• امروز : یکشنبه - ۹ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Sunday - 28 April - 2024
سندی جدید درباره آمر آزادی مسعود رجوی

شاپور بختیار: مسعود رجوی را من آزاد کردم!

  • کد خبر : 44934
  • 09 مارس 2024 - 9:04

در سندی جدید که به دست فراق رسیده مشاهده می‌شود، شاپور بختیار زمانی که در لندن بوده، گفته است: «من با مسعود رجوی نمی توانم همکاری کنم. مسعود رجوی را من از زندان آزاد کردم ولی او نه یک دموکرات است و نه به حقوق بشر احترام می گذارد.»

به گزارش فراق، مسعود رجوی، جزو معدود بازماندگان نسل اولیه سازمان مجاهدین‌خلق بود که شهریورماه ۱۳۵۰ توسط ساواک دستگیر شده بودند. بهمن همان سال، دادگاه ۱۱ نفر از اعضای اصلی سازمان برگزار و طی آن متهمین ردیف یک تا چهار( ناصر صادق، محمد بازرگانی، مسعود رجوی و علی میهن‌دوست) به اعدام و سایرین به حبس محکوم می‌شوند. چندماه بعد در دادگاه تجدیدنظر هم همین حکم تایید می‌شود، اما فردای اجرای حکم، روزنامه‌ها اعلام می‌کنند مجازات مسعود رجوی به دلیل همکاری‌ در جریان رسیدگی به پرونده، از جانب شاه با یک درجه تخفیف به حبس‌ابد تبدیل شده است.

فرقه رجوی در تمام این سالها، علت این تخفیف حکم را فعالیت‌های حقوق‌بشری کاظم رجوی_ برادرِ مسعود_ که ساکن اروپا بوده معرفی می‌کنند.ادعایی که شاید بخشی از واقعیت باشد، اما همه‌ آن و علت اصلی‌اش نیست.

اسناد به دست آمده از ساواک نیز نشان می‌دهد مسعود رجوی در سطحی بالا با سازمان اطلاعات و امنیت شاه همکاری کرده تا جایی که ساواک او را همکار خود نامیده است. رجوی در اسناد بازجویی، کروکی همه مبارزان را در اختیار ساواک قرار داده است. این اسناد نشان می‌دهد مسعود رجوی نه یک مبارز بلکه عامل نفوذی ساواک در میان مبارزان بوده است.

انتهای پیام

لینک کوتاه : https://feraghnews.ir/?p=44934

نوشته های مشابه

28آوریل
واگویه‌هایی از درون سازمان مجاهدین خلق
«تهران تا تیرانا» به چاپ سوم رسید

واگویه‌هایی از درون سازمان مجاهدین خلق

28آوریل
مهدی مددی، از بازجوهای فرقه سرکوبگر رجوی
مروری بر سوابق سرکرده‌های فرقه رجوی

مهدی مددی، از بازجوهای فرقه سرکوبگر رجوی