• امروز : شنبه - ۱۵ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 4 May - 2024

برگزاری همایش «پناهندگی و تروریسم» در دانشگاه یزد / تروریست‌ها با استفاده از پناهندگی دنبال فرار از مجازات هستند /  هنوز هم معلوم نیست که چرا دادگاه فرانسه رأی به آزادی مریم رجوی داده

  • کد خبر : 35004
  • 02 جولای 2022 - 9:31

انجمن دفاع از قربانیان تروریسم با همکاری دانشگاه یزد و همزمان با چهل و یکمین سالگرد فاجعه تروریستی هفتم تیر، به منظور تبیین تروریسم در بستر پناهندگی، نشستی را با عنوان «پناهندگی و تروریسم» برگزار کرد.

به گزارش پایگاه خبری-تحلیلی فراق در این همایش که هشتم تیرماه برگزار شد، حجت الاسلام زارع، رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران یزد با اشاره به اینکه جنایات فرقه رجوی آبروی انسانیت را هم برده است اظهار داشت: منافقین بسیاری از افراد را با بهانه های واهی به شهادت رساندند. حتی یک بچه را با بشکه ای پر از آب داغ به شهادت رساندند. روزی فرزند شهید پاکنژاد به من گفت، فقط می خواهم از تروریست عامل فاجعه هفتم تیر بپرسم پدرم را به چه جرمی به شهادت رساندند.

وی افزود: شهدای ترور هر کدام نخبگانی بودند که می توانستند جامعه را متحول کنند. نمونه های آن، شهدای فاجعه هفتم تیر می باشند که اکثرا دارای مدارج عالی تحصیلی از معتبرترین دانشگاه های جهان بودند و فقدان آنها برای کشور بسیار سنگین است.

پناهندگی ابزاری برای استمرار فعالیت‌ تروریست‌ها

در ادامه رفیعیان، معاون فرهنگی  اجتماعی دانشگاه یزد گفت: امروز پناهندگی ابزاری برای استمرار فعالیت های تروریست ها است، چه در فضای مجازی و یا فضای واقعی. پس از گذشت هفتاد سال از کنوانسیون های پناهندگانی، تروریسم در بسترپناهندگی سنگر گرفته و اقدامات تروریستی اش را به صورت ترور شخصیت و یا فیزیکی انجام می دهد.

سید هاشم پاکنژاد، فرزند شهید رضا پاکنژاد، از شهدای فاجعه تروریستی هفتم تیر نیز در ادامه این همایش گفت: پدرم دارای مدرک دکترا در رشته پزشکی بود. عمویم دکتر سید محمد پاکنژاد نیز دارای مدرک دکترای اقتصاد از کشور آلمان و کارمند بانک یونیون سوئیس بود که پس از انقلاب برای خدمت به کشور بازگشته بود. فرزند شهیدپاکنژاد در ادامه تصریح کرد: باید این نکته را بیان کنم که نوه های شهید پاکنژاد نیز در جنایت تروریستی دیگری در سال ۱۳۹۱ در شهر سامرای عراق در اثر یک بمبگذاری انتحاری مجروح شدند و ما به عنوان یک خانواده آسیب دیده از دو گروه تروریستی منافقین و داعش، از ته دل آرزو داریم که انسانهای دیگری همچون ما قربانی تروریسم نشوند و این کثیف‌ترین خشونت بشری، از صحنه روزگار محو گردد.

دولت های غربی صدای عدالت خواهی قربانیان فاجعه هفتم تیر را بشنوند

وی در پایان سخنان خود به عنوان نماینده خانواده شهیدپاکنژاد از دولت های غربی بویژه هلند و سازمان ملل خواست تا صدای عدالت خواهی قربانیان فاجعه هفتم تیر را بشنوند و زمینه های دسترسی به عدالت برای آنها در دادگاه قتل مجرم تروریستی، علی معتمد، را فراهم و اطلاعات جمع آوری شده توسط دادگاه هلند در خصوص پیشیینه تروریستی مجرم تروریستی را جهت اطلاع افکار عمومی بویژه بازماندگان هفتم تیر منتشر نمایند.  

حقایق پنهان شده این فاجعه را برای افکار عمومی بشکافیم

در ادامه دکتر اشرف بروجردی، همسر شهید دکترغلامعلی معتمدی، در بیان روایت شهادت همسرش گفت: هریکشنبه شب شهید بهشتی با جمعی از مقامات و شخصیت های علمی کشور در مقر حزب تبادل نظر داشتند و در این جلسه هفتم تیر قرار بود در خصوص مشکلات اقتصادی کشور و جانشینی بنی صدر صحبت کنند. در آن شب با یکی از بستگان به آنجا رفتم. مشاهده آن صحنه برای خانواده ها بسیار دشوار بود. برخی از افراد هنوزدر زیر آوار زنده بودند. این جنایت کاملا با برنامه وهماهنگی بسیار قوی صورت گرفته بود و کلاهی این بمب را در آن جا جاسازی کرده بود.

 وی در ادامه بیان کرد: پاسخ دولت های غربی بویژه دولت هلند به خانواده های شهدای هفتم تیر چیست؟ چرا پس از گذشت چند سال هنوز دولت هلند که مدعی حقوق بشر است، برای این تخلف نابخشودنی، اعطای پناهندگی به این مجرم تروریستی، از خانواده های هفتم تیر عذرخواهی نمی کند.

دکتر بروجردی افزود: ما باید حقایق پنهان شده این فاجعه را برای افکار عمومی بشکافیم. اگر آنها پناهندگی می دهند ما نیز باید فریاد دادخواهی شهدای ترور باشیم. امیدوارم همه در این راه قدم بردارند. 

آیا دولت هلند درزمان اعطای پناهندگی به «علی معتمد» از پیشینه وی اطلاع داشت؟

در بخش دیگری از این همایش، دکتر هیبت اله نژندی منش، عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبایی، در خصوص تروریسم در بستر پناهندگی تصریح کرد: ما هیچ گاه دراین سال ها کار بنیادین حقوقی در زمینه شهدای ترور انجام نداده ایم و تاوان این کمکاری را می دهیم.

او ادامه داد: در موضوع شهدای هفتم تیر باید بپرسیم آیا دولت هلند مسئولیت حقوقی درخصوص پناه دادن به اعضای گروه تروریستی منافقین را داشته؟ وی ادامه داد، بر اساس کنوانسیون های بین المللی کشورها نباید به کسانی که مظنون به جنایت علیه صلح و تروریسم باشند پناهندگی بدهند.

عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبایی ادامه داد: باید بپرسیم آیا دولت هلند درزمان اعطای پناهندگی به علی معتمد از پیشینه وی اطلاع داشت؟ باید پاسخ دهیم، طبیعتا هر کسی که میخواهد وارد قلمروی کشوری شود، آن کشورها از ماهیت وی مطلع هستند. و به این ترتیب دولت هلند، رویه های بین المللی را نقض کرده است. و اساسا کشورهای اروپایی جهل به قانون ندارند، بلکه از گروه های تروریستی به عنوان ابزار استفاده می نمایند. همانند گروه تروریستی منافقین که امریکا پس از حمله به عراق به عنوان ابزاری علیه جمهوری اسلامی از آنها استفاده میکند و به این ترتیب به دلایل سیاسی آنها را از لیست گروه های تروریستی خارج نمود.

نژندی منش افزود: اکنون می بینیم برخی از کشورهای اروپایی به موزه ای برای گروه های تروریستی بدل شده و حتی باید از تروریسم نیابتی صحبت نمائیم. یعنی استفاده ابزاری از گروه های تروریستی توسط کشورها برای رسیدن به اهداف سیاسی خودشان.

دکترای حقوق بین الملل،  در بخش دیگری از سخنانش بیان کرد: در بحث علی معتمد نیز دولت هلند در چارچوب تعهدات بین المللی باید پاسخگو باشد. خانواده های شهدای هفتم تیر به تنهایی نمی توانند کاری کنند و دولت باید از طریق ابزارهای دیپلماتیک و حقوقی مندرج در منشور ملل متحد وارد این قضیه شود. وی ادامه داد، خانواده ها تنها به دنبال کشف حقیقت و رسیدن به  حق بر دانستن حقیقت خود هستند. علی معتمد، شهروند عادی نبوده و وجود آرم گروه تروریستی منافقین بر روی سنگ قبر وی و نیز عنوان شهید بر آن نشانه ای از ارتباط وی با گروه تروریستی منافقین تا لحظه مرگ و حتی در قبر میباشد و دولت هلند بایستی پاسخگو باشد.

تروریست ها با استفاده از پناهندگی دنبال فرار از مجازات هستند

در بخش دیگری از این همایش، سید محسن حکمتی مقدم، استاد حقوق بین الملل، در موضوع اعطای پناهندگی به مجرمان تروریستی و تضعیف ساختاری حقوق بشر عنوان کرد: در برخی موارد مانند بروز ناامنی در مناطق جهان شاهد استفاده ترورسم از پناهندگی هستیم و تروریست ها با استفاده از پناهندگی به دنبال فرار از مجازات اقدامات تروریستی خود هستند.

وی افزود: متاسفانه به دلیل نبود نیروی فائقه در جهان، اعمال کنوانسیون های بین المللی، همچون ساختارهای حقوق بشر، وابسته به خواست دولت ها بوده و این دولت ها هستند که باید با موارد نقض کنوانسیون های بین المللی از سوی خودشان مقابله نمایند.

در ادامه علی زارع، رئیس دادگستری شهرستان اردکان یزد، در خصوص بزرگترین پرونده تروریسم در بستر پناهندگی در جهان عنوان داشت: سال ها حضور فرقه تروریستی رجوی در فرانسه نشانه ای واضح از حمایت کشورهای غربی از تروریسم در بستر پناهندگی است.

هنوز هم معلوم نیست که چرا دادگاه فرانسه رای به آزادی مریم رجوی داده است

رئیس دادگستری اردکان یزد در ادامه گفت: تنها در یک مورد در سال ۲۰۰۳، اقدامی ناکام از جانب دولت فرانسه در مقابله با این گروه تروریستی صورت گرفته و در ۱۷ ژوئن سال ۲۰۰۳، پلیس فرانسه به دستور قاضی ضدتروریسم این کشور ژان لوئی بروگیه، در عملیاتی گسترده و همه جانبه و با حضور ۱۳۰۰ افسر پلیس، به ۱۳ پایگاه گروه منافقین حمله برده و ضمن دستگیری ١۶۵ نفر از اعضای این فرقه تروریستی، میلیون ها دلار پول به همراه اسناد و مدارک در خصوص اقدامات مجرمانه این گروهک تروریستی مصادره نمود.

وی ادامه داد: پس از این حمله وزارت کشور فرانسه به نقل از قاضی، ژان لویی بروگیه، قاضی برجسته مبارزه با تروریسم در فرانسه، گفت، «این حمله، به دلیل ارتباطات جنایی، برای تدارک عملیات تروریستی و تامین هزینه فعالیت های تروریستی صورت گرفته است. دفاتر این سازمان در پاریس، پایگاه های عملیاتی، تشکیلاتی و لوجستیک برای جمع آوری پول های مشکوک است.»

وی در پایان بیان داشت: پس از گذشت سالیان، هنوز هم معلوم نیست که چرا این پرونده به نتیجه مطلوب نرسیده و دادگاه فرانسه رای به آزادی مریم رجوی داده است. چرا یک گروه تروریستی در کشور مدعی حقوق بشر، مراکزی گسترده در بستر پناهندگی برای برنامه ریزی، حمایت و پشتیبانی از اقدامات تروریستی داشته و با وجود اطلاع دولت فرانسه، اقدامات قضایی قضاتی همچون ژان لوئی بروگیه ناکام  مانده است؟ آیا این شکست حقوق بین الملل در مبارزه با تروریسم نیست؟  یک نمونه دیگر آن نیز حضور صدها تروریست از سرتاسر اروپا و امریکا در مقرهای این گروه در عراق بوده که دست به اقدامات تروریستی زده اند. آن ها یا کشته شده و در همان اشرف دفن شده اند و یا با این سابقه سنگین تروریستی در بستر پناهندگی به کشورهای اروپایی بازگشته اند.

در پایان این همایش از خانواده های شهدای ترور تجلیل به عمل آمد و بیانیه انجمن دفاع از قربانیان تروریسم با عنوان ـاولین پرونده تروریسم در بستر پناهندگی» قرائت شد.

انتهای پیام / فراق

لینک کوتاه : https://feraghnews.ir/?p=35004

نوشته های مشابه