• امروز : یکشنبه - ۱۶ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Sunday - 5 May - 2024
در دومین نشست کمیته مشترک قضائی ایران و عراق چه گذشت؟

توافق برای ارائه مستندات فعالیت فرقه رجوی در عراق

  • کد خبر : 43285
  • 10 دسامبر 2023 - 13:06

معاون بین الملل قوه قضائیه گفت: با طرف عراقی توافق کردیم مستندات فعالیت فرقه رجوی در عراق را در اختیار ما قرار دهند.

به گزارش فراق، دومین نشست کمیته مشترک قضائی ایران و عراق با حظور کاظم غریب‌آبادی، معاون امور بین‌الملل قوه قضائیه و قاضی لیث جبر حمزه، رئیس سازمان نظارت قضایی و عضو شورای عالی قضایی عراق در تهران برگزار شد.

کاظم غریب آبادی در مورد این نشست گفت: اولین محور گفت و گوی ما پیگیری پرونده ترور سردار سلیمانی و ابومهدی المهندس و همراهانشان بود. ما آخرین اقدامات قضائی خودمان را برای هیئت عراقی تشریح کردیم و از طرف عراقی هم درخواست داشتیم که هرچه سریعتر تحقیقات خود را تکمیل و کیفرخواست را به دادگاه عراق تقدیم کند تا محاکمه عاملان این جنایت آغاز شود. رئیس هیئت عراقی این اطمینان را به ما داد که خیلی زود این تحقیقات را به پایان می‌رسانند و کیفرخواست را تقدیم دادگاه خواهند کرد. همچنین مجدداً تاکید کردند که دادگاه عراق برای ترامپ و همچنین برای برخی از تبعه‌های عراق که در این پرونده دست داشتند، احکامی صادر کرده اند.

غریب آبادی پیگیری پرونده گروهک‌های تروریستی را دومین محور این نشست عنوان کرد و گفت: از آنجایی که اولین جلسه دادگاه رسیدگی به جنایت‌های فرقه رجوی، ۲۱ آذر در تهران برگزار می‌شود با هیئت قضائی عراق تفاهم کردیم امکان دستیابی به اسناد فعالیت‌های فرقه در عراق و تحقیق از شهود و مطلعین را برای ما فراهم کنند. در مورد گروهک تروریستی داعش هم به این جمع بندی رسیدیم که ایران، عراق و سوریه به صورت سه جانبه یک کمیته مشترک قضائی تشکیل دهند و اقداماتی برای تعقیب و مجازات اعضای گروهک تروریستی داعش اتخاذ کنند. همچنین با توجه به اینکه ما در شهریور ماه از عراق تقاضای استرداد ۳۸ نفر از رهبران و اعضای گروهک‌هایی مانند کومله، دمکرات و پژاک را داشتیم، در این جلسه هئیت قضائی عراق به ما گزارش داد که رسیدگی به این درخواست را با جدیت پیگیری می‌کنند. ما هم درخواست کردیم که حکم جلب آن‌ها سریعتر صادر شود که طرف عراقی در این زمینه هم قول مساعد داد.

انتهای پیام

لینک کوتاه : https://feraghnews.ir/?p=43285

نوشته های مشابه

05می
رحیم موسوی که بود و چه کرد؟
افشای هویت مزدوری که سال ۱۳۹۶ در جریان حمله به مجلس ایران، یک کارمند را مورد تخلیه اطلاعاتی قرار داد

رحیم موسوی که بود و چه کرد؟