• امروز : دوشنبه - ۱۰ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Monday - 29 April - 2024

بازجویی ادامه‌دار از کارمندان دولت آلبانی درباره ماجرای حمله سایبری

  • کد خبر : 37028
  • 15 دسامبر 2022 - 11:40

دادستانی تیرانا، کارمندان فناوری اطلاعات در اداره مدیریت عمومی آلبانی را به دلیل سوءاستفاده از وظایف خود در جریان حملات سایبری، همچنان تحت بازجویی قرار می‌دهد.

به گزارش فراق، این حمله سایبری در ژوئیه و سپتامبر ۲۰۲۲ رخ داد و تمام خدمات دولتی آنلاین را متوقف و مشکلات قابل توجهی را برای مشاغل، افراد و عملکردهای دولتی ایجاد کرد.

از آن زمان، هکرها به صورت دوره‌ای داده‌هایی از هک، از جمله ارتباطات، استراق سمع و داده‌های مربوط به تحرکات سیاستمداران و مقامات را منتشر کرده‌اند.

این افراد، متهم به عدم اقدام برای محافظت از سایت‌های دولتی در برابر حمله، به‌ویژه administrator.al هستند که نقطه دسترسی هکرها بوده است.

دادستانی آلبانی معتقد است اگر این کارمندان طبق دستورالعمل‌های مقررات امنیت اطلاعات شماره‌  337/1 در تاریخ ۲۰۲۲٫۱٫۱۷ و آیین‌نامه داخلی AKSHI با درخواست اطلاعات و به‌روز رسانی با جدیدترین آنتی‌ویروس‌های سیستم عمل می‌کردند، ویروسی که برای اولین بار وارد شده بود در سیستم‌های آنها کشف می‌شد تا بدون تاثیرگذاری بر سیستم Ana خنثی شود.

پس از این حمله سایبری، آلبانی به این بهانه واهی روابط دیپلماتیک خود را با ایران به حالت تعلیق درآورد و دیپلمات‌های ایرانی را از این کشور، اخراج و سفارت را تعطیل کرد.

ادی راما، نخست وزیر این کشور، در سپتامبر مدعی شد تحقیقات عمیق، شواهد غیرقابل انکاری را ارایه کرد که نشان می‌دهد ایران از این حمله سایبری حمایت کرده است اما ایران هرگونه دخالت در این موضوع را رد کرده است. سخنگوی وزارت امور خارجه اعلام کرد، ایران به عنوان یکی از کشورهایی که در معرض حملات سایبری به زیرساخت‌های حیاتی خود قرار گرفته، با هرگونه استفاده از فضای سایبری به عنوان ابزار حمله به زیرساخت‌های سایر کشورها مخالف است و آن را محکوم می‌کند.

آنچه واضح و مبرهن است این بوده که آلبانی تحت‌تاثیر کشورهای ثالث از تروریسم حمایت می‌کند اما در عین حال، دادستانی آلبانی معتقد است برخی کارمندان، با عدم اقدام خود، موجب ایجاد عواقب جدی برای امنیت سایبری آلبانی شده‌اند.

انتهای پیام / فراق

لینک کوتاه : https://feraghnews.ir/?p=37028