• امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 29 March - 2024

فرقه ها چگونه عمل می کنند؟ / ۶ و پایان

  • کد خبر : 17181
  • 09 سپتامبر 2018 - 13:32

۵- جوان و پیر مثل هم آسیب پذیر هستند

در سالهای اخیر، ما شاهد نفوذ عضو گیری فرقه ها به تمامی عرصه های زندگی بوده ایم .علاوه بر شهروندان معمولی، آنها به دنبال ستارگان سینما و سایر شخصیتهای هنری و معروف، و همین طور حرفه های صاحب نام پزشکی و رهبران اقتصادی می روند. همین طور رهبران فرقه ها ظاهرا بر این اعتقادند که «کهنه طلاست» (=دود از کنده بلند می شود)، لذا اخیرا افراد مسن به خصوص زنان بیوه، اهداف تعدادی از فرقه ها شده اند و آنان امیدوارند از این که به آنها اعتماد کرده اند، ارثیه و دارایی به چنگ بیاورند.

شخصی که دیگران را در خصوص فرقه ها آموزش می داد ، می نویسد :«درست مثل عقرب قطب نما که به طرف قطب مغناطیسی جا بجا می شود ، هر کجا پول باشد ، فرقه ها هم هستند.» زنان بیوه میانسال و مسن ممکن است دارایی هایی ، از قبیل خانه ، خودرو، و سایر متعلقات و دسترسی به حسابهای پس انداز، حقوق بازنشستگی ، و کمک های تامین اجتماعی داشته باشند .

علاوه بر داشتن پول ، این زنان اغلب تنها و آسیب پذیر هم هستند . ویژگی دیگری که آنها را هدف اول قرار می دهد ، این است که بچه ها و نوه ها آنان اغلب به زندگی خودشان مشغول هستند ، و بسیاری افراد بیوه از اداره اموز خود به تنهایی ترس داشته ، احساس نیاز امنیت و همدم می کنند . اقوال رهبران فرقه ها می تواند به سادگی این گونه زنان را جذب نموده ، آنان را تشویق به امتحان گروه نماید . برخی از آژانس ها و سازمان هایی که مردم را نسبت به فرقه ها آموزش داده ، به صورت شبکه منابع اطلاعاتی عمل می نمایند گزارش می دهند که نزدیک به نیمی از مشتریانشان بزرگسالان جوانی هستند که تلاتش می کنند مادرنشان را از شر فرقه ها خلاص کنند .

رهبران معنوی زن به طور خاص در عضو گیری زنان مسن موفق هستند . تعداد بسیاری از پیروان شانلر نایت ، در ایالت واشگتن و پنی تورس روبین در ایالت اورگان ، و رهبر کلیسای جهانی و پیروزی الیزابت کلیز پیامبر ، زنان مسن بوده اند . فرقه ها و گروهای انجیلی که عمر ابدی را نوید می دهند نیز به سراغ افراد مسن می روند . تعدادی از فرقه ها مستقیمل به خانه سالمندان و باز نشستگان رفته ، برای آنها توسط بازدید کنندگان جوان برنامه های تفریحی و دوستانه ترتیب می دهند تا به پیروان بالقوه دسترسی پیدا کنند. برخی فرقه ها برنامه عضو گیری خودرا در ایالت هایی مثل آریزونا و فلوریدا متمرکز می کنند که افراد مسن و باز نشسته زیاد دارند . برخی دیگر از فرقه ها به اعضای رهنمود می دهند که برای افراد مسن به خرید بروند . چمن های خانه شان را کوتاه کنند ، و مرتب به دیدار شان بروند تا آنها را به گروه کذب نمایند.

وقتی یک فرد مسن عضو گیری شده ، از وی خواسته می شود که دارایی اش را بفروشد و پول آن را به فرقه بدهد و همچنین در آمد و پس انداز ش را – همانطور که در چند مثال در فصل چهار نشان داده شده است – نیز واگذار نماید .

برخی اوقات بچه ها و نوه های بزرگسال این افراد مسن نمی توانند آنها را پیدا کنند ،چون فرقه آنها را از محل خودشان خارج کرده ، درست مثل عضو شدگان جوان ، از مسن ها هم خواسته میشود که رابطه خود را با خانواده ،دوستان و همسایگان قطع نمایند .

الف:هدف قراردادن سالمندان

در گذشته نه چندان دور ، فردی به دین من آمد ، زیرا مادر او که به تازگی بیوه شده بود ، به شدت با گروه جدیدی درگیر شده بود . بعد از اینکه وی آریزونا نقل مکان کرده بود ، او بازنی در محل زندگی اش که خود را وقف گروه (سی –بی-جی)(چارلز،برنادین و جمیز که همچنین به عنوان چاک ،برنی و جیم هم شناخته می شدند )کرده بود آشنا شد ، که  این گروه با نام های بنیاد شعله ، شعله جاویدان ، و درحال حاضر شرکت ثبت شده بین المللی همیشه مردم هم شناخته می شود .

زمانی چاک در یک باشگاه شبانه برنامه اجرا می کرد ، برنی مدل لباس بود ، و جیم تمرین یوگا  می داد و در کار فروش متغلات هم بود . امروزه این رهبران که باهم زندگی می کنند ، ادعا می نمایند که اولین انسانهایی هستند که از یک تبدیل بیولوژیک سلولی عبورکرده اند (به بیان خودشان ، بیداری سلولی ) و بقای جاوید کسب نموده اند .

گروه به نظر می رسد که حداقل به سه طریق عضو گیری می کند : اعضای دوستان خود را به محل می آورند ، رهبران در محل های مختلفی که سی –بی-جی- به طور گسترده عضو گیری می کند . سمینار ترتیب می دهند و وابستگان گروه در مراکزی در سراسر کشور افرادی را ملاقات می کنند عضو گیری می نمایند و آنها را با خود برای شرکت در مناسبت ها ی بزرگ به مقر فرماندهی در اسکاتسدیل در ایالت آریزونا می برند . در طول مدت مراسم در این مناسبت ها  هر شرکت کننده تحت فشار عظیمی ، در میان فضای طراحی شده هیجانی ،وادار می شود تا در خصوص چیزهای خوبی که بر او و زندگی اش به واسطه شرکت در آن مناسبت پیش آمده است، شهادت دهد. نمایش ویدئویی مناسبتها، افرادی در سنین مختلف را نشان می دهد که می رقصند، کف می زنند و فریاد می کشند، و در حالی که اشک می ریزند، مراتب سپاسگزاری خود را ابراز می دارند و همزمان رهبران سی-بی-جی در میان جمعیت چرخ می زنند و با غرور به ابراز عشق آنان پاسخ می دهند. گروه سی-بی-جی همچنین شرکت کنندگان را به خریدن محصولات گروه، دادن کمک مالی و شرکت در برنامه جمع آوری پول برای فرقه تشویق می کنند.

خانواده ها و دوستان گزارش می کنند که بعد از اینکه یک شخص جهت جمع آوری متعلقاتش به منظور رفتن به سی-بی-جی برای زندگی جاویدان به خانه بر می گردد. یک نفر همراه فرد تازه عضو شده را اسکورت می کند. خانواده ها – حتی همسران – قادر نیستند با عزیزانشان صحبت کرده یا لحظاتی با آنها تنها باشند.

در یک کتاب که توسط سی-بی-جی بیرون داده شده بوده ، اعلام گردیده است که به عنوان بقای جاویدان ما قدرت این را داریم که فیزیک بدنی خود را نوسازی و بازسازی کرده ، ساختار و ترکیبی نو خلق نماییم ، به طوری که بتوانیم تا ابد اینجا بمانیم. به عنوان بقای جاوید یافتگان ، ما قدرت این را داریم تا خود را با هر وضعیتی وفق دهیم ، از پیر شدن و مرگ خود جلو گیری نمائیم. ما در خصوص فیزیک بدنی خود صحبت می کنیم که می تواند مستمرا خود را جوان و باز سازی نموده ، هرگز نمیرد .

نویسنده در ادامه به خوانندگان کتاب می گویند که وصل شدن به یکدیگر انرژی تولید می کند که می تواند آنها را از هر نوع مرگی ، از جمله مرگ بر اثر تصادف ، دور باشد .

گروه سی –بی –جی نمونه ای از گستردگی سنی افرادی که در فرقه ها عضو گیری می شوند ، نشان دهند . همچنین در این گروه مراجعات زیادی که به کار گرفته می شود و یک وجه جالب دیگر ، اسامی متعددی که چنین گروهایی در طول زمان مورد استفاده قرار می دهند ، در موفقیت آنان موثر است .

ب.هدف قرار دادن جوانان

گروه دیگری که نام های متعددی را مورد استفاده قرار می دهد و در سالهای اخیر توجهات زیادی را به خود جلب نموده است ، توسط یک رهبر معنوی اداره میشود که جوانان را هدف قرار می دهد . در حالی که با اسامی مختلفی در ارتباط با «بهشت» شناخته می شود ،کلاسهایی را توسط طیفی از سازمان های پیشگام  به شکل موسسات ، انجمن ها ، جمعیت ها، سمینارها ، برنامه های شام و ناهار ، مجموعه ها، و جلسات مباحثه تشکیل می شود ، تبلیغ می نماید . این گروه – که نام رهبرمعنوی آن هر گز درتبلیغات مطرح نشده است – بیشتر متوجه افراد بیست تا سی سال و زنان است .

پیروان ،پ وسترهایی را در محوطه کالج و محیط اطراف آن نصب کرده ، تبلیغاتی در انتشار عصر جدید درج می کنند که سمینارهای مجانی در خصوص موضوعاتی ، از قبیل: مدیتاسیون، متا فیزیک ، برتری در کار، موفقیت اقتصادی و کسب قدرت را عرصه می نماید. وقتی فردی به یک تبلیغ یا یک دعوت شخصی پاسخ می دهد، پروسه عضو گیری به شکل مثل آنچه در زیر می آید ، همانطور که توسط اعضای سابق و خانواده های اعضا گزارش شده است ، شروع میشود : اول ، طی سمیناری مجانی ، شرکت کنندگان معینی به عنوان افرادی با چشم انداز عضویت انتخاب می شوند. به آنها جداگانه به طور فردی توسط رهبر سمینار یا یک پیروی تعیین شده مراجعه شده، رابطه دوستی شخصی برقرار می شود. عضو مشخص شده از جانب فرقه با هریک از افراد جدید در خصوص قدرت رهبرمعنوی صحبت کرده، در برخی موارد هویت رهبر را رو می کند. دوم، فرد جدید به سفری که تمامی هزینه های آن پرداخت شده است، جهت شرکت در سخنرانی رهبر که در شهر دیگری برگزار می شود، دعوت می گردد. سوم ، بعد از شنیدم یکی دو سخنرانی ، از افراد جدید فعال دعوت می شود تا دریک شام رسمی با حضور رهبر شرکت کنند. همزمان ، فردی که برای عضو گیری مشخص گردیده ، که اکنون هم دوست شخصی و هم معلم فرد جدید شده است ، از وی می خواهد تا یکی از شاگردان رهبر شود . فشار بسیار بر افراد جدید گذاشته میشود تا تسلیم شوند ، همزمان ، آنها سوژه بمباران محبت نیز قرار گرفته ، این احساس به آنها القا می شود که خیلی خاص بوده ، دوست داشته می شوند.

گزارش شده شده است که رهبر از تکنیک های متعددی استفاده می کند تا افراد جدید را جذب نماید . او از صوت و حرکات دست خود و همچنین کنترل گرما ، نور و صدای سالن جهت تولید هیپنوتیزم گروهی استفاده می نماید . او تصویری مجازی با استفاده از تغییر فرم ها ، ایجاد احساس پرواز روانی ، و ساطع کردن حالات روحی خلق می کند . به افراد جدید گفته می شود که آنها افراد خاصی هستند که در زندگی های قبلی دارای عقل گرفته ، بازسازی کنند.

به نظر می رسد که موعظه او ترکیبی از بودائیسم و کاپیتالیسم است که قرار است نفوذ آن هم به صورت معنوی و هم به صورت دنیوی نتیجه بدهد . پیروان سابق ابراز می دارند که آنها و دیگران چیزی حدود ۳الی ۶ هزار دلار در ماه برای شرکت در سمینارهای وی می پرداختند ، و می گفتند که او آنها را متقاعد می کردکه باعث و بانی موفقیت آنان است و لذا باید برای آن به وی بها بپردازد .شهریه های مخصوصی که به وی پرداخت می شد ،گفته می شد که تا ۱۰هزار دلار نیز می رسید .

پیروان سابق می گویند که آنها رهنمود هایی در کارهای تکنیکی و شکار مشاغل داده شده بود ،و آنها ابراز می کردند که برخی اوقات به آنها گفته می شد که در کارنامه و سوابق کاری خود دست ببرند تا بتوانند شغل های پردر آمد را به عنوان مثلا متخصصان امر کسب نمایند . برخی حتی از شش ماه تبلیغات دستور می گرفتند که به دبنال مواضع مشاوره ای سطح بالا باشند . آنها اظهار داشتند که هرچه حقوقشان بالا تر بود ،سهم رهبر هم بیشتر بود . طبق گزارش های رسیده ، این رهبر معنوی حدود ۲۰۰ نفر را وادار به پرداخت میلیون ها دلار در سال کرده بود .

۶٫برنامه عمل دوگانه

تمامی فرقه ها به صورت گروهی زندگی نمی کنند ، و تمامی آنها پروسه های بازسازی فکری شدید و سریع را که برخی فرقه ها اعمال می نمایند ، به کار نمی گیریند، اما به هرصورت ، وقتی بخش بزرگی از اعضا جدا از فرقه زندگی می کنند ، به سادگی حرکت فرقه به سمت تغییر دادن رفتار اعضا کندتر می شود . برنامه کار دوگانه البته هنوز هم وجود دارد ، واز طریق کوشش ها و برنامه های هماهنگ اعمال نفوذ ذهنی است که فرقه های برون گرا نیز با موفقیت اهدافشان در خصوص جذب اعضای جدید به درون گروه را به اجرا در می آورد .

اگرچه فرقه ها در محتوا بسیار متفاوتند، اما اغلب آنها در بسیاری جهات عین هم هستند . آنها مخصوصا در استفاده شان از فشارهای قوی اجتماعی و روانی که شامل جدا کردن افراد از گذشته شان ، تحت الشعاع قرار دادن حس طبیعی خویشتن فرد و وادار کردن آنان به ترک و فراموش کردن زندگی قبلی شان به منظور ماندن با گروه است ، مشابه یکدیگر هستند . در پروسه ، رفتار و کردار آنان تغییر داده شود . اغلب این تغییرات – اگر نه همه آنها- بدن آگاهی عضو جدید صورت  می گیرد . مردی که در خصوص دوسال با فرقه ساتیا بابا – نوشته بود می گوید : « ما در یک مسیرسریع ،فرهنگ زدایی می شدیم، در اردوی تعلیماتی کیهانی خودمان، جایی که ابتدا به صورت دروازه بهشت به نظر می رسید و من برای اولین بار به پادشاهی بابا قدم گذاشتم ،ناگهان روزی همان جا دروازه جهنم شد»

اینکه آیا در نقطه عضو گیری آشکاری به کار گرفته شود و یا اینکه در جریان کار بسیاری ، خرده ای فریبکاری اعمال گردد، فرقی نمی کند . به هرحال ، آنچه به روشنی فرقه ها را از سایر گروه هایی که عضو گیری می کنند، مانند مدارس مشروع و موسسات مذهبی، ارتش و انواع سازمان های داوطلبانه ، متمایز می سازد، استفاده از برنامه کار دوگانه است. فرقه ها می دانند که اگر شما از ابتدای شروع کار بدانید که چرا و چگونه جذب شده اید، هرگز نخواهید پیوست. موضوع به همین سادگی است .

تهیه و تنظیم: معصومه حسن زاده، پایگاه خبری – تحلیلی فراق
برگرفته از کتاب «فرقه ها در میان ما » نویسنده خانم دکتر مارگارت تالر سینگر، مترجم ابراهیم خدابنده

فرقه ها چگونه عمل می کنند؟/۵

فرقه ها چگونه عمل می کنند؟/۴

فرقه ها چگونه عمل می کنند ؟ / ۳

فرقه ها چگونه عمل می کنند ؟ / ۲

فرقه ها چگونه عمل می کنند ؟ / ۱

انتهای پیام

 

لینک کوتاه : https://feraghnews.ir/?p=17181

نوشته های مشابه

28مارس
تاکتیک فرقه رجوی درباره ماجرای کودک سربازان؛ نفی و لاپوشانی / دیدم مادرانی را که پنهانی می‌گریستند
روایت یک شاهد عینی از جنایت‌های فرقه ضدخانواده رجوی در حق کودکان اشرف

تاکتیک فرقه رجوی درباره ماجرای کودک سربازان؛ نفی و لاپوشانی / دیدم مادرانی را که پنهانی می‌گریستند

26مارس
اینجا آرام باشید و بیرون شورشی
مروری بر قوانین و استراتژی‌های رجوی ساخته

اینجا آرام باشید و بیرون شورشی