• امروز : دوشنبه - ۱۰ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Monday - 29 April - 2024
سال روز ولادت پر برکت حضرت سیدالساجدین(ع) مبارک باد

نور بارید ز روی قمری مثل علی

  • کد خبر : 33603
  • 15 فوریه 2024 - 10:35

آمد از راه امام دگری مثل علی

سر زد از خاک دوباره شجری مثل علی

خانه حضرت ارباب شده رشگ جنان

نور بارید ز روی قمری مثل علی

فرا رسیدن پنجم شعبان سال روز ولادت پربرکت حضرت سیدالساجدین امام علی ابن الحسین(ع) را تبریک عرض می نماییم.

به گزارش فراق، امام علی‌بن‌حسین‌بن‌علی‌بن‌ابی‌طالب علیهم‌السلام چهارمین پیشوای شیعیان و اولین امام از نسل امام حسین علیه‌السلام است. آن حضرت به خاطر ویژگی عبادت و مناجات با خداوند به زین العابدین و سجاد (سجده کننده) مشهور شده‌اند.

این امام همام بخشی از دوران امامت امام علی علیه‌السلام و همچنین دوران امامت امام حسن مجتبی و پدرشان امام حسین علیهماالسلام را درک کرده‌اند.

امیرالمومنین علیه‌السلام در مورد حضرت سجاد خطاب به امام حسین علیه‌السلام می‌فرمایند: «خَیْرَ أَهْلِ اَلْأَرْضِ فِی زَمَانِهِ بَعْدَکَ؛[۱] [امام سجاد] بهترین فرد روی زمین در زمان خودش پس از تو خواهد بود.»

جهاد تبیین در سیره امام سجاد علیه‌السلام

بعد از حادثه عاشورا و جانفشانی سیدالشهدا در راه اسلام، مهم‌ترین وظیفه مومنان، تبیین و تشریح حقیقت قیام امام حسین علیه‌السلام و اهداف آن حضرت بود. این وظیفه را جلوتر از همه و بهتر از هرکس، امام سجاد و حضرت زینب علیهما السلام بر عهده گرفتند.

حضرت زین العابدین علیه‌السلام از اولین فرصتی که ایجاد شد، جهاد تبیین واقعه عاشورا را آغاز کردند. خطبه‌ی غراء و اثرگذار امام در شام، حقیقت را بر قلب و ذهن مردم جاری کرد و تلاش‌‌های چندین ساله دستگاه تبلیغاتی بنی‌امیه به یک باره از هم فروپاشید.

معرفی خاندان اهل بیت در شام

اولین نکته‌ی که امام برای مسلمانانِ ناآگاهِ شام بیان می‌کنند، معرفی خودشان به عنوان اهل بیت پیامبر و وارثان علم نبوی است؛ چراکه از علل رخ دادن حادثه جانسوز کربلا جنگ روانی بنی‌امیه به ویژه معاویه علیه امیرالمومنین و فرزندان آن حضرت علیهم‌السلام بود.

پس از شهادت پیامبر و انحراف مسند خلافت رسول خدا از صاحبان اصلی‌اش، ائمه اطهار علیهم‌السلام به تدریج از صحنه اجتماعی و سیاسی جامعه اسلامی کنار گذاشته شدند. این امر سبب شد که اسلام دچار انحراف شده و در نهایت شخصی لاابالی و به دور از سیره پیامبر همچون یزید، حکومت مسلمانان را به دست بگیرد.

از همین رو یکی از موارد اساسی نیازمند تبیین پس از حادثه عاشورا، جایگاه ویژه اهل بیت و امام حسین علیهم السلام  بود. امام سجاد در شام، خاندان اهل بیت علیهم‌السلام را این چنین معرفی می‌کنند: «اى مردم! خداوند به ما شش خصلت عطا فرموده است. به ما علم، بردبارى، سخاوت، فصاحت، شجاعت و محبت در قلوب مؤمنین را ارزانی داشته است.»[۲]

با این توضیحات، حضرت به مسلمانان می‌فهمانند که تنها خاندان اهل بیت علیهم‌السلام شایستگی جانشینی پیامبر را داشته و یزید و یزدیان فرسنگ‌ها با این جایگاه فاصله دارند.

همچنین حضرت با معرفی خود به عنوان فرزند پیامبر به مردم یادآوری می‌کنند که خاندان ستمگر معاویه چه کسانی را به شهادت رسانده و چقدر جامعه‌ی اسلامی از مسیر اصلی خود منحرف شده است؛ حضرت می‌فرمایند: «من فرزند پیامبرى هستم که در یک شب از مسجد الحرام به مسجد الاقصی سیر کرد. من فرزند آنم که جبرئیل او را به سدره المنتهى برد و به مقام قرب الهی و نزدیکترین جایگاه‏ مقام بارى تعالى رسید.»[۳]

در ادامه حضرت به معرفی امیرالمومنین به عنوان اولین کسی که حق الهی خلافتش را سلب کردند، پرداخته و می‌فرمایند: «من پسر اولین کسى هستم از مؤمنین که دعوت خدا و پیامبر را پذیرفت. من پسر اول سبقت گیرنده‌‏اى در ایمان و شکننده کمر متجاوزان و از میان برنده مشرکانم … [آن کس] یارى کننده دین خدا و ولى امر او، و بوستان حکمت خدا و حامل علم الهى بود.»[۴]

در تاریخ آمده است سخنان امام سجاد به قدری در دل‌های مردم شام اثر کرده که ولوله‌ای در کاخ یزید برپا شد و همگان به گریه افتادند. یزید برای آن که سخنان حضرت را قطع کند، دستور داد تا اذان بگویند و مشغول خواندن نماز شد.[۵]

پی‌نوشت

[۱] بحارالانوار، ج۴۶، ص۱۰.
[۲] همان، ج۴۵، ص۱۳۸.
[۳] همان.
[۴] همان.
[۵] همان.

انتهای پیام

لینک کوتاه : https://feraghnews.ir/?p=33603

نوشته های مشابه

28آوریل
واگویه‌هایی از درون سازمان مجاهدین خلق
«تهران تا تیرانا» به چاپ سوم رسید

واگویه‌هایی از درون سازمان مجاهدین خلق

28آوریل
مهدی مددی، از بازجوهای فرقه سرکوبگر رجوی
مروری بر سوابق سرکرده‌های فرقه رجوی

مهدی مددی، از بازجوهای فرقه سرکوبگر رجوی