• امروز : جمعه - ۲۸ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 17 May - 2024

افزایش فعالیت‌های تبهکارانه در آلبانی‌ /  احتمال اخراج از اتحادیه اروپا / پشت پرده توافق آمریکا با رژیم «ادی راما» در حال عیان شدن است

  • کد خبر : 36426
  • 13 نوامبر 2022 - 14:13

دولت اوباما در سال ۲۰۱۶ از رژیم «ادی راما» خواست تا از فرقه تروریستی رجوی در آلبانی میزبانی کند، که موضع گیری های اخیر دولت آلبانی در مقابل ایران و مشکلات ایجاد شده برای جداشده های فرقه رجوی در تیرانا، به خوبی پشت پرده این توافق را عیان می کند.

به گزارش فراق، افزایش فعالیت‌های مافیایی آلبانیایی‌ها در زمینه تجارت موادمخدر و قاچاق انسان، برخی از سیاستمداران اروپایی را به فکر اخراج این کشور از اتحادیه اروپا انداخته است.

«بحران رو به افزایش فعالیت گروه‌های تبهکار آلبانیایی‌تبار باید در مبدأ یعنی در همان آلبانی حل شود.» این هشدار هفته پیش یک نماینده انگلیس به تیراناست. دیوید دیویس، نماینده مجلس عوام انگلیس از حزب محافظه‌کار، با اشاره به اینکه پلیس در شهر هامبرساید (حوزه انتخاباتی او) ۶عملیات انجام داده که هدف آن گروه‌های تبهکار آلبانیایی‌تبار بوده، گفته که این گروه‌ها مظنون به ارتکاب جرائم مختلف از قاچاق موادمخدر گرفته تا کلاهبرداری هستند. به‌گفته این نماینده انگلیسی، اگر دولت آلبانی از همکاری برای حل این مشکل خودداری کند، اتحادیه اروپا باید درباره نامزدی این کشور برای عضویت در اتحادیه اروپا تجدیدنظر داشته باشد؛ چراکه آلبانی در حال فاسد کردن اتحادیه اروپاست.

بهار سال ۲۰۰۰(اوایل سال ۱۳۷۹) بود که یک روزنامه فرانسوی در گزارشی با عنوان «مافیای آلبانی اروپا را فاسد می‌کند» نسبت به قدرت گرفتن بیش از پیش این گروه مافیایی در قاره سبز هشدار داد. «لو پاریزین» با استناد به اسناد سازمان بین‌المللی پلیس جنایی (اینترپل) نوشته بود که یک شبکه جنایی کاملا سازمان‌یافته که از آلبانی سرچشمه گرفته در حال گسترش فعالیت‌های خود به‌سوی غرب اروپاست. قاچاق موادمخدر، قاچاق اسلحه و قاچاق انسان از مهم‌ترین فعالیت‌های این سندیکای تبهکار بود که با گروه‌های مافیایی ایتالیایی و ترکیه‌ای نیز پیوند قوی داشت.

در گزارش اینترپل اشاره شده بود که ۴۰درصد از قاچاقچیان موادمخدر که سال قبل از آن (۱۹۹۹) در اتریش دستگیر شده بودند، آلبانیایی بوده‌اند. لو پاریزین در این گزارش به خوانندگانش یادآوری کرده بود که شبکه‌های قاچاق زنان در شهرهای فرانسوی چون نیس، تولوز، استراسبورگ، متس و نانسی توسط مافیای آلبانی اداره می‌شود. یک ماه پس از انتشار این گزارش بود که کتابی با عنوان «مافیای آلبانیایی، تهدیدی برای اروپا» در فرانسه منتشر شد. این کتاب وقایع هولناکی از فعالیت‌های این سازمان جنایی در اروپا و تأثیر آن بر خانواده‌های مافیایی منطقه سیسیل را به تصویر کشیده بود.

در دهه۱۹۹۰مافیای سیسیلی قدرت بسیاری در اروپا داشت، اما با ترور ۲قاضی ارشد ایتالیایی در سال ۱۹۹۲به‌دست این گروه و سرکوب گسترده دولت ایتالیا، شرایط برای گسترش فعالیت‌های مجرمان آلبانیایی در سایه جنگ کوزوو فراهم شد. به‌گزارش مجله اسپکتیتور، یک دیپلمات آمریکایی در کوزوو به نویسندگان کتاب «مافیای آلبانیایی، تهدیدی برای اروپا» گفته که ارتش آزادی‌بخش کوزوو در ازای پول و قاچاق به گروه مافیایی آلبانیایی‌ها مشروعیت سیاسی اعطا کرده بود. این شرایط به مافیای آلبانی کمک کرد تا حوزه فعالیت خود را گسترش دهد؛ به‌طوری که تا سال ۲۰۰۰بیش از ۷۰درصد از بازار موادمخدر در اتریش، آلمان و کشورهای اسکاندیناوی را تحت کنترل خود گرفت و سرقت‌های بسیار بزرگی را با استفاده از کهنه‌سربازان یا مأموران سابق پلیس سازماندهی کرد.

این چالش جدی رهبران اروپایی در دو دهه بعد تشدید شد و در سال ۲۰۱۰به اوج خود رسید؛ زمانی که شورای اتحادیه اروپا سفر بدون روادید به کشورهای اتحادیه را برای شهروندان آلبانیایی تصویب کرد. در شرایطی که تنها یک سال از پیوستن آلبانی به اتحادیه اروپا می‌گذشت، شمار زیادی از شهروندان این کشور به غرب اروپا رفتند. آنها ابتدا به آلمان رفتند و زمانی که برلین درخواست‌های آنها را به‌طور گروهی رد کرد، راهی فرانسه شدند. در سال ۲۰۱۷میلادی ۷۶۳۰درخواست پناهندگی از سوی آلبانیایی‌ها به دولت فرانسه ارائه شده بود که ۶۶درصد بیشتر از سال گذشته بود. این شرایط «جرارد کلمب» وزیر وقت فرانسه را برآن داشت تا به تیرانا سفر کرده و از دولت آلبانی بخواهد که کنترل‌های مرزی خود را برای جلوگیری از سرازیر شدن سیل پناهندگان به این کشور بیشتر کند.

تلاش‌های دیپلماتیک فرانسه در آن مقطع زمانی نتیجه‌ای نداشت. درخواست‌های پناهندگی آلبانیایی‌ها از دولت فرانسه در سال بعد (۲۰۱۱) به ۸۲۶۱مورد رسید که پاریس تنها ۶.۵درصد از این درخواست‌ها را پذیرفت. این در حالی است که انگلیس نزدیک به ۵۵درصد از درخواست‌های پناهندگی آلبانیایی‌ها را پذیرفته بود. اکنون دیگر دولت فرانسه دریافته بود که چه گروهی پشت پرده این حجم گسترده از درخواست‌های پناهندگی بوده است؛ وزارت دادگستری فرانسه در پاییز ۲۰۱۸به نقش برجسته مافیای آلبانی در این‌باره اشاره کرد.

توسعه فعالیت‌های تبهکارانه آلبانیایی‌ها

درآمد اصلی تبهکاران آلبانیایی در اروپا از راه دزدی، قاچاق موادمخدر و قاچاق مهاجران به‌دست می‌آید؛ به‌عنوان مثال، در فاصله زمانی نوامبر ۲۰۱۷تا اکتبر ۲۰۱۸میلادی ۹۸سرقت توسط این گروه‌ها در ۱۱منطقه فرانسه انجام شد که ارزش کالاهای مسروقه ۴۲۳هزار یورو برآورد شده است. این گروه همچنین نقش برجسته‌ای در قاچاق موادمخدر در شهرهای شرقی فرانسه داشت. بنا بر گزارش‌ها، توزیع موادمخدر در شهرهای شرقی فرانسه توسط شبکه گسترده مافیایی آلبانیایی‌ها با وجود عملیات‌های پلیس به‌شدت افزایش یافته بود.

علاوه بر قاچاق موادمخدر، قاچاق گسترده انسان و مهاجرت غیرقانونی نیز یکی دیگر از شاخه‌های فعالیت مافیای آلبانی بوده است. تنها در سال ۲۰۱۸دولت فرانسه بیش از ۱۸شبکه گسترده قاچاق انسان را که توسط آلبانیایی‌ها اداره می‌شد متلاشی و ۸۳نفر را دستگیر کرد، اما تلاش‌های دولت فرانسه در این حوزه نیز چندان کارساز نبود و این گروه جنایی سازمان‌یافته، مهاجران غیرقانونی از آسیا را به کشورهای اروپایی به‌وی‌ژه انگلیس می‌رساند. گفته شده، در ابتدا اغلب مهاجران با استفاده از کامیون جابه‌جا می‌شدند، اما زمانی که دولت‌های انگلیس و فرانسه کنترل‌های امنیتی را تشدید کردند، قاچاقچیان به صرافت افتادند تا راه جایگزینی پیدا کنند.

آنها برای نخستین‌بار با استفاده از بنادر و سواحل دورافتاده نخستین محموله انسانی خود را در سال ۲۰۱۸جابه‌جا کردند. به نوشته اسپکتیتور، در دفعات اول هر بار چند صد نفر با قایق جابه‌جا می‌شدند، اما بعدها که قاچاقچیان متوجه غفلت مقام‌های انگلیسی شدند و همچنین در سایه رویکرد میانه‌روتر دولت ترزامی، قاچاق مهاجران بیشتر شد. هفته گذشته یک مقام فرانسوی گفت که این روند به‌طور تصاعدی افزایش یافته و اکنون رد پای باندهای تبهکار آلبانیایی در شمال فرانسه نیز دیده می‌شود.

براساس گزارش‌های منتشر شده، در سال ۲۰۱۹ میلادی ۱۸۴۳ مهاجر با استفاده از قایق خود را از فرانسه به انگلیس رسانده‌اند؛ در سال ۲۰۲۰ میلادی این تعداد به ۸۴۶۶ نفر و در سال‌جاری طی ۱۰ماه، به ۳۹۴۳۰ نفر رسیده است. در میان این افراد ۱۲هزار آلبانیایی حضور دارند که ۱۰هزار نفر از آنان مردان مجرد هستند که اکثرا بین ۱۸ تا ۳۵سال دارند. برخی از آنان ممکن است به‌دنبال شغل قانونی باشند، اما بسیاری از آنان در انگلیس هستند تا برای گروه‌های مافیایی آلبانیایی کار کنند. اسپکتیتور نوشته: «مافیای آلبانیایی‌ها یک امپراتوری تجاری پررونق در قاره اروپا راه‌اندازی کرده و در حال توسعه فعالیت خود در انگلیس است؛ مسئله‌ای که سیاستمداران این کشور را نگران کرده است. همانطور که لوپاریزین سال‌ها پیش نوشت آلبانی در حال فاسد کردن اروپاست. شاید هم تا حالا این کار را کرده باشد.»

دولت اوباما در سال ۲۰۱۶ از رژیم ادی راما خواست تا از فرقه تروریستی رجوی در آلبانی میزبانی کند، که موضع گیری های فعلی دولت آلبانی در مقابل ایران و مشکلات ایجاد شده با جامعه جداشده های فرقه رجوی در تیرانان به خوبی پشت پرده این توافق را آشکار می کند.

انتهای پیام

لینک کوتاه : https://feraghnews.ir/?p=36426