• امروز : یکشنبه - ۹ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Sunday - 28 April - 2024

افتتاح پایگاه هوایی ناتو در آلبانی با سرمایه گذاری ۵۰ میلیون یورویی

  • کد خبر : 44867
  • 05 مارس 2024 - 9:58

پایگاه هوایی-تاکتیکی سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) در منطقه «کوچوا» آلبانی، افتتاح شد.

به گزارش فراق از یورونیوز، نیکو پلشی، وزیر دفاع آلبانی چهارم مارس (دوشنبه ۱۴ اسفند) در مراسم افتتاح این پایگاه اظهار داشت: از جبهه شرق همه چیز انتظار می رود و پایگاه کوچوا یک نقطه استراتژیک در دفاع از صلح و عملیات ناتو خواهد بود.

پلشی گفت: ما باید آماده باشیم تا با تنها فرمول پیروز در میز یعنی اتحاد نیروها و ظرفیت های دفاعی خود از خود دفاع کنیم.

وی همچنین آمادگی آلبانی را به عنوان یکی از کشورهای عضو ناتو برای در دسترس قرار دادن بندر دورس در پورتو رومانو در اختیار ائتلاف نظامی غربی اعلام کرد.

پلشی خاطرنشان کرد: «کریدور هشت» کوتاه‌ترین محور را برای عبور از سواحل دریای آدریاتیک به مدیترانه فراهم می‌کند.

همچنین ادی راما، نخست وزیر آلبانی نیز در مراسم افتتاح این پایگاه اظهار داشت: تلاش هایی با این ائتلاف در جریان است تا پایگاه دریایی جدید ناتو در منطقه بندر رومینو (منطقه ای در نزدیکی مقر «اشرف۳») در اسرع وقت آماده شود.

وی تاکید کرد که این پایگاه یکی دیگر از عناصر امنیتی منطقه بالکان غربی است که به خوبی می دانیم منطقه ای است که در معرض تهدیدات و جاه طلبی های نو امپراطوری روسیه قرار دارد.

ادی راما تصریح کرد: به گفته باجرام بیگاج، رئیس جمهور آلبانی، در شرایط جهانی که وی آن را ناپایدار توصیف کرد، این کشور باید آماده دفاع از خود و کمک به اتحاد باشد.

نمایندگان ائتلاف و همچنین وزرای دفاع ترکیه و ایتالیا، نمایندگان سفارت آمریکا در تیرانا و نهادهای آلبانیایی در این مراسم افتتاحیه شرکت کردند.

افتتاح این پایگاه مورد استقبال ویوسا عثمانی رئیس جمهور کوزوو نیز قرار گرفت و اظهار داشت که این پایگاه ناتو به افزایش امنیت در منطقه بالکان غربی کمک می کند. ناتو تقریباً ۵۰ میلیون یورو و دولت آلبانی بیش از ۵ میلیون یورو برای این پایگاه سرمایه گذاری کرده است. پایگاه هوایی کوچوا در دهه ۱۹۵۰ ساخته شد و چند روز قبل از افتتاح، سه فروند پهپاد «Bayraktar» که توسط آلبانی از ترکیه خریداری شده بود به این پایگاه ارسال شد. در پایان این مراسم دو فروند هلیکوپتر بلک هاوک، پهپاد Bayraktar و شش فروند هواپیمای Eurofighter F-2000 بر فراز آسمان کوچوا به پرواز درآمدند.

حریم هوایی آلبانی که از جنوب با یونان و از شمال با مونته نگرو هم مرز است، توسط ایتالیا و یونان دفاع می شود.

انتهای پیام

لینک کوتاه : https://feraghnews.ir/?p=44867

نوشته های مشابه

25آوریل
اسامی جعلی و مستعار سران فرقه رجوی / ۲
فراق برای اولین بار افشا می‌کند

اسامی جعلی و مستعار سران فرقه رجوی / ۲

25آوریل
فرید ماهوتچی، رابط ملاقات‌های مخفیانه با دولتمردان آلبانی
25آوریل
جواد احمدی، عنصری که در پوشش پزشک برای رجوی جاسوسی می‌کرد!