• امروز : جمعه - ۷ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 26 April - 2024
«محمد علی لیالی» مدرس دانشگاه

اساس تفکر مجاهدین خلق فاشیسم با گرایش به ترور و خشونت است

  • کد خبر : 39148
  • 29 آوریل 2023 - 11:50

اساس تفکر جریان سازمان مجاهدین خلق فاشیسم با گرایش به ترور و خشونت در فضای مجازی است که نقش آنها را در حوادث و فتنه اخیر شاهد بودیم.

«محمد علی لیالی» عضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و معارف اسلامی و استاد دانشگاه در بخشی از گفت و گوی اخیر خود با خبرگزاری شبستان به بررسی ساختار فرقه گرا و نظامی سازمان مجاهدین خلق پرداخته است که فراق، برش هایی از این گفت و گو را تقدیم نگاه همراهان خود می کند.

مهمترین اتفاق در دهه نخست حیات سازمان، بحث تغییر ایدئولوژیک است؛ در واقع سازمان از اسلام عبور کرد و در نتیجه وارد فاز ترور و خشونت شد که نخستین قربانیان آن هم مجید شریف‌واقفی و مرتضی لبافی‌نژاد بودند. به نظر شما چه چیزی موجب شد تا مجاهدین خلق وارد فاز خشونت و ترور بشود؟

از زمان پیدایش سازمان مجاهدین خلق تاکنون بحث تغییر ایدئولوژیک برای آنها بسیار مهم بود. یعنی مسلمانان خالصی که از اسلام عبور کردند و به اندیشه مارکسیسم و کمونیسم رسیدند با این بهانه که اسلام دین مبارزه نیست، بعدها از اندیشه مارکسیسم و کمونیسم به اندیشه فاشیسم، خشونت و ترور روی آوردند، امروز هم این اندیشه ادامه دارد. مهمتر اینکه آنها اصلا پایبند به دین نیستند، مثلا وقتی مسعود رجوی با مریم رجوی ازدواج می کند، مریم هنوز همسر رسمی مهدی ابریشمچی است و آنها طلاق ایدئولوژیک می گیرند. امروز هم اساس تفکر جریان سازمان مجاهدین خلق فاشیسم با گرایش به ترور و خشونت در فضای مجازی است که نقش آنها را در حوادث و فتنه اخیر شاهد بودیم.

 در تغییر ایدئوژی سازمان مجاهدین خلق نکته بسیار جالبی وجود دارد. در آرم سازمان مجاهدین خلق آیه مبارکه « فَضَّلَ اللَّهُ الْمُجاهِدِینَ عَلَى الْقاعِدِینَ أَجْراً عَظِیماً » (خداوند مجاهدان را بر بازنشستگان به اجر و ثوابی بزرگ برتری داده است..) حک شده است. در حالی که این جنبش با این آیه، گرایش به مارکسیسم و کمونیسم پیدا می کند. بعدها که مارکسیسم منجر به شکست کمونیسم و سوسیالیسم می شود، سازمان تغییر ایدئولوژی می هد و از مارکسیسم و کمونیسم به لیبرالیسم می رسد که بسیار عجیب است. لذا سازمان مجاهدین خلق عملا مظهر و نمادی از لیبرالیسم و سکولاریسم محسوب می شوند.

به نظر شما شیوه عملیات رسانه‌ای مجاهدین خلق در برهه کنونی چیست؟

نکته مهم دیگری که باید در اینجا به آن توجه کرد این است که رهبران سازمان از ابتدا متخصصان جنگ روانی و جنگ رسانه ای بودند. از آغاز پیدایش تاکنون آن چه در سازمان مجاهدین خلق وجود داشت و وجود دارد، عملیات روانی است که اکنون در عرصه رسانه بشدت در حال انجام آن هستند. امروز در تیرانا (آلبانی) دو هزار نفر از زنان و مردان سازمان مجاهدین خلق با میانگین سنی بالای ۵۰ و ۶۰ سال با استفاده از هوش مصنوعی، ربات و رباتیک در حال تدارک «جنگ رسانه ای ترکیبی» علیه نظام جمهوری اسلامی ایران هستند که نتیجه آن را در حوادث اخیر شاهد بودیم. در واقع تیرانانشینان اساتید فضای رسانه، جنگ رسانه، جنگ هشتک، جنگ ربات ها و جنگ روانی علیه نظام هستند که در بحث دیگری باید تکنیک ها و عملیات روانی و رسانه ای  آنها را تحلیل کرد. 

به نظر شما آیا سازمان مجاهدین خلق در رسیدن به اهداف خود که یکی از آنها رهبری کشور ایران است موفق می شوند در حالی که اکنون هشتک های بین مریم رجوی و رضا پهلوی هم در گرفته است؟

درست است سازمان مجاهدین خلق را باید تشکیلاتی ترین سازمان و ساختار در میان اپوزیسیون و مخالفین نظام دانست اما سازمان هرگز توانایی رسیدن به قدرت را ندارد چون اولا مخالفان جدی در میان اپوزیسیون دارد. خود سلطنت طلبان مخالفان جدی آنها هستند. در نهایت هیچ یک از جریان های اپوزیسیون توانایی حاکمیت و حکومت در ایران را ندارند اما می توانند در فضای جنگ سرد، جنگ نرم، جنگ رسانه و جنگ ترکیبی مشکلاتی را برای نظام سیاسی جمهوری اسلامی ایجاد کنند.

انتهای پیام 

لینک کوتاه : https://feraghnews.ir/?p=39148