذاریم این اتفاق بیفتد.

دبیر کل بنیاد هابیلیان افزود: ۳۷ گروه ترویستی بیش از ۱۷ هزار نفر را در ایران به شهادت رساندند و همه آنها در کشورهای مدعی حقوق بشر دفتر دارند و مورد حمایت رسانه ای، سیاسی، لجستیکی و مالی غربی ها هستند.

وی گفت: چهره عریان حمایت از تروریست ها را می توان در آمریکا و رژیم صهیونیستی دید.

به نوشته بنیاد هابیلیان، یک استاد حقوق بین الملل دانشگاه تهران هم در این برنامه گفت: غربی ها و به ویژه آمریکا از حقوق بشر به عنوان یک ابزار برای فشار آوردن به دیگر کشورها استفاده می کنند.

اکبر طلابکی افزود: اگر چه غربی ها از ابزار قوی رسانه ای شان استفاده می کنند اما جبهه مقابل آنها می تواند با استفاده از سازمان های مردم نهاد و هماهنگ کردن کشورهای عدم تعهد سیاست های آمریکا برای سوء استفاده از موضوع حقوق بشر را خنثی کنند.

وی گفت: آمریکایی ها و غربی ها باید به جایی برسند که دریابند زیادی خواهیشان در جهان هزینه بر است.

در ادامه مشروح این گفت‌وگو را منتشر می‌کنیم:

مجری:

گزارش‎های پیگیرانه رسانه‎ها از نقض حقوق بشر در کشورهایی مثل یمن، غزه و دیگر نقاط جهان حکایت دارد. مشکلاتی از جمله گرسنگی، کشتار کودکان، زنان و همه مشکلات و حقوق اولیه انسانی که در این کشورها نقض می‎شود و کشورهایی در خارج از این مناطق معمولاً این مشکلات را برای مردم این مناطق به وجود آورده‎اند.

امشب ما دوست داریم و قصد داریم در خصوص حقوق بشر صحبت کنیم، موضوعی که الان در جهان برخوردهای دوگانه‎ای با آن می‎شود؛ ما امشب قصد داریم موضوع حقوق بشر که به عنوان ابزاری برای فشار بر ایران از آن دارند کشورهای غربی استفاده می‎کنند، بیشتر بحث کنیم.

آقای هاشمی‎نژاد دبیر کل بنیاد هابیلیان مهمان ما هستند، خیر مقدم عرض می‎کنم. و آقای طلابکی استاد حقوق بین‎الملل و عضو هیئت علمی دانشگاه تهران با ما هستند. خدمت هر دو بزرگوار سلام و عرض ادب دارم.

آقای طلابکی، اول با شما شروع کنم. این رویکرد دوگانه را، حالا من در مقدمه هم گفتم که وجود دارد، چه فرقی دارد بین اروپا و آمریکا و اساساً کشورهای دیگر. مثلاً ما شاهد هستیم یک عملیات تروریستی یا یک اتفاقی در یک کشور اروپایی می‎افتد، همه بسیج می‎شوند، برج ایفل چراغ‎هایش خاموش می‎شود و چه چه چه… اما در یک کشور دیگر صد هزار برابر آن اتفاقات می‎افتد، اما به قول معروف کک کسی نمی‎گزد!!

اکبر طلابکی:  

بسم الله الرحمن الرحیم

من هم سلام عرض می‎کنم خدمت حضرت عالی و جناب آقای هاشمی‎نژاد و بینندگان محترم این برنامه. به هر حال ببینید بحث حقوق بشر علیرغم این که فی نفسه موضوع به هر حال مهم و قابل توجه‎ای است، متأسفانه تبدیل شده به یک ابزار در اختیار کشورهای غربی و آنها این را در واقع تبدیل کردند به یک چماقی برای این که آن کشورهایی که احساس می‎کنند مشکل دارند با آنها به لحاظ سیاسی، تحت فشار قرار بدهند.

همین ابزاری شدن حقوق بشر به هر حال گسترش پیدا کرده در عرصه‎های مختلف؛ یک بحث و یک موضوعش هم همین بحث است که در واقع مواردی که نقض حقوق بشر اتفاق می‎افتد در کشورهایی مثل یمن، مثل بحرین، خیلی به آن توجه نمی‎شود و رسانه‎ها خیلی به آن توجه نمی‎کنند؛ اما وقتی در کشورهای غربی اتفاق می‎افتد، خب آسمان ریسمان می‎شود و بزرگ‎نمایی می‎شود.

منتها یک نکته را هم به نظرم باید به آن توجه کرد، موارد نقض حقوق بشری در کشورهای غربی بزرگ نمایی می‎شود که آنها را هم می‎‎خواهند باز یک جوری منتسب کنند به مثلاً فرض کنید اسلام. این را باید توجه بکنیم.

مجری:

یعنی آن هم دو قسمت است که باید بررسی کنیم.

طلابکی:

بله، یعنی فرض کنید مثلاً در کشور فرانسه یا در کشور آمریکا، مردم بیایند علیه سیاست‎های اقتصادی آن کشور تظاهرات بکنند، با این مردم برخورد بشود، هیچ وقت اینها بزرگ‎نمایی نمی‎شود و در رسانه‎ها منعکس نمی‎شود. یعنی این را هم باید توجه کنیم و تفکیک کنیم بین اینها. الان آمریکا مدعی حقوق بشر است. شما وقتی که نگاه می‎کنید وضعیت حقوق بشر را در آمریکا، در خود کشور آمریکا نسبت به شهروندان آمریکایی، اصلاً وضعیت واقعاً فاجعه باری است.

مجری:

نمونه‎اش بارزش سیاه‎پوستان.

طلابکی:

حالا سیاه‎پوستان، من اتفاقاً می‎خواهم بگویم نه فقط سیاه‎پوستان، نه فقط اقلیت‎ها، خود مردم عادی آمریکا. شما مثلاً وضعیت زندان‎‎های آمریکا را بروید و بررسی کنید. وضعیت زنان زندانی در آمریکا. در آمریکا طبق گزارش‎هایی که آمده که چهل درصد زندانبانان در زندان‎های زنان، مرد هستند. بعد دسترسی‎هایی که اینها دارند، بازرسی‎های بدنی که اینها دارند و تجاوزات جنسی و شما دیگر تا الی نهایت آن را بروید. یعنی یک وضعیت این جوری ما داریم. یا مثلاً وضعیت حریم خصوصی که الان دیگر خیلی بحث شده و من یک گزارشی را می‎خواندم که آمریکا ایمیل‎های شهروندان خودش را می‎دهد به رژیم صهیونیستی.

مجری:

می‎فروشد؟!

طلابکی:

بله، یعنی این وضعیتی هست که الان دارند. فقط هم فکر نکنید که فقط سیاه‎پوستان یا اقلیت‎ها، نه! خود سفیدپوستان هم حتی در معرض موارد نقض فاحش حقوق بشر هستند. پس من می‎خواهم بگویم که اینها را باید تفکیک کرد. یعنی چند تا لایه دارد. وقتی حقوق بشر برای آنها مهم است که بتوانند از آن استفاده ابزاری‌‎شان را بکنند، آن هم باز برای فشار آوردن به کشورهای مخالف.

یعنی این حقوق بشر و حقوق شهروندی خود شهروندان خودشان هم برایشان مهم نیست و اتفاقاً به نظر من این خودش یک نشانگر است، یعنی کشوری که حقوق شهروندان خودش برای مهم نیست، طبیعی است که حقوق شهروندان کشورهای دیگر به طریق اولی برایشان اهمیت ندارد.

مجری:

آقای هاشمی‎نژاد می‎خواستم در مورد ماهیت حقوق بشر در دنیای معاصر از شما بپرسیم. اما قبل از آن شما در حوزه تروریسم کار کرده‎اید و یکی از مصداق‎های اصلی نقض حقوق بشر، همین بحث‎های تروریستی است. الان چه جوری این حجم از عملیات‎های تروریستی، اتفاقات مختلف دارد رخ می‎دهد، از کجا آب می‎خورد و چه ریشه‎ای دارد؟

ترورسیم کلیدی‌ترین ابزار پیش‌برنده اهداف سیاسی غرب و آمریکاست

هاشمینژاد:

بسم الله الرحمن الرحیم

ببینید اولاً هیچگاه کشورهای غربی به خصوص آمریکایی‎ها اجازه ندادند یک تعریف واحد قانونی که مورد پذیرش مجامع قانونمند جهان باشد از تروریسم ارائه شود. دلایل مختلف هم دارد. مهمترینش این است که این ابزار یکی از کلیدی‎ترین ابزار پیش برنده اهداف سیاسی کشورهای غربی و آمریکایی‎هاست.

در قرن گذشته خود آمریکا‎یی‎ها گفتند که بالاخره بیاییم و یک تعریفی را ما خودمان داشته باشیم برای حوزه تروریسم. لوایحی را ارائه دادند، رفت در سنا، چند بار رفت و آمد تا این که خود نمایندگان گفتند بنا بر هر تعریفی که از این تعاریفی که دارد می‎آید اینجا، ما بخواهیم  یکی را مصوب بکنیم، خودمان می‎شویم مصداق تروریسم!

مجری:

پایشان گیر است.

هاشمینژاد:

کاملاً مشخص است. اساساً من عرضم این است که اگر حمایت‏های غربی را بگذاریم کنار از گروه‎ها و گروهک‎های تروریستی در سراسر دنیا، ما چیزی به نام ترور و تروریسم به صورت معضل جهانی نداریم. شما ببینید اعترافاتی که وجود دارد توسط خود کشورهای غربی توسط حمایت‎هایشان و به هر حال یکی از مهمترین و بارزترین و جدیدترین آنها اعترافی است که خانم کلینتون در کتاب معروف “اعترافات سخت” کرده است که آنجا خودش به صراحت دارد می‏گوید که این القاعده و طالبان را اصلاً ما خودمان به وجود آوردیم!

نمونه‎های متعدد و فراوانی داریم از ایجاد گروه‎های تروریستی در سراسر دنیا، برای این که پیش ببرند اهداف‎شان را، زمینه سازی دخالت‎های آنها را در کشورهای مختلف فراهم بکنند. شرایط کشورها را بحرانی و پیچیده بکنند، که اینها بتوانند به صورت مشروع به قول خودشان دخالت بکنند؛ و موارد بسیار زیادی که حادثه یازده سپتامبر در خود آمریکا یکی از موارد مشخصی است که شما ملاحظه بفرمایید به ازای دو ساختمان، اینها دو کشور را در حوزه ما تصرف کردند و بیش از یک میلیون نفر انسان در هر دو کشور افغانستان و کشور عراق، در ازای دو هزار نفری که در آنجا کشته شدند.

این نشان می‎دهد که این چقدر هدفمند این کار انجام شده است. و نمونه‎های بارز فراوان که خود کشور ما ایرانی اسلامی، با توجه به این که الان نزدیک حادثه هفتم تیر ماه هستیم و خب این هفته حقوق بشری به اصطلاح آمریکایی‎ها را هم بخواهیم مثال بزنیم، موارد فراوانی داریم که اینها مصداقاً نشان می‎دهد که غرب در مورد ایران به خصوص به صراحت از تمامی گروه‎های تروریستی حمایت مستقیم کرده و در حال حاضر هم انجام می‎دهد.

مجری:

آقای هاشمی‎نژاد می‎توانیم ما مسئله میانمار به صورت مثال که به دلیل اعتقادات دینی و یا حالا کشورهایی مثل بحرین یا مشکلاتی که در سوریه وجود دارد، این را هم مصداقی از تروریسم بدانیم که ریشه‎های تروریسم داشته باشد؟

هاشمی‎نژاد:

ببینید به هر حال آن مصداق بارز و آن تعریف به اصطلاح پذیرفته شده‎تر در سطح جهان و در بین دولت‎ها این هست که تروریسم یعنی اهدافی را با استفاده از ابزارهای خشونت‎آمیز، اهداف سیاسی را بخواهند پیش ببرند. این می‎شود تعریف تقریباً جامع غیر رسمی که بین دولت‎ها و به اصطلاح مجامع سیاسی پذیرفته شده است. هر چیزی که در این قالب بگنجد، چه از سوی دولت‎ها باشد و چه از سوی افراد و گروه‎ها، این می‎شود تعریف تروریسم. که حالا آن را باید بررسی کرد که که نهایت در این قالب گنجانده شده یا نه.

منتها آن چیزی که مهم است این است که اساساً حقوق بشر و موضوع تروریسم به لحاظ محتوایی، از آن محتوای اصلی خودش از اهداف اصلی خودش کاملاً خارج شده و این تبدیل شده به یک ابزار سیاسی. یعنی کاملاً یک ابزار سیاسی است و هیچ ابایی هم کشورهای غربی از این که بخواهند مصداقاً علیه آن چیزی که خودشان تصویب کردند برای پیشبرد اهداف‎شان، آنجایی که با اهداف آنها نمی‎خواند همان را به صورت مستقیم می‎گذارند کنار.

مجری:

مثال بزنید.

هاشمینژاد:

موارد فراوان، مثلاً یکی از روشن‎ترین مثال‎ها: چندی پیش در سازمان ملل و توسط شخص دبیر کل سازمان ملل، دولت عربستان را به خاطر جنایات‎ جنگی که در یمن انجام می‎دهد که دیگر این خیلی مشهود و معروف است محکوم کردند. بیست و چهار ساعت بعد نکشید که دولت عربستان گفت من پول‎هایم را از آنجا برمی‎‎دارم و دیگر هیچ کمکی نمی‎کنم! دبیر کل بیست و چهار ساعت بعد این نظر خودش را پس گرفت. که در فرمایش مقام معظم رهبری به صراحت به آن اشاره فرمودند. این یک افتضاح سیاسی است در مورد بحث‎های حقوق بشری.

خروج آمریکا از شورای حقوق بشر، که دلایلش هم کاملاً مشخص است و محور آن هم بحث رژیم صهیونیستی است و موارد بسیار زیاد این جوری که صراحتاً از همانی هم که خودشان مصوب کردند، ابایی ندارند از این که اینها را هم زیر پا بگذارند.

من یک مثال دیگر هم بزنم ترزا می نخست‎وزیر انگلیس وقتی که حوادث لندن انگلستان پیش آمده بود در چندی پیش که حالا بالاخره گاهی دچار حوادث تروریستی شده‎اند توسط داعش، صراحتاً گفت: اگر لازم باشد در مواجهه با تروریسم، قوانین حقوق بشری را عوض کنیم، که البته ما باید بگوییم که منظورشان از عوض کنیم، زیر پا بگذاریم است! اگر لازم باشد این کار را بکنیم، حتماً انجام می‎دهیم. اما این کار را در مورد ملت‎های دیگر به هیچ عنوان نمی‎پذیرند. یعنی حتی در مورد قاتلین و جنایتکاران می‎آیند این موازینی که خودشان تعریف کردند بر اساس آنها می‎خواهند اینها را بررسی کنند.

مجری:

بله، همین قاتل اتوبوس دیوانه را داشتیم و این اعدام شدن چه داستان‎هایی در فضای مجازی و هم در شبکه‎های خارجی گفتند که چرا؟!! ترامپ هم موضع گرفت.

آقای طلابکی حالا من از همین جا من وارد بحث ایران بشوم، که گفتم ما یک کسی را داشتیم و کسی نبود در ایران که انزجار نداشته باشد از این حرکت تروریستی که حالا یکی با اتوبوس بگیرد روی مردم و حالا بعد از اعدامش این ماجرا اتفاق بیفتد، همواره از این چماق – از حرف شما وام بگیرم – حقوق بشر استفاده کردند بر علیه ایران. ما چگونه باید رفتار کنیم. چگونه می‎توانیم پاسخ این فشارها را بدهیم؟ چه اقداماتی باید برای این قضیه انجام بدهیم؟

آمریکا هنوز فکر می‌کند مهد دمکراسی و حقوق بشر است

طلابکی:

ببینید اقداماتی که انجام می‎دهند علیه ما، خب در واقع محورهای مختلفی دارد. یعنی از ابزارهای مختلفی استفاده می‎‎کنند. شاید مهمترین ابزار، همین ابزار رسانه است. به هر حال یک فضایی را ایجاد می‎کنند و بگونه‎ای فضا سازی می‎کنند که در واقع مواردی را که ما داریم عمل می‎کنیم به قوانین خودمان را، این را می‎گویند نقض حقوق بشر! و نقض حقوق بشر تلقی می‌‎کنند.

به نظرم ما در این عرصه باید بالاخره یک تدابیری بیندیشیم. یک عرصه هم در واقع آگاه سازی افکار عمومی است. یعنی ما باید بتوانیم در عرصه‎های رسانه‎ای تا حد امکان و با استفاده از ابزارهایی که داریم، منتها قطعاً آن ابزارهایی که آنها دارند در عرصه رسانه خوب خیلی زیاد هست، ما یک کشوریم در مقابل مجموعه‎ای از کشورهای غربی و هجمه‎ای که آنها وارد می‎کنند؛ یک جنگ نابرابر است. ولی به هر حال ما باید در عرصه‎های رسانه‎ای به طور خاص و همچنین از ابزارهای دیگری که وجود دارد، بالاخره در مجامع حقوق بشری ما باید بتوانیم استفاده بکنیم.

همین بحث خروج آمریکا از شورای حقوق بشر را که مطرح کردند، نشان می‎دهد که می‎شود در یک عرصه‎هایی در عرصه‎های بین‎المللی در مقابل آمریکا و رژیم صهیونیستی ایستاد. گرچه این ابزارها هم لزوماً اینگونه نیست که ابزارهای صد در صد مثبتی باشند. چه بسا شورای حقوق بشر هم نواقصی دارد و ایراداتی هم به آن وارد هست. ولی به هر حال همین ایجاد شورای حقوق بشر، علیرغم خواست آمریکا، می‎دانید خود ایجاد شورای حقوق بشر را آمریکا نمی‎خواست!

و در دوران بوش هم یک بار خارج شد از شورای حقوق بشر. به خاطر همین ایراداتی که داشت. بعداً اوباما آمد و با آن سیاست‎های پنبه سر بریدن که دارد، آمد و وارد شد و تلاش کرد باز شورای حقوق بشر را دست بگیرد. یعنی ابزارهایش را یعنی فرض کنید شورای حقوق بشر برای این ایجاد شد که نسبت به کشورها یکسو نگرنی نشود و در واقع گزینش‎گری نشود، اینها آمدند در دوره اوباما این کار را کردند. یعنی دوباره شورای حقوق بشر را در یک عرصه‎هایی برگرداندند و یک حرکت ارتجاعی انجام دادند.

یعنی می‎خواهم بگویم به هر حال خود این وجود آیتمی که در شورای حقوق بشر وجود دارد علیه رژیم صهیونیستی، اینها نشان می‎دهد که می‎شود با کمک به نظر من کشورهایی که  هم سویی دارند با ما؛ فرض کنید کشورهای عدم تعهد، ما در عرصه بین‎المللی کشورهای عدم تعهد تعداد زیادی هستند، کشورهایی که می‎شود با آنها تعامل کرد و در این عرصه‏ها و آگاه سازی کرد. یعنی در واقع حرکت‎های توجیهی، حرکت‌‎های رسانه‏ای، حرکت‎های سیاسی و دیپلماتیک، می‏توانیم در این عرصه‎ها آگاه سازی بکنیم، خیلی مهم است که افکار عمومی را ما می‎توانیم آگاه کنیم.

و به نظر می‎رسد در عرصه بین‎المللی هم این اتفاقات افتاده؛ یعنی شما نگاه بکنید در کشورهای غربی می‎بینید مثلاً در قضیه فلسطین، خود مردم کشورهای غربی چقدر آمدند و از نقض حقوق بشر تظاهرات کردند، یعنی این آگاهی اتفاق افتاده؛ ما نباید تصور کنیم که حالا چون ما ابزارهای رسانه‎ای‎مان کم است، نمی‎توانیم مؤثر باشیم. قطعاً ما می‎توانیم تأثیرگذار باشیم.

در واقع ما با وجدان و فطرت انسان‎ها سر و کار داریم؛ این را اگر ما بتوانیم آگاه بکنیم به انحای مختلف، استفاده بکنیم از مجامع آکادمیک، استفاده بکنیم از سازمان‎های مردم نهاد، استفاده بکنیم از همین مجموعه‎ای که فرض کنید آقای هاشمی‎نژاد به هر حال زحمت می‎کشند مجموعه هابیلیان در مورد بحث تروریسم، بحث این هزاران شهیدی که ما داریم و منافقین انجام دادند و متأسفانه دارند دائم هم علیه ما اقدام می‎کنند؛ یعنی جای جلاد و شهید را سعی می‎کنند عوض کنند. ما باید سعی کنیم سازمان‎های مردم نهاد را گسترش بدهیم، در عرصه‎های مجامع بین‎المللی بیشتر حضور پیدا کنیم. در عرصه‎های رسانه‎ای هم همین طور.

گاهی اوقات من واقعاً ناراحت می‎شوم که می‎بینم حتی در عرصه داخلی خودمان هم گاهی اوقات احساس می‎کنم حتی دانشجوهای حقوق ما هم نمی‎دانند که واقعاً وضعیت حقوق بشر در کشورهای غربی چگونه است؟ یعنی آگاهی نتوانستیم به بعضی از افکار خواص خودمان هم بدهیم؛ تعجب می‎کنند یعنی وقتی شما می‎گویید در آمریکا یک چنین اتفاقی می‎افتد، تعجب می‎کنند.

مجری:

آنجا فکر می‎کنند هنوز مهد دموکراسی و حقوق بشر است.

طلابکی:

بله، یعنی ما هم در داخل، باید خوب کار بکنیم، هم در عرصه خارجی.  شما اگر نگاه بکنید راهبردهای مقام معظم رهبری را اگر در عرصه حقوق بشر، متوجه می‎شوید که ما باید چه کار بکنیم. چون ببینید مقام معظم رهبری همیشه روی این نکته تأکید کردند که ما در عرصه حقوق بشر، ما مدعی هستیم. ما نباید صرفاً پاسخگو باشیم، ما باید مدعی حقوق بشر باشیم و آن کشورهای غربی را در عرصه حقوق بشر با آن جنایت وسیعی که دارند می‎کنند، زیر سؤال ببریم. یعنی از عرصه انفعال ما باید خارج باشیم و برویم به بحث‎های آفندی و تهاجمی و این قطعاً می‎تواند مؤثر باشد. در سیاست خارجی‎مان، در همه عرصه‎های  بین‎المللی ما اگر این را وجهه همت خودمان قرار بدهیم، قطعاً می‎تواند مؤثر باشد.

مجری:

خیلی ممنون، فکر می‎کنم که نسل‏های جدید انقلاب، اگر ما بخواهیم مصداق‎هایی که منافقین اشاره کردند، نسل‎های جدیدتر با شهدای هسته‎ای فکر کنم خیلی آشناترند و شاید حضور ذهن بیشتری داشته باشند نسبت به ترور و این نقض حقوق بشری که در ایران رخ داده است. ما الان ارتباط‎مان با خانم سالاریان، مادر شهید احمدی روشن برقرار است. خانم سالاریان سلام شب شما بخیر.

خانم سالاریان: (مادر شهید احمدی روشن)

من هم سلام عرض می‎کنم خدمت شما و بینندگان سیما.

مجری:

خانم سالاریان من اول از شما بپرسم موقعی که این اتفاق تلخ افتاد و به هر حال ملت ایران را داغدار کرد، آیا بعد از این اتفاق، حالا بهت مدت یک سال یا چند وقت طولانی مدت، از همین نهادهای حقوق بشری سراغ شما آمدند، پرس و جو کردند، علت را پرسیدند و یا به هر حال اقدامی در این زمینه انجام دادند؟

خانم سالاریان:

نه! نه هیچ کاری انجام ندادند. منظورتان خارج از کشور است دیگر؟

مجری:

بله.

امروز متاسفانه جای شهید و جلاد دارد عوض می‌شود

خانم سالاریان:

آنهایی که هر اتفاقی داخل مملکت ما می‏افتد، دخالت می‎کنند، جایی که قوانین صریح قرآن اجرا می‎شود دخالت می‎کنند! نه واقعاً در این مورد کسی چیزی نگفته است.

مجری:

پیگیری‎هایی هم شد از طرف ایران؟

خانم سالاریان:

خیلی کم دیگر. همین بنیادی که جناب آقای هاشمی‎نژاد هستند.

مجری:

فکر می‎کنم الان یک جورایی نوع تروریسم، نوع ترورها دارد عوض می‎شود، نظر شما در این باره چیست؟ حالا ما اول منافقین را داشتیم، نوع منافقین عوض شد، بعد رفت سمت داعش، منافقین هم البته داعش گونه بودند. این نوع تروریسم دارد عوض می‎شود، شما بازخوردهایی داشتید؟ با توجه به این که شما الان به عنوان مادر شهید، حتماً با مادر شهدای مدافع حرم یا خانواده شهدای دیگر هم در ارتباط هستید.

خانم سالاریان:

به نظر من از ابتدا که انقلاب اسلامی ایران پیروز شد و تا حالا همین الان که من دارم با شما صحبت می‎کنم، ما شهدای زیادی غیر از شهدایی که در جنگ تحمیلی دادیم و در مبارزه با رژیم طاغوت دادیم، شهدای بسیار زیادی هم در داخل کشورمان به شهادت رسیدند، توسط منافقین. و بعد از آن همین داعش که در کشور سوریه به وجود آمد، در کشور عراق به وجود آمد و جوانان ما به کمک هموطنان سوری‎مان رفتند که البته این یک نوع دفاع از خودمان هم هست.

چون می‎دانیم که این تروریستی که آمریکا فرستاده داخل سوریه، فقط برای سوریه نیست و اگر می‎خواست به کارش ادامه بدهد، به داخل مرزهای ما هم کشیده می‎شد و همین درگیری‎ها مبارزه هست با آنها. ولی متأسفانه به قول حضرت امام [خامنه‎ای] جای جلاد و شهید در مملکت ما کم کم دارد عوض می‎شود.

مجری:

منظورتان چیست؟

خانم سالاریان:

خب من یک موضوعاتی را در همین چند سال اخیر شنیدم که خب خیلی‎ها شاید از نادانی، شاید نمی‎دانند واقعاً بگویم مغرض بودند، نمی‎دانم؟! این که چرا ما در دهه شصت کسانی را اعدام کردیم، چرا کسانی را دستگیر کردیم؟ در صورتی که واقعاً ما از کمترین حق خودمان دفاع کردیم. اگر ما می‎خواستیم از حقوق کامل‎مان دفاع بکنیم، همین الان دولت ما باید به دادگاه بین‎المللی لایحه شکایت می‌کرد به خاطر ترور دانشمندان هسته‎ای ما.

اینها هیچ کدام‎شان در کارهای نظامی دخالت نداشتند. همه دنبال کارهای علمی بودند. ولی متأسفانه اینها به خودشان جرأت دادند داخل کشور خودمان، شهید علی‎محمدی را جلوی درب خانه خودش به شهادت رساندند. مصطفی را در حال رفتن به محل کارش به شهادت رساندند. و متأسفانه ما کاری نتوانستیم از پیش ببریم. من واقعاً تقاضا می‎کنم از مسئولین‎مان که اینها را پیگیری کنند و نگذارند که آنها برگ برنده دست‎شان باشد. آنها فقط بهانه برای کشور ما می‎تراشند که چرا ما قانون صریح قرآن را در مورد قاتل بچه‎های نیرو انتظامی اجرا کردیم. یعنی قصاص. قصاص چیزی است که قانون مملکت ما است.

مجری:

خیلی ممنون و متشکر خانم سالاریان.

آقای هاشمی‎نژاد من از همین حرف‎های خانم سالاریان استفاده کنم، گفتند که جای جلاد و شهید دارد عوض می‎شود! خب اگر الان نسل جدید و نسل چهارمی که آن درگیری‎های دهه شصت را ندیده، آن فجایع را ندیده که حتی آدم وقتی می‎رود مستندات را می‎‎بیند، کتاب می‎بیند، بلکه بدتر از داعش بوده، آن چند تا پاسداری که گرفتند و آن اقداماتی که کردند، آن حافظه شاید از بین برود و به مرور زمان به یک تحریف‎هایی دچار بشود. نباید اینها مستند سازی بشود، پیگیری حقوق بشود مدام؟ که به هر حال این اتفاق نیفتد و یک جایی کاملاً مشخص، هم پیگیری حقوق در مجامع بین‎المللی که خانم سالاری هم گفتند.

هاشمینژاد:

ببینید این دو تا جنبه دارد، یک جنبه داخلی دارد که ما معتقد هستیم که این آن مقداری که بایستی کار می‎شد، کار نشده و آن فاصله ده بیست سال گذشته یک مقدار در این قضیه کم کاری کردیم و این فرصتی را داد به دشمن که بتواند با توجه به این که یکی دو نسل جدید آمدند و به فرمایش شما آن حوادث را ندیدند، خب چیزی ندانند و این فرصتی برای دشمن ایجاد می‎کند که بتواند این جابجایی ها را عوض بکند.

تروریسم و بحث حقوق بشر ماهیتاً جایش عوض شده است، تروریسم هم همین طور. ببینید شما به هر حال کشور جمهوری اسلامی ایران در کشور سوریه و عراق یکی از نقش‎های اصلی را در مواجهه با تروریسم مشخصی که همه دنیا با آن مسئله دارند و درگیر هستند و آن را مصداق می‎دانند، درگیر شده است؛ ولی همین جمهوری اسلامی به خاطر همین موضوع متهم به حمایت از تروریسم می‎شود.

یا بنا بر همان نرم‎ها و تعاریفی که در بحث‎های حقوق بشری و سازمان ملل در بحث موضوع تروریسم داریم، کشورهایی که بخشی از خاکشان اشغال می‎شود و مردم و گروه‌های مردمی، گروه‌های مقاومت را ایجاد می‌‎کنند برای آزادسازی خاک خودشان، این مقاومت و این مبارزه مسلحانه کاملاً مشروع هست در عرف بین‎الملل و از لحاظ مسائل سازمان ملل. ولی دقیقاً جای این را عوض می‌کنند، گروهی مثل حزب‌الله که اساساً بر اساس این که کشورش اشغال شده توسط اسرائیل؛ یا غزه به خاطر این که کشورش و خاکش اشغال می‎شود و مورد تجاوز واقع می‎شود توسط رژیم صهیونیستی، اینها مصداق موضوع تروریسم می‎شوند و حامیان آنها می‎شوند، حامیان تروریسم.

عرضم این است که با توجه به این موارد کاملاً درست است. ما بایستی هم در عرصه بین‌المللی و هم در عرصه داخلی کار بکنیم؛ دشمن در حال کار کردن است. ملاحظه بفرمایید در راستای سیاست‎های استکبار که جابجا می‎کند، تفکرات هم عوض می‎شود، تروریسم مصداق‎های مختلف دارد؛ ما تروریسم فرهنگی هم داریم. وقتی فرهنگ یک ملت را از او می‎گیرند و جایگزین می‎کنند با فرهنگ دیگری، این یکی از مصداق‎های تروریسم فرهنگی است.

منافقین با ادعای دموکراسی‌خواهی به‌دنبال تطهیر چهره آلوده خود هستند

وقتی که می‎آیند جای عملیات‎های تروریستی و جنایتکارانه را برمی‎دارند و همان موضوع می‎شود موضوع حقوق بشری؛ خب همین بحث حقوق بشر که حالا اشاره کردند که آمریکا دنبالش هستند، چه حقوق بشری است؟ بیایید بشناسیم واقعاً به دنیا معرفی کنیم، به مردم خودمان معرفی کنیم. این مشاور امنیتی ملی آقای ترامپ کسی است که هر ساله در میتینگ‎های منافقین شرکت می‏کند و جالب است ببینید حالا چه چیزی را به عنوان دموکراسی دارند به ملت ایران معرفی می‎کنند؟!! سازمان منافقین. سوابقش چیست؟ جنایت و کشتار بنابر اسناد بین‌‎المللی و خود وزارت خارجه آمریکا.

در سال ۱۹۹۷ آمریکا یک گزارش مفصل راجع به منافقین و جنایاتش و ایدئولوژی التقاطی‎اش و خیانت‎هایی که کردند به ملت ایران در همدستی با صدام علیه کشورمان. یک گزارش مفصل و دقیق می‎دهد. به صراحت می‎گوید که این گروه حزب جمهوری اسلامی تهران را منفجر کرد، رئیس دیوان عالی کشور، رئیس‎جمهور، نخست‎وزیر، – حالا تعبیر آن وزارت خارجه آمریکا این است – و هزاران هزار نفر از مردم عادی کشور ایران را ترور کردند. (با همین الفاظ)

بعد این آقای جان بولتون مشاور امنیت ملی آمریکا، آقای مای پمپئو وزیر امور خارجه‎اش و حلقه اطرافیان آقای ترامپ حامیان اصلی منافقین هستند. پول می‎گیرند، لابی‎گری می‎کنند برای آنها و اینها را جا می‎اندازند در صحنه رسانه‎ آمریکا به عنوان گروه‎های دموکراتیک! پس بنابراین آنچه به عنوان دموکراسی برای مردم ایران دارند پیش‎بینی می‌‎کنند و خوابش را دارند می‎بینند از سر لوله‎های تفنگ جنایتکارانی مثل منافقین دارد رد می‎شود!!

یعنی آن چیزی که دنبال حقوق بشر هستند منظورشان دقیقاً همین است. آن کاری که در سوریه کردند. سوریه را شما ملاحظه کنید معارضین را تحت عنوان معارض و مخالف در پاریس جمع کردند، سلاح به آنها دادند، همه کشورهای غربی. کشور جمهوری اسلامی را راه ندادند، گفتند شما خودتان مسئله هستید در مورد تروریست، سلاح دادند و اینها را انداختند به جان مردم. به هر حال تروریست، تروریست است! به هر حال دامن حامی خودش را هم می‎‌گیرد. تا روزی که مردم سوریه توسط این جنایتکاران کشته می‎شدند، کسی خم به ابرو نمی‎آورد و حمایت‎ها ادامه داشت. آن روزی که سر آمریکایی بریده شد، تازه اینها بحث تروریست را راه انداختند. مصداق‌‎های فراوانی از این قضیه هست.

تمام گروه‎هایی که در داخل کشور ما جنایت تروریستی کردند، در بعد از انقلاب اسلامی که ما هفده هزار شهید ترور داریم که از روز اول انقلاب اسلامی، یعنی ۲۲ بهمن ۵۷ اولین ترور کشور ایران اتفاق افتاد تا همین چندی پیش که در سر مرزهای ما اتفاقاتی داریم؛ سی و هفت گروهک تروریستی در کشور ما جنایت تروریستی انجام دادند و همه آنها و سرکردگان‎شان در کشورهای غربی و آمریکا دفتر رسمی دارند و مورد حمایت‎های لجستیکی، رسانه‎ای و مالی آنها هستند.

گروهک منافقین در همین، حالا چند روز آینده هم یک میتینگ مفصل دارد که هر ساله دارد برگزار می‎کند و به صراحت از اعمال تروریستی‎اش دارد دفاع می‎کند و اتفاقاً برگزاری آن در روزی است که اعمال تروریستی‎اش را در کشور ایران شروع کرده است. چه جایی برای شک و شبهه باقی می‎ماند. اصلاً به صراحت دارند از تمامی نرم‎هایی که حتی خودشان تعریف کردند در بحث تروریسم و حقوق بشر، عبور می‎کنند در مورد کشورهای دیگر و اساساً من به نظرم می‌رسد که این امروز چهره عریان حمایت از تروریسم را در کشور آمریکا و رژیم صهیونیستی ما داریم مشاهده می‎کنیم.

مجری:

آقای طلابکی اتفاقی که الان در این چند روز اخیر افتاده در آمریکا، که جدا سازی کودکان مهاجران از والدین‎شان است و آن بحث حقوق بشر و خارج شدن از شورای حقوق بشر اشاره کردید. اینها پی در پی فکر می‎کنید چه تأثیراتی داشته باشد؟ آیا این که بایکوت رسانه‌ای هست در سطح جهان بازتابی پیدا می‎کند؟ اغنا می‎کند مردم را؟ یا این که نه! فکر می‎کنید اینها چون رسانه‎های بزرگ دنیا دست‌شان هست و بایکوت می‎کنند خیالشان راحت است و ادامه می‎دهند به این کارشان؟

طلابکی:

به هر حال الان دنیای رسانه دنیایی هست که بالاخره فضای مجازی فضایی هست که بسیاری از مطالب را مردم دنیا می‎بینند. در این قضیه هم شما دیدید بالاخره کشورهای مختلفی موضع گیری کردند علیه این اقدامی که آمریکا علیه مهاجران انجام داد؛ یا نسبت به خروجش از شورای حقوق بشر. اینها چیزی نیست که بشود به هر حال کتمان کرد. منتها ببینید اینها را ما باید در چارچوب یک سیاست کلی ببینیم دیگر.

مجری:

این برای من سؤال هست که چرا اگر آمریکا فکر می‎کند این هزینه زاست، چرا دارد این کارها را می‎کند؟ یعنی آن هزینه و فایده‌اش چیست که دارد این کارها را می‌‎کند؟ خیلی راحت از حقوق بشر، قانون مهاجرت، چه، چه، چه همه را پشت سر هم دارد انجام می‎دهد.

طلابکی:

ببینید آمریکا خودش می‎داند که وضعیت حقوق بشر در این کشور چه وضعیتی دارد. اما گزارش نقض حقوق بشر در کشورها را می‌دهد و تمامی کشورهایی که با او به نوعی مقاومت دارند در مقابلش می‎کنند، به عنوان ناقض حقوق بشر معرفی می‌کند. چرا این کار را می‌کند؟ چون احساسش این هست که در واقع قدرت دارد.

یعنی قدرتی دارد که هر چقدر هم نقض حقوق بشر انجام بدهد. جامعه بین‌اللملی در مقابل او توانی ندارد و احساس می‎کند کشورهای غربی هم در واقع گرچه در ظاهر انتقاد می‎کنند از اقداماتش، اما در مقام عمل اتفاق خاصی نمی‎افتد. این به نظر من شاید دلیلی باشد که آمریکا دارد به این سیاست خودش ادامه می‎دهد. به نظرم باید اتفاقی بیفتد و به این سمت برویم که آمریکا احساس کند اقداماتش برایش هزینه بر است.

من دوست داشتم یک مثالی بزنم، آقای هاشمی‎نژاد فرمودند در مورد این که مثلاً غربی‎ها خودشان، خودشان را مستثنی می‎کنند؛ شما ببینید در زمان بوش وزارت دادگستری آمریکا آمد یک یادداشتی منتشر کرد، حقوقدان‎ها هم آنجا کمک می‎کنند حالا شما توجه بکنید وقتی از حقوق بین‎الملل صحبت می‎کنیم این گونه نیست که شما بگویید الان من به فلان مرجع مراجعه بکنم، کار انجام می‎شود؛ نه! آنجا هم بالاخره این قواعد بگونه‎ای نوشته می‌شود ‎که شما به این راحتی نمی‌توانید اقدام بکنید.

امروز مقام معظم رهبری فرمودند کنوانسیون‎ها در جاهایی تدوین می‎شود که منافع اینها را تا حد امکان حفظ بکند.

مجری:

اگر حفظ نکند، راحت خارج می‌شود.

طلابکی:

بله، الان وزارت دادگستری آمریکا یادداشتی داد گفت ما این موارد را شکنجه نمی‎دانیم. مثلاً غرق مصنوعی را ما شکنجه نمی‎دانیم و انجام می‎دهیم و انجام دادند در گوانتناما شما ببینید کارهایی که کردند، بعد هم گفتند به نظر ما اینها شکنجه نیست. بعد که اوباما آمد سر کار، اعلام کرد که دیگر گذشته‎ها گذشته، حالا یک کارهایی چون در آن زمان قانونی بود، انجام دادند؛ ما دیگر آنها را پیگیری نکنیم. وعده داد من گوانتاناما را می‎بندم و نبست. چرا؟

چون احساس می‌کند که هزینه چندانی برایش ندارد. هر کاری که بکند، آن هژمونی را چون دارد، کشورهای غربی هم عرض کردم در ظاهر می‎آیند از نقض حقوق بشر در فلان کشور انتقاد می‎کنند. ولی شما می‎بینید قراردادهای تجاری‎شان کماکان برقرار است. فروش سلاح‎شان به کشورها برقرار است. لذا چون فکر می‎کنند چیز خاصی را از دست نمی‎دهند بنابراین این اقدامات را انجام می‎دهند.

لذا امیدوارم این اتفاقاتی که الان دارد رخ می‎دهد به گونه‎ای پیش برود که آنها احساس بکنند که این اقدامات‎شان هزینه بر است. و این هم اتفاق نمی‎افتد جز این که کشورهایی که به هر حال در مقابل  این تمامیت خواهی آمریکا و غرب ایستاده‎اند، اینها بتوانند بالاخره یک جوری با همدیگر متحد بشوند. همان وحدت کلمه‎ای که امام روی آن تأکید داشتند. اینها با هم متحد بشوند و در مقابل این زیاده خواهی‎ها بایستند.

مجری:

آقای هاشمی‎نژاد از همین انجمن بگویید، در ایران دارد چه اتفاقاتی می‌‎افتد برای همین بحث حقوق بشر، بحث تروریسم، چه کارهایی دارد می‎شود، چه مستند سازی‎هایی دارد می‎شود؟

 نباید اجازه دهیم جنایات منافقین فراموش شود

هاشمینژاد:

من یک نکته‎ای در ادامه بحث ایشان بگویم، علیرغم همه این مسائل که بیان شد، بینید کشور جمهوری اسلامی ایران و موضوعاتی که مرتبط با جمهوری اسلامی ایران هست، جزء یکی از خبرهای مهم دنیا است. موضوعات مهم دنیا است. معتقد هستم که منطق انقلاب اسلامی، عملکرد انقلاب اسلامی موفق شده که پرده تزویر بسیاری از عملکردهای استکبار را از چهره او بزداید.

وقتی در بحث سوریه و عراق ملاحظه می‎کنیم از یک طرف خانم کلینتون را می‎بینیم که می‎آید و به صراحت می‎گوید این گروه‎های جانی را ما ایجاد کردیم، سلاح هم خودشان به آنها می‎دهند. از یک طرف کشوری که متهم هست به حمایت از تروریسم، پیشرو در مبارزه با همین تروریسمی است که اتفاقاً بیشترین صدمات را خود همان کشورهای غربی دیدند. بعد از این که این کشور موفق می‎شود، بعد از این که این منطق موفق می‎شود، توقع دارید آمریکا چه بگوید؟

بگوید ما دروغ گفتیم به شما. چهل سال دروغ گفتیم. جای حامی تروریسم و مبارزه کننده با تروریسم را عوض کردیم. خودش می‌شود همان مصداق تروریسم و حامی تروریسم. اینجا غول رسانه‎ای آمریکا بایستی بیاید به کمک آن. وقتی بحث حقوق بشر مطرح می‌‎شود و مصادیق فراوان نقض حقوق بشر پیش می‎‌آید، این اقدام پیشگیرانه‎ای که رژیم صهیونیستی در مناطق مختلف دنیا علیه افراد مد نظرش هستند انجام می‎دهد، و یا خود آمریکا که به اصطلاح می‎آید و در کشورهای مختلف، این مصداق مشخص و بارز تروریسم دولتی است.

چه چیز اینجا باید بگوید؟ وقتی که آقای بوش می‎خواست حمله کند به کشور عراق و کشور افغانستان، یکی از نویسندگان آمریکایی گفت، یک پایش در هالیوود بود یک پایش در کاخ سفید! افکار عمومی را تلاش داشت و این دروغگویی که می‌‎خواست، اینها را جابجا بکند. عرضم این است که به هر حال این منطق انقلاب اسلامی که چهره واقعی اینها را نشان داده و چهره منطقی خود را امروز به دنیا عرضه کرده است.

در مورد اقداماتی که ما می‏خواهیم انجام بدهیم دقیقاً به خاطر این است که در داخل کشور ما معتقد هستیم که دشمن تلاش دارد در سایه بعضی از عدم آگاهی‎هایی که در سطح جامعه وجود دارد سوء استفاده بکند و با تغییر چهره بیاید و خودش را جا بزند. منافقین بعد از حضور آمریکایی‎ها در کشور عراق تغییر چهره دادند. رهبر و سرکرده جهانی خودشان را مخفی کردند. تحت حمایت آمریکایی‎ها که آنجا حضور داشتند آن را مخفی کردند. چهره بعد از آن را جابجا کردند. که بتوانند ادعای دموکراسی خواهی، دموکراتی خواهی با حمایت هایی که سازمان سیا و رژیم صهیونیستی و غول رسانه‎ای دارد از آنها، انجام می‎دهد.

این را ما نباید اجازه بدهیم اتفاق بیفتد، با به رخ کشیدن جنایات آنها، تلاش دارند فراموش بشود، تلاش دارند جنایات‎شان فراموش بشود، تلاش دارند ملت ایران نداند که خیانتی کردند که هیچ بنی بشری در هیچ کشوری در زمانی که کشورش در حال جنگ با متجاوز خونخواری مثل صدام هست یا هر کشور دیگر، رفتند در کنار صدام و علیه ملت خودشان ، علیه سربازان خودشان جنگیدند، این را ما تلاش داریم که اجازه ندهیم که اتفاق بیفتد و این روشنگری را انشاءالله داشته باشیم با توجه به اسناد فراوانی که در این زمینه وجود دارد.

انتهای پیام

 

لینک کوتاه : https://feraghnews.ir/?p=15475