• امروز : پنج شنبه - ۹ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 28 March - 2024

خانواده های ایرانی از وزارت حقوق بشر خواستار دخالت برای دیدار با عزیزانشان در اردوگاه لیبرتی شدند

  • کد خبر : 2995
  • 20 ژوئن 2015 - 12:37

خانواده های ایرانی از وزارت حقوق بشر

خواستار دخالت برای دیدار با عزیزانشان در اردوگاه لیبرتی شدند

سایت رادیو «صوت العراق» (صدای عراق) – دوشنبه ۲۵ خرداد:Iraq_Ashraf_Families

گروهی از خانواده های ایرانی از وزارت حقوق بشر عراق خواستار دخالت برای دیدار آنها با عزیزانشان در اردوگاه لیبرتی شدند. آنان تأکید کردند که فقط چند دقیقه دیدار نیاز دارند ولی وزارت حقوق بشر اعلام کرد که علت رد خواسته های این خانواده ها این است که فرزندان آنان حاضر به دیدار با آنها نیستند و می گویند باید به افراد این سازمان تأمین جانی داده شود.

حسین یکی از افراد خانواده های افراد سازمان ایرانی مجاهدین خلق در گفتگویی با المدی پرس گفت: هر بار که ما به عراق آمده ایم تا فرزندانمان را ببینیم علیرغم درخواستهای مکرر ما از همۀ ارگانها و نهادها از جمله وزارت حقوق بشر عراق و صلیب سرخ و هر کس که بتواند در این مورد به ما کمک کند این دیدار ممکن نشده است. وی تأکید کرد که ما فقط می خواهیم چند دقیقه فرزندانمان را ببینیم تا از سلامتی آنها مطمئن شویم. آنها سالیان طولانی است که به سازمان مجاهدین خلق پیوسته اند.

حسناء دختر یکی از افراد این سازمان نیز در گفتگویی با المدی برس گفت: «بارها و بارها برای دیدار با پدرم تلاش کردم پدری که او را از روز تولدم ندیده ام. من یک کودک ۴۵ روزه بودم که او تصمیم به پیوستن به سازمان گرفت ولی تمام تلاشها بعد از انتقال او به اردوگاه لیبرتی با شکست مواجه شد. این اردوگاه دیوارهای بسیار بلندی دارد که افراد را حتی از فاصله دور هم نمی توان دید». وی افزود: «من پدرم را فقط یک بار وقتی در قرارگاه اشرف واقع در استان دیالی عراق بود از دور دیدم ولی نتوانستم با او صحبت کنم».

از سوی دیگر وزیر حقوق بشر عراق هنگام دیدار با خانواده های ایرانی در مقر این وزارتخانه که المدی پرس در آن حضور داشت گفت: «مسئولیت ما به عنوان دولت عراق حفظ جان این افراد طبق موافقتنامه بین عراق و ملل متحد می باشد و ما به همۀ مقررات بین المللی احترام می گزاریم ولی حضور آنان در عراق موقت می باشد». وی افزود: «ما از هیچ کمکی که در توانمان باشد دریغ نمی کنیم و تمام تلاشمان را به کار خواهیم برد تا نیاز این خانواده ها را که برای دیدار با عزیزانشان به عراق آمده اند تأمین کنیم».

مدیر ادارۀ حقوقی وزارت حقوق بشر حیدر حسین مهدی نیز در گفتگویی با المدی پرس گفت: «وزارت حقوق بشر با گروهی از خانواده های ایرانی که می خواهند فرزندانشان و عزیزانشان را که در اردوگاه لیبرتی هستند ببینند دیدار کرد. این اردوگاه چنانکه همه می دانند افراد سازمان مجاهدین خلق ایران را در خود جای داده است».

مهدی افزود: «افراد این سازمان که تعدادشان بیش از سه هزار نفر بود در زمان رژیم سابق در پادگانی در استان دیالی مستقر شدند ولی بعد از تغییر رژیم با عدم پذیرش دولتهای پیاپی عراق روبرو شدند. یعنی هر دولتی در عراق سر کار آمد با ماندن این سازمان در عراق مخالفت کرد زیرا ماندن آنان در عراق طبق قوانین و قانون اساسی عراق ممنوع می باشد». وی خاطر نشان کرد: «مقامات عراقی تلاش کردند با همکاری ملل متحد و نیروهای آمریکایی وقتی در عراق بودند آنان را از عراق بیرون کنند».

مهدی گفت: «خانواده های این افراد قبلا نیز بارها به عراق آمده اند تا آنها را ببینند ولی آنان همیشه با مخالفت سازمان روبرو بوده اند. سازمان بهانه اش این است که افرادش نمی خواهند خانواده هایشان را که از ایران می آیند ببینند».

مهدی ادامه داد: «ما می کوشیم همۀ تسهیلات را برای خانواده ها فراهم کنیم تا آنها بتوانند عزیزانشان را ببینند و ما تلاش خواهیم کرد برای انجام این دیدار در صورت توافق دو طرف برای این امر اسامی آنان و اسامی کسانی را که می خواهند آنها را ببینند بگیریم». وی تأکید کرد که «همۀ تلاشهای پیشین شکست خورده است زیرا رهبری افراد ساکن اردوگاه همیشه با چنین دیدارهایی مخالفت می کند».

سازمان اپوزیسیون ایرانی مجاهدین خلق در سال ۱۹۶۵ برای سرنگون کردن رژیم شاه ایران بنیانگذاری شد ولی بعد از انقلاب اسلامی در سال ۱۹۷۹ با رژیم اسلامی به مخالفت برخاست و بسیاری از افراد آن در دهۀ هشتاد میلادی در زمان جنگ بین دو کشور (۱۹۸۰-۱۹۸۸) به عراق پناه آوردند. این سازمان بازوی مسلح شورای ملی مقاومت ایران که مقرش در فرانسه می باشد به شمار می رود ولی این سازمان در ژوئن سال ۲۰۰۱ اعلام کرد که خشونت را کنار گذاشته است.

لینک کوتاه : https://feraghnews.ir/?p=2995