• امروز : شنبه - ۸ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 27 April - 2024

ببینید ৷ مستند «بی‌وتن‌ها»

  • کد خبر : 40993
  • 06 آگوست 2023 - 10:20

مستند «بی‌وتن‌ها» اگرچه به بهانه پرونده حمید نوری ساخته شده، اما این اتفاق پی‌رنگ فرعی آن است. قصه اصلی، مواجهه یک مستندساز با جریان نفاق، اندیشه‌ها و ایدئولوژی آنهاست.

به گزارش فراق از روابط‌عمومی شبکه مستند، حسین شمقدری کارگردان مستند «بی‌وتن‌ها» درباره تولید این مستند گفت: مدتی پیش بود که مجید نوری پسر آقای حمید نوری را در تهران دیدم و ماجرای اتفاقی که برای پدرش رخ داده بود را برایم تعریف کرد. او به من پیشنهاد داد تا مستندی از این اتفاق بسازیم. نزدیک به یک سال درگیر تحقیق و پژوهش بودیم تا اینکه به این نتیجه رسیدم که باید این مستند ساخته شود. برای ساخت مستند دو سفر داشتم و در دادگاه‌هایی که برای پرونده او برگزار می‌شد، حضور پیدا کردم.

وی افزود: مستند «بی‌وتن‌ها» اگرچه به بهانه پرونده حمید نوری ساخته شده، اما این اتفاق پی‌رنگ فرعی آن است. قصه اصلی، مواجهه یک مستندساز با فرقه رجوی، اندیشه‌ها و ایدئولوژی آنهاست.

او با اشاره به حضور خود در جلسات دادگاه و استماع مستقیم نظرات مزدوران فرقه رجوی گفت: من در دادگاه‌هایی که یک پای آن مزدوران رجوی بودند، حضور داشتم؛ آنها سعی می‌کردند با روش‌های دموکراتیک حرف بزنند و خود را تبرئه کنند، اما کارنامه‌شان همه چیز را به‌وضوح نشان می‌داد.

شمقدری با اشاره به خطراتی که برای ساخت این مستند او را تهدید می‌کرده، گفت: در هر دو سفر، علی‌رغم خطراتی که وجود داشت تنها بودم. می‌دانستم چه خطراتی ممکن است مرا تهدید کند، اما برای ساخت این مستند یک انگیزه شخصی نیز داشتم. مزدوران فرقه رجوی سال‌ها پیش و در جریان ترورهای دهه ۱۳۶۰، عموی پدر مرا در مشهد ترور و خانواده‌اش را داغدار کرده بودند. همین موضوع باعث شد تا برای ساخت این مستند مصمم‌تر بشوم. برایم این سوال مطرح بود، آن‌ها بعد از آن‌همه جنایت در ایران و کشتن مردم مظلوم، چه توجیه و منطقی برای کارهایشان دارند؟

وی افزود: آنها در طول سفر مرا تهدید می‌کردند که بلایی بر سرت می‌آوریم؛ حتی کمپین تشکیل داده بودند اما کاری نکردند. بعد از آنکه برگشتیم هم حرف‌هایی می‌زدند؛ اما تهدیداتشان طبل توخالی بود. خوشبختانه بعد از ساخت مستند و با نمایش بخش‌هایی از فیلم اتفاقات مثبتی رخ داد که خیلی به ضرر فرقه رجوی تمام شد. مثلاً در یکی از کلیپ‌ها که از خود فیلم بود، می‌شنیدیم که یکی از اعضا می‌گفت ۱۷ هزار نفر را ترور کردیم و باز هم دست به ترور می‌زنیم. این سخنان رسوایی بسیار بزرگی برای آنها بود و فضا را کاملاً به ضرر آنها برگرداند.

کارگردان «بی‌وتن‌ها» درباره روند تولید مستند خود گفت: نزدیک به یکسال درگیر تحقیق و پژوهش بودیم و ۲۵ روز نیز سفرها به طول انجامید. ۴-۵ ماه نیز پس تولید داشتیم.

انتهای پیام

لینک کوتاه : https://feraghnews.ir/?p=40993