• امروز : جمعه - ۱۴ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 3 May - 2024

نگاهی به رویکرد باند تبهکار رجوی در شکست مفتضحانه آمریکا مقابل ایران: سایت فرقه رجوی یا تریبون کاخ سفید!

  • کد خبر : 26404
  • 16 آگوست 2020 - 9:29

فراق: به دنبال شکست مفتضحانه آمریکا در شورای امنیت ملل متحد و رو سیاهی فرقه رجوی و سایر دشمنان ایران زمین، مشاهده کردیم که نماینده ایالات متحده تهدید کرد که قصد دارند مکانیسم ماشه را فعال کنند.!

نگاهی کوتاه و بسیار اجمالی به ماجرای مکانیسم ماشه:

در جریان مذاکرات سازمان ملل و شورای امنیت ملل متحد با نمایندگان ایران برای رسیدن به توافقی بر سر مسائل اتمی ایران، یک بندی به بیانیه شورای امنیت ملل متحد اضافه شده بود که در صورت تخطی ایران از قطعنامه ملل متحد تمام تحریم های سابق برگشته و نیروی نظامی وارد می شود که اسم این بند را «مکانیسم ماشه» نام گذاشتند.

از یک زاویه دیگر به این موضوع نگاه کنیم؛ طبق بندهای ۳۶ و ۳۷ برجام، هر یک از طرف‌های توافق می‌توانند به کمیسیون مشترک شکایت کنند، و این کمیسیون برای حل و فصل موضوع پانزده روز فرصت دارد؛ مسائل حل و فصل نشده به وزیران خارجه ارجاع داده می‌شود، که پانزده روز دیگر فرصت دارند. سپس کمیسیون مشترک پنج روز دیگر فرصت دارد تا مسئله را حل و فصل کند. اگر پس از این فرایند ۳۵ روزه، طرف شاکی هنوز راضی نباشد، می‌تواند موضوع را به عنوان تخطی چشم‌گیر از توافق، به شورای امنیت ارائه کند، و این شورا باید ظرف ۳۰ روز درمورد قطعنامه‌ای برای ادامه‌ تعلیق تحریم‌ها رای بدهد – قطعنامه‌ای که طرف شاکی می‌تواند وتو کند (به جز آلمان که عضو دائم شورای امنیت نیست)، و به این ترتیب، تحریم‌ها به جای خود برگردند.

نتیجه همکاری نکردن ایران، به کار افتادن یک مکانیسم حل اختلاف و بازگشت بالقوه تحریم‌های سازمان ملل خواهد بود.

این دو شرط مطرح شده در برجام، مکانیسم ماشه (Trigger Mechanism) یا بازگشت خود‌به‌خودی تحریم‌ها (Snapback) هم خوانده می‌شوند.

اما بعد از مذاکرات و به توافق رسیدن ایران با اعضای شورای امنیت ملل متحد این مکانیسم دیگر موضوعیتی نداشت. اکنون نام بردن از این مکانیسم توسط آمریکا بسیار خنده آور است زیرا کسی که خودش از این توافق بیرون رفته است دیگر نمی تواند در این رابطه نقطه نظر و یا رای داشته باشد. اینکه چرا نماینده آمریکا به دنبال شکست خفت بارشان این را مطرح کرده است علت مشخص دارد، اول اینکه میخواهند کماکان خودشان را پدر خوانده دنیا نشان دهندد و در قدم بعد این شکست اخیر را بپوشانند.

دوستان پارانتزی بازکنم و نکته ای را خدمت شما عرض کنم، اگر سایت سازمان رجوی را نگاه کرده باشید آدم شک می کند که این سایت کاخ سفید است یا سایت فرقه رجوی!

البته تعجب نکنید، در دوران اخیر سران تبهکار رجوی به قدری سرنوشت خودشان را با سرنوشت کاخ سفید گره زده اند که هر کسی با دیدن این وضعیت حالش به هم می خورد.

آخر خیانت تا کجا؟ و تا به کی؟ برگردیم به مکانیسم ماشه، در یکی از مصاحبه های آقای برایان هوک نماینده سابق آمریکا در امور ایران، در پاسخ خبرنگاری که سوال کرده بود اگر ایران به برجام پایبند نباشد مکانیسم ماشه برخواهد گشت، گفته شد به دلیل اینکه آمریکا از برجام بیرون کشیده است دیگر در این رابطه نمی تواند اقدامی انجام بدهد (یعنی حق رای ندارد) ! بنابر این می بینید که مطرح کردن مکانیسم ماشه یک بولوف سیاسی و یک حقه کثیف بیش نیست.

اما سوالی که پیش می آید اینکه مکانیسم ماشه فقط به شکل تنهایی توسط یک کشور قابل انجام است و یا مثل همین بیانیه اخیری که در رابطه با تحریم تسلیحاتی ایران به شکست سنگین انجامید نیاز به اجماع جهانی و رای گیری در شورای امنیت سازمان ملل دارد؟

بله، حدس شما درست است نیاز به اجماع جهانی دارد، پس اگر نیاز به اجماع جهانی دارد، سوال دیگر پیش می آید.

اینکه کشورهایی که به بیانیه تحریم تسلیحاتی اخیر آمریکا علیه ایران رای ندادند و باعث شکست سنگین آمریکا در شورای امنیت شدند، به بازگرداندن مکانیسم ماشه رای خواهند داد؟! بی تردید جواب منفی است. در سه ماهه اخیر دوران ریاست جمهوری ترامپ، تلاش های زیادی می شود اموراتی که می تواند در انتخابات بعدی ایالات متحده آمریکا تاثیر بگذارد را تعیین تکلیف نمایند. مثلا اگر شنیده باشید ترامپ در یکی از موضع گیریهایش گفته بود اگر دور بعدی رئیس جمهور آمریکا شود حتما به توافق با ایران دست خواهد یافت! این لحن بیان وی  بیانگر این است که در چهار سال گذشته او گند زده است و برعکس تصوراتش که فکر می کرد بعد از پاره کردن برجام در کاخ سفید دولت ایران و به طبع آن ملت ایران دست به دامن آمریکا خواهند شد، یک شکست دیگری بود که کمتر کسی به آن پرداخت زیرا دود و دم این ماجرا خیلی از چشم ها را کور و خیلی از گوشها را کر نمود.

اما اکنون که به لطف پرودگار حق تعالی تمام توطئه ها با شکست مواجه شدند و دود و دم ناشی از جو سازی های دشمنان و رسانه های معاند به کنار رفته است متوجه می شویم که مقاومت و حماسه تاریخی مردم ایران باعث شد که استکبار جهانی با شکست خفت بار صحنه را واگذار نماید و به وعده های پوچ و بی محتوا مثل مکانیسم ماشه روی بیاورد.

در این وسط کمافی السابق روسیاهی به آمریکا می ماند؟ نخیر، از آمریکا چه انتظاری  بجز توطئه و استثمار و استعمار.آنچه که این وسط چشم ها را خیره می کند و حالتان را به تهوع می اندازد رویکرد منافقانه باند بتهکار رجوی است که چگونه قصد دارد از آب گل آلود ماهیگیری نماید. مستمر کاخ سفید نشین ها را باد میزند و با دادن اخبار غلط و مغرضانه تلاش می کند که صحنه سیاسی و تعادل موجود جهانی را به نفع خود به هم ریخته تا بلکه آبی برایشان گرم شود، اما گویا جامعه جهانی نیز مقداری به خود آمده است.

منتظر بمانیم تا ببینیم دور بعدی ریاست جمهوری ایالات متحده دست چه کسی خواهد افتاد و تعادل قوای بعدی به چه شکلی خواهد بود.

یادداشت از: محمد رحمانیان

انتهای پیام / فراق

لینک کوتاه : https://feraghnews.ir/?p=26404