• امروز : دوشنبه - ۱۰ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Monday - 29 April - 2024
42 سال پیش اتفاق افتاد

کشف ۶۰ کیلو تی.ان.تی از خانه تیمی در خیابان دلگشا

  • کد خبر : 41784
  • 10 سپتامبر 2023 - 11:27

۴۲ سال پیش در ۱۲ شهریور ۱۳۶۰ مخفیگاه مجاهدین خلق در خیابان دلگشا در یک عملیات مسلحانه به دست سپاه پاسداران افتاد و ۷ نفر از اعضای فعال آن در این درگیری کشته شدند.

به گزارش فراق، ۱۳ شهریور سال ۶۰ روزنامه اطلاعات درباره نحوه سقوط یک خانه تیمی سازمان مجاهدین خلق در خیابان دلگشا این گونه نوشت:

یک مرکز عملیاتی(نظامی و تروریسیتی) سازمان مجاهدین خلق پس از درگیری و تیراندازی متقابل، سقوط کرد و به تصرف سپاه پاسداران در آمد. در این عملیات ۷ تن از اعضای فعال شاخه نظامی و تروریستی سازمان مجاهدین خلق کشته و یک تن دیگر نیز مجروح شد. همچنین ۶ تن از پاسداران در این درگیری مجروح شدند. با کشف این خانه تیمی حدود۶۰ کیلو تی.ان.تی و مقادیر زیادی نارنجک جنگی و ساچمه ای، چندین قبضه اسلحه کمری، کلاشینکف، یوزی و چند جعبه فشنگ کشف شد.

مقادیر زیادی اسناد و مدارک درون گروهی که تعدادی از آنها در خانه تیمی به آتش کشیده شده بود و تعدادی از اسناد و مدارکی که در رابطه با ترور افراد مومن و شخصیت‌ها و مقامات مسئول مملکتی بود نیز در این خانه کشف و ضبط شد.

بر اساس گزارش خبرنگار اطلاعات که از ساعات اولیه درگیری در محل حضور داشت، در ساعت۱۰ شب گذشته براثر انفجار یک نارنجک جنگی در حوالی خانه تیمی خیابان دلگشا کوچه ایرانی ساکنین آن منطقه در زیر زمین خانه‌هایشان پناه گرفتند و برخی نیز خانه‌های خود را ترک کردند. 

بر اساس همین گزارش: در ساعت۱۲شب سپاه پاسداران و پاسدارن کمیته‌های مناطق تهران با طرح ریزی قبلی وارد عملیات شدند و چون از قبل این خانه توسط مردم و ماموران شناسانی شده بود پاسداران خانه تیمی را محاصره کردند.

در ساعت ۳۰/۱۲ دقیقه عملیات آغاز شد و فرمانده عملیات با بلندگوی دستی از اعضای خانه‌تیمی خواست خود را تسلیم کنند، ولی اعضای خانه را با اسلحه کمری وکلاشینکف به‌سوی پاسداران ازتیراندازی کردند. پاسداران متقابلا سوی تروریست‌ها تیراندازی کردند و این عملیات با پرتاب نارنجک جنگی به اوج خود رسید.

بر اساس همین گزارش مهاجمین تروریت که خود را در خطر می‌دیدند، مقادریری از اسناد و مدارک موجود در خانه را به آتش کشیدند که شعله‌های آتش از دور نیز دیده می‌شد. خبرنگار اطلاعات گزارش داد: پس از ۸ ساعت تیراندازی سرانجام عملیات در ساعت ۶ بامداد امروز (پنجشنبه) خاتمه یافت و خانه تیمی به دست به‎‌ دست پاسداران افتاد. پاسداران وارد خانه شدند و با جنازه ۷ تن از تروریست‌ها روبرو شدند. همچنین یکی از تروریست‌های مجروح توسط پاسداران به بیمارستان انتقال داده شد.

از پاسداران پس از بررسی از داخل خانه تیمی ۳ کیسه ۲۰ کیلویی تی.ان. تی که در کف یکی از اتاق‌ها جاسازی شده بود به‌دست آوردند. چندین قبضه اسلحه کمری و یوزی و کلاشینکف، چندین جعبه انواع فشنگ‌ها، مواد منفجره خمیری، و مقادیر زیادی لباس و وسایل نظامی کشف شد.

خبرنگار اطلاعات در گزارش خود اضافه کرد، گفته شده این ۸ تن از اعضای فعال و کادر مرکزی و شاخه نظامی و تروریستی مجاهدین خلق در تهران بوده اند که در آن خانه جلسه مهمی داشتند. در این عملیات ۶تن پاسداران کمیته‌ها نیز مجروح شدند.

انتهای پیام

لینک کوتاه : https://feraghnews.ir/?p=41784