• امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 29 March - 2024

بازتاب گزارش روزنامه گاردین: نقض سیستماتیک حقوق بشر در کمپ منافقین

  • کد خبر : 18459
  • 20 نوامبر 2018 - 13:59

گزارشی که به تازگی توسط گاردین منتشر شده، از نقض سیستماتیک حقوق بشر در کمپ منافقین در آلبانی پرده برداشته است. همانطور که رسانه های آلبانیایی در طول چند سال گذشته گزارش داده اند، با تشدید علاقه دولت ایالات متحده برای سرنگونی نظام ایران، چندین مقام عالیرتبه آمریکایی به آلبانی سفر کرده اند تا با رهبران مجاهدین در آلبانی دیدار کنند.

به گزارش پایگاه خبری-‌تحلیلی فراق، گزارش گاردین افشا می‌کند که شمار زیادی از اعضاء فرقه رجوی در تیرانا در حال جداشدن از گروه هستند و تعداد زیادی از آن ها که به پایان راه خود در سازمان رسیده‌اند، به دنبال اقامت در کشورهای اروپایی و آمریکا هستند. این جداشده‌ها در مصاحبه‌هایی موارد مکرر نقض حقوق بشر در داخل کمپ مجاهدین در آلبانی را گزارش کرده‌اند:

انتقال از عراق به کشور نسبتاً ایمن آلبانی باعث شدت‌گرفتن موج جدایی اعضا شده است. آن ها که می‌توانسته اند، کشور را به مقصد اروپا و آمریکا ترک کرده‌اند، اما حدود ۱۲۰ نفر از اعضایی که به تازگی از سازمان فرار کرده‌اند، در تیرانا مانده‌اند؛ در حالی که نه مجوز کار به آن‌ها می‌دهند، نه اجازه مهاجرت. با حدود ده‌دوازده نفر از جداشدگان که صحبت کردم، به اتفاق از بدرفتاری سیستماتیک فرماندهان با اعضا برای ساکت کردن صدای مخالف و جلوگیری از جدایی اعضا، سخن گفته‌اند. این بدرفتاری‌ها شامل شکنجه، حبس انفرادی، مصادره دارایی‌ها و جداسازی اعضای خانواده از هم برای کنترل بیشتر آن ها می‌شود.

شهادت خیل اخیر از جداشدگان در ادامه گزارشاتی است که پیش تر گروه‌هایی مانند دیدبان حقوق بشر از نقض حقوق بشر اعضا در داخل کمپ مجاهدین در عراق منتشر کرده بودند و در آن اعضای سابق به «ضرب و شتم، بدرفتاری کلامی و روانی، اعتراف‌گیری اجباری، تهدید به اعدام و شکنجه که در دو مورد منجر به مرگ شد» خود توسط فرماندهان گواهی داده بودند.

به نظر می‌رسد کمپ فرقه رجوی «خارج از حوزه قضایی پلیس آلبانی» قرار گرفته است:

یلی زیلا، که از سال ۲۰۰۸ تا ۲۰۱۲ در مقام مسئول اطلاعات نظامی آلبانی فعالیت کرده است، سازمان مجاهدین خلق را به نقض قوانین آلبانی متهم کرده است. او به من گفت: «اعضای این سازمان در آلبانی مانند گروگان زندگی می‌کنند.» به گفته وی، کمپ آن ها خارج از حوزه قدرت پلیس آلبانی است و در داخل آن «خشونت روانی کم نظیر و تهدید به قتل» اتفاق می‌افتد.

با این حال، دولت آلبانی چشم خود را بر نقض حقوق بشر درداخل حاکمیت خود بسته است؛ به این امید که میزبانی از سازمان مجاهدین خلق باعث شود آن ها از دولت ایالات متحده امتیاز بگیرند:

اولسی یازجی، استاد تاریخ دانشگاه دورس آلبانی که منتقد تصمیم دولت این کشور در پذیرش تروریست های مجاهدین خلق است، می‌گوید که سیاست‌مداران آلبانی امیدوارند این توافقنامه منجر به این شود که دولت ایالات متحده چشم خود را بر فساد خود آن ها ببندد. او در این باره می‌گوید: «سازمان مجاهدین خلق برگ برنده‌ای است که به آن‌ها دربرابر ایالات متحده امتیاز می‌دهد. آن‌ها فکر می کنند که با پذیرش مجاهدین خلق، آمریکایی ها آن‌ها را به حال خودشان می گذارند.»

رعایت کامل حقوق بشر یکی از پنج شرط کلیدی برای مذاکرات الحاق به اتحادیه اروپا می باشد. به نظر می‌رسد دولت آلبانی، بار دیگر، در انجام تعهداتش در این امر قصور ورزیده است.

پایگاه خبری اکزیت

ترجمه هابیلیان

انتهای پیام

 

لینک کوتاه : https://feraghnews.ir/?p=18459