• امروز : یکشنبه - ۱۶ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Sunday - 5 May - 2024

عامل حادثه ششم تیرماه ۱۳۶۰ در مسجد ابوذر که بود؟

  • کد خبر : 40198
  • 27 ژوئن 2023 - 14:32

محمدجواد قدیری مدرس (کفرانی) با نام تشکیلاتی و پاسپورتی علی سعادتی متولد سال ۱۳۲۹ که مورد اعتماد رجوی بود، در دهه ۶۰ یکی از مهره‌های شبکه نفوذ در نهادهای حساس کشور شد.

به گزارش فراق، سازمان مجاهدین خلق به بهانه عزل بنی صدر و بع خاطر قدرت خواهی‌های بی حد وحصر، عملیات مسلحانه و ترورهای متعددش را از تیرماه سال ۶۰ آغازکرد؛ با این خیال خام که با حذف و ترور نیروهای موثر انقلاب می توانند به حاکمیت برسند.

ابتدا هدف، زدن سران رده بالای نظام از جمله آیت الله بهشتی، آیت الله خامنه ای و امامان جمعه بود. روز ششم تیر ماه ۱۳۶۰ یک ترور برنامه ریزی شده انجام شد. در این ترور بمبی در ضبط صوتی کار گذاری شده در مسجد ابوذر تهران هنگام سخنرانی آیت الله خامنه ای منفجر شد. این حادثه منجر به جراحت شدید رهبر انقلاب شد. ایشان آن زمان امام جمعه تهران و نماینده امام خمینی (ره) در شورای عالی دفاع بودند و هر هفته برای پرسش و پاسخ به مساجد نزد مردم می رفتند.

بر اساس گزارش ها بر روی جعبه ای داخل ضبط صوت نوشته شده بود: «هدیه گروه فرقان به جمهوری اسلامی» اما خبرها حاکی از آن بود پس از ترورهای سال۱۳۵۸ تمام اعضای این گروه دستگیر و اعدام شده و تشکیلات مهمی از آنها باقی نمانده است. مرکز اسناد انقلاب اسلامی در آن زمان این ترور را کار بازماندگان گروه فرقان دانست. ولی تحقیقات بعدی مشخص کرد که عامل ترور شخص دیگری بوده است. معاون وقت دادستانی انقلاب دست های منافقین را در آن ترور دخیل می دانست. دادستانی تاکید کرد، محمدجواد قدیری از اعضای سازمان مجاهدین در طراحی انفجار مسجد ابوذر و ترور آیت الله خامنه ای دست داشته است.

محمدجواد قدیری مدرس (کفرانی) با نام تشکیلاتی و پاسپورتی علی سعادتی متولد سال ۱۳۲۹ اصفهان از یک خانواده روحانی و فرزند شیخ علی قدیری از علمای حوزه علیمه اصفهان بود.

قدیری تحصیلکرده دانشگاه صنعتی و دارای سابقه تشکیلاتی کار با مجاهدین قبل از انقلاب و با مسعود رجوی هم بند بود. نامبرده که مورد اعتماد رجوی بود، در دهه ۶۰ یکی از مهره های شبکه نفوذ در نهادهای حساس کشور شد.

رجوی به دنبال تصاحب قدرت بود و از همان اوایل انقلاب نقشه براندازی جنگ مسلحانه و تسلط بر امور را کشید. لذا جمع آوری سلاح، اطلاعات و نفوذ در ارگان های مهم دولتی را از بدو پیروزی انقلاب شروع کردند.

قدیری در اداره دوم ارتش معروف به رکن دو که بدست نیروهای انقلابی افتاده بود نفوذ کرد. اداره دوم به نوعی سازمان اطلاعات نظامی ارتش محسوب می شد. وی از طریق آشنایی قدیمی با یکسری افرادی که عضو اداره رکن دو شده بودند توانست به آن محل نفوذ کند و با خیانت آشکار به اعتمادی که به او شده بود یک سری اسناد فوق محرمانه را از آن جا به داخل سازمان انتقال داد. به گفته مهدی منتظری رئیس اسبق حفاظت اطلاعات ارتش، جواد قدیری در کمیته اداره دوم مسئول قسمت شنودها بود.

به نظر می رسد بعد از استیضاح و عزل بنی صدر و شروع فاز مسلحانه سازمان علیه نظام، اولین هدفی که برای ترور در نظر گرفته می شود آیت الله خامنه ای بوده است. ایشان در مراسم تصمیم گیری در مورد عزل بنی صدر سخنرانی مهم و پرشوری در رد صلاحیت او انجام داده بود.

بر اساس یک سری اطلاعات دیگر گفته می شود قدیری رابط سازمان با عاملین انفجارهای ۷ تیر و ۸ شهریور۶۰ نیز بوده و بمب های پیچیده ساخته شده را در اختیار عوامل ترور قرار داده است.

در سوابق او آمده است: قدیری تقریبا یک سال بعد از ضربه ساواک در شهریور ۵۰ به مرکزیت مجاهدین دستگیر شد و هنگامی که رجوی در زندان ادعای رهبری کرد، قدیری به اصطلاح یکی از نوچه ها و ایدئولوگ‌های گرد رجوی در زندان قصر بود که در برقراری هژمونی بر اعضای مسئله دار، نقشی پر رنگ ایفا کرد. پس از آزادی از زندان به واسطه سرسپردگی ماموریت ویژه نفوذ را به عهده گرفت.

همسر او زهره عطریانفر نیز از عوامل تروریستی مجاهدین است که در شهریور ۶۰ همراه هم از ایران گریختند.

جواد قدیری تا سال ۱۳۶۴ در فرانسه بود. در پی گسترش فعالیت ها در عراق به کمپ اشرف منتقل شد و در بخش آموزش کار می کرد. در سال ۱۳۶۴ بعنوان شورای مرکزی انتخاب شد و در لیست منتشره شورای مرکزی نامش چاپ شد. سپس در سال۱۳۶۸ عضو هیئت اجرایی شد.

طی چهار دهه گذشته وی داخل فرقه از افراد نزدیک رجوی و عضو کلیدی آموزش بود. او مسئول چک و تایید کلیه تیم های عملیاتی بود که به ایران اعزام می شدند. در آموزش های نظامی و خرابکاری به عنوان کارشناس فرقه فعالیت می کرد. اغلب طرح های عملیاتی در ستادی موسوم به آموزش و به دست تیمی به سرپرستی او چک و بررسی می شد. قدیری به عنوان تایید کننده طرح‌های نظامی و عملیاتی طرف حساب رده های بالا و رجوی بود. او در کمپ اشرف به عنوان معاون ستادآموزش تحت مسئولیت حمیده شاهرخی به عملیات خرابکاری علیه ایران ادامه می داد.

سرویس پژوهش فراق

منابع:

روزنامه کیهان

مرکز اسناد انقلاب اسلامی

ویکی پدیا

سخنان اعضای جدا‌شده

سایر رسانه ها

انتهای پیام

لینک کوتاه : https://feraghnews.ir/?p=40198