• امروز : جمعه - ۲۸ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 17 May - 2024
روزنامه‌نگار کانادایی افشاگری کرد

۷ پارلامنتر کانادایی برای حضور در اجلاس آلبانی ۳۰ هزار دلار گرفتند / رجوی‌ها تمام نیروی خود را برای دعوت از سیاست‌مداران غربی به‌کار می‌گیرند

  • کد خبر : 38851
  • 05 آوریل 2023 - 13:19

یک روزنامه‌نگار کانادایی با انتقاد از رفتار برخی پارلامنترهای این کشور نوشت: پارلمانترهایی از چند حزب برای شرکت در یکی از مراسم‌های فرقه رجوی با عنوان «اجلاس جهانی ایران آزاد ۲۰۲۲» در مجموع نزدیک به ۳۰ ‌هزار دلار، از این فرقه دریافت کرده‌اند.

به گزارش فراق، کمپبل کلارک، نویسنده روزنامه گلاب‌اندمیل کانادا در یادداشتی که در تاریخ ۳ آوریل (۱۴ فروردین) در این روزنامه منتشر شده است، به سفر سال گذشته هفت پارلمانتر کانادایی به آلبانی به‌دعوت یکی از سازمان‌های زیرمجموعه فرقه رجوی در کانادا موسوم به «انجمن دموکراتیک ایران» واکنش نشان داده است.

در این یادداشت آمده است که پارلمانترهای مذکور که از سه حزب مختلف بوده‌اند، برای شرکت در یکی از مراسم‌های فرقه رجوی با عنوان «اجلاس جهانی ایران آزاد ۲۰۲۲» در مجموع نزدیک به ۳۰ ‌هزار دلار از این فرقه دریافت کرده‌اند؛ هرچند این مراسم به‌دلیل نگرانی‌های امنیتی برگزار نشد.

به نوشته هابیلیان، نویسنده این یادداشت، هدف فرقه رجوی از قبول هزینه دعوت از سیاستمداران کانادایی به آلبانی را ارائه چهره‌ای دروغین از خود به‌عنوان مهره‌ای قابل اعتنا جهت نیل به ایران دموکراتیک ارزیابی می‌کند.

کمپبل کلارک می‌نویسد رجوی ها تمام نیروی خود را برای دعوت از سیاست‌مداران غربی به‌کار می‌گیرند و در صورت موفقیت، حضور آن‌ها را در بوق‌وکرنا می‌کنند. به‌اعتقاد وی، میهمانانِ نشست‌های موسوم به ایران آزاد، کمکی به آزادی ایران نمی‌کنند.

کلارک در ادامه یادداشت خود به اظهارنظر تامس جنیو، استاد دانشگاه اتاوا و تحلیلگر سابق وزارت دفاع کانادا، اشاره می‌کند که فرقه رجوی را «فرقه‌ای از اوباش» توصیف می‌کند که چون «به‌هیچ‌وجه دموکراتیک نیست و هیچ‌گونه مشروعیتی داخل ایران ندارد»، جایگزینی برای دولت فعلی ایران محسوب نمی‌شود. 

نویسنده گلاب‌اندمیل با اشاره‌ به این‌که ممکن است برخی از سیاسیون فریب شعارهای فرقه رجوی در مخالفت با دولت ایران را بخورند، ضمن تأکید بر این نکته که دشمنِ دشمنِ من لزوماً دوست من نیست، به آن‌ها خاطرنشان می‌کند که این گروهک طرفدار ایرانی آزاد نیست.

کمپبل کلارک در این‌باره، به اظهارنظر یرواند آبراهامیان، استاد تاریخ خاورمیانه و علوم سیاسی در دانشگاه سیتی نیویورک و نویسنده کتاب اسلام رادیکال: مجاهدین ایرانی اشاره می‌کند که علت حمایت مقامات آمریکایی از منافقین را «دنبال‌کردن پول» عنوان کرده است. 

نویسنده سابق مونترآل‌گزت و نشنال‌پست ضمن برشمردن تاریخچه مختصری از سوابق فرقه رجوی، از فعالیت آن به‌مثابه سازمانی اسلامی‌مارکسیستی علیه رژیم شاه در دهه هفتاد میلادی، تا ترور مقامات ایرانی و سپس فرار به فرانسه و انتقال به عراق و همدوشی با صدام در جنگ ایران و عراق در دهه هشتاد، این فرقه را منفور تمام ایرانی‌ها با هر گرایش فکری که دارند، توصیف می‌کند.

کلارک همچنین با اشاره به این‌که فرقه مجاهدین در عراق به فرقه‌ای با محوریت مسعود رجوی تبدیل شد، به گزارش سال ۲۰۰۹ مؤسسه رند از مناسبات درونی این فرقه در اردوگاه سابقشان در عراق موسوم به کمپ اشرف اشاره می‌که در آن اعمال رفتارهای فرقه‌گون همچون کنترل تمامیت‌خواهانه، مصادره دارایی‌ها، کنترل جنسی (از جمله طلاق و تجرد اجباری)، انزوای عاطفی، کار اجباری، محرومیت از خواب، آزار فیزیکی، و محدودیت خروج از اردوگاه ذکر شده است.

نویسنده گلاب‌اندمیل در بخش پایانی یادداشت خود از سیاست‌مداران کانادایی می‌خواهد از سفرکردن به آلبانی برای شرکت در نشست‌های این فرقه خودداری کنند؛ ولو این‌که سفرشان رایگان باشد.

انتهای پیام / فراق

لینک کوتاه : https://feraghnews.ir/?p=38851