• امروز : شنبه - ۱۵ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 4 May - 2024

شهادت دخت نبی مکرم اسلام (ص)، حضرت فاطمه زهرا (س) را تسلیت می گوئیم

  • کد خبر : 24022
  • 09 ژانویه 2020 - 9:39

حضرت «فاطمه زهرا» (س) دختر گرامی پیامبر اسلام حضرت محمد (ص) و همسر علی بن ابیطالب (ع) ، به روایتی در سوم جمادی الثانی سال ۱۱ هجری قمری پس از یک زندگی کوتاه به شهادت رسید.

پنج سال از آغاز رسالت حضرت محمد (ص)، پیامبر بزرگ اسلام گذشته بود که خدیجه همسر بزرگوار آن حضرت، دختری به دنیا آورد و پیامبر نامش را فاطمه گذارد.

این بانوی گرامی از کودکی تحت راهنمایی های پدرش، پیامبر اسلام (ص)، با معارف عالیه الهی آشنا شد.

بدین ترتیب فاطمه (س) با حضور در خانه وحی – به والاترین مدارج کمال و معنویت دست یافت. این بانوی گرامی از جمله خاصان درگاه خداوند بود که از سرچشمه علوم الهی بهره فراوانی داشت.

آن حضرت بعد از ازدواج نیز در خانه پر مهر حضرت علی (ع) در کنار او که مظهر عدالت و تقوی بود، نقشی ارزنده به عنوان یک همسر، مادر و انسانی مسئول در قبال رویدادهای جامعه ایفا کرد.

فاطمه (س) در سراسر زندگی خود، سخاوت و ایثار، گذشت و صبر، قناعت، عبادت پروردگار و کمک به زیردستان را به زیباترین شکل ممکن جلوه گر کرد و انسانهای بزرگ و تاریخ سازی همچون امام حسن (ع) و امام حسین (ع) در دامان او پرورش یافتند.

درباره تاریخ شهادت حضرت زهرا (س) روایات مختلف و متضاد است؛ از چهل روز تا شش ماه بعد از رحلت پیامبر (ص). میان علمای شیعه دو تاریخ مشهور و مقبول است: یکی هفتاد و پنج روز بعد از رحلت پیامبر (ص) و دیگری نود و پنج روز.

با توجه به رحلت پیامبر اسلام (ص) در بیست و هشتم صفر، بنا به روایت هفتاد و پنج روز، در مورخه سیزدهم تا پانزدهم جمادی الأوّل، شهادت حضرت زهرا (س) است و این ایام را فاطمیه اوّل می‌خوانند.

اما بنا به روایت نود و پنج روز، شهادت حضرت زهرا (س) در سوم تا پنجم جمادی الثانی است و این ایام را فاطمیه دوم می‌خوانند.

اما در عرف به دهه دوم جمادی الاول از دهم تا بیستم جمادی الاول که بنابر قول ۷۵ روز شهادت آن بانوی بزرگوار در آن واقع شده است، دهه فاطمیه اول و به دهه اول جمادی الثانی از اول تا دهم جمادی الثانی، که طبق قول ۹۵ روز شهادت حضرت زهرا (س) در آن واقع شده است، دهه فاطمیه دوم گفته می‌شود و این ایام را برای بانوی دو عالم عزاداری می کنند. امسال از روز پنجشنبه ۱۹ دی ۱۳۹۸ برابر با شهادت حضرت فاطمه زهرا (س) به روایتی فاطمیه اول شروع می‌شود و روز چهارشنبه ۹ بهمن اسفند ۱۳۹۸ برابر با شهادت حضرت فاطمه زهرا (س) فاطمیه دوم تمام می‌شود.

با عرض تسلیت به مناسبت سالروز وفات بانوی گرامی اسلام حضرت فاطمه (س)، سخنی گرانبها از ایشان نقل می کنیم. آن حضرت فرمود: «کسی که ایمان به خدا و روز قیامت دارد، باید سخن شایسته بر زبان راند، یا سکوت و خاموشی اختیار کند، زیرا خداوند انسان های نیکوکار، بردبار و پاکدامن را دوست دارد و از افراد بد زبان و چاپلوس بیزار است.»

انتهای پیام

لینک کوتاه : https://feraghnews.ir/?p=24022

نوشته های مشابه