• امروز : دوشنبه - ۱۰ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Monday - 29 April - 2024

توضیحات ترکی الفیصل درباره به کاربردن واژه مرحوم برای «رجوی» / الان نمی دانم او زنده است یا نه؟

  • کد خبر : 44617
  • 19 فوریه 2024 - 13:27

رئیس اسبق استخبارات سعودی که الان پوشش وطنی خود را تغییر داده و پالتوی انگلیسی پوشیده درباره استفاده از واژه «مرحوم» برای مسعود رجوی در تیر ماه ۹۵ توضیحاتی داد.

به گزارش فراق، ترکی الفیصل در پاسخ به خبرنگار بی.بی.سی گفت: هرگز مسعود رجوی را ندیدم و تصور کردم مرده است و بعد این جلسه مسعود رجوی به او تماس گرفته و گفته زنده است.

رئیس سابق دستگاه اطلاعات عربستان که تیر ماه ۱۳۹۵ برای اولین بار در نشست سالانه فرقه رجوی در پاریس شرکت کرده بود، دو بار از مسعود رجوی، سرکرده این فرقه به عنوان «مرحوم» یاد کرد.

رئیس اسبق دستگاه اطلاعات عربستان همچنین در همان نشست به مریم رجوی وعده پیروزی علیه جمهوری اسلامی ایران داده و مدعی شده بود که ایران در مسائل کشورهای عربی دخالت می کند اما ریاض مانع این دخالت خواهد شد.

لازم به توضیح بعد سقوط صدام تا سال ۹۹ بخش عمده ای از هزینه مالی مجاهدین توسط عربستان تامین می شد اما پس از توافقات ایران و عربستان، این کشور روابط خود را با این گروه تروریستی قطع کرد.

چندی پیش از یک منبع آگاه خبری منتشر شد که طبق آن، مسعود رجوی ۳ سال قبل در سال ۱۳۹۹ بر اثر بیماری و سکته قلبی مرده است.

بنا بر این گزارش، مسعود رجوی پس از حمله آمریکا به عراق در یکی از عملیات های نیروهای آمریکایی از ناحیه پا و صورت دچار جراحت شدید شده و به همین خاطر از حضور در انظار  عمومی اجتناب می‌کرد.

وی پس از مدتی به دلیل وضعیت نامناسبی که برای اختفا در کشور اردن (پس از فرار از عراق) داشت، به بیماری قند و فشار خون مبتلا شده و ترس ناشی از افشای محل اختفای او، مانع از درمان بیماری اش در مراکز درمانی شده بود.

با تشدید بیماری دیابت، مسعود رجوی بینایی خود را نیز از دست داده و یکی از پاهای او هم قطع می شود.

در اوایل دهه ۹۰، به دنبال تلاش برای فرار از عراق، آنها برای انتقال به آلبانی، نیازمند خروج از لیست تروریستی وزارت خارجه آمریکا و انگلیس بودند و یکی از شروط  آمریکا برای خروج از لیست تروریستی، عدم حضور مسعود رجوی در هر برنامه، دیدار، ملاقات و حتی نشر تصویر بود.

علاوه بر این، نماینده آمریکا در ملاقاتی محرمانه با سران این فرقه، تحت الحفظ بودن مسعود رجوی ذیل دستگاه امنیتی آمریکا را با توجه به سابقه فرقه در عدم تعهد به توافقات، طرح و به عنوان شرط الزامی  این خروج عنوان می کند و رسماً به آنها گفته می شود که تمام مناسبات سازمان مجاهدین خلق باید از کانال مریم رجوی دنبال و مدیریت شود.

سران فرقه با توجه به شرایط به شدت بحرانی خود در عراق -یکی از  طرح های آمریکا، تقسیم کردن حضور فرقه در چند کشور آسیایی، آفریقایی و اروپایی بود-، شروط آمریکا برای حضور متمرکز در یک کشور اروپایی را قبول کرده و  در نهایت به این شرط تن می دهند.

بنا بر این گزارش، مسعود رجوی تا آخرین لحظات زندگی (که در سال ۱۳۹۹ بر اثر سکته قلبی می میرد) در اختیار و تحت حفاظت نیروهای آمریکایی در منطقه‌ای نامعلوم بوده که برخی اسناد مکان اختفای وی را کشور آمریکا می دانند.

انتهای پیام

لینک کوتاه : https://feraghnews.ir/?p=44617

نوشته های مشابه

28آوریل
واگویه‌هایی از درون سازمان مجاهدین خلق
«تهران تا تیرانا» به چاپ سوم رسید

واگویه‌هایی از درون سازمان مجاهدین خلق

28آوریل
مهدی مددی، از بازجوهای فرقه سرکوبگر رجوی
مروری بر سوابق سرکرده‌های فرقه رجوی

مهدی مددی، از بازجوهای فرقه سرکوبگر رجوی