این روزها فرقه تروریستی رجوی از طریق رسانه مختص به خود یا همان وبسایت سازمانی شان،درصدد هستند تا یک تصویر وجیه المله (مردمی) را از خود نه تنها در میان مردم ایران بلکه در میان افکار عمومی جهانی ارائه دهند. بطوریکه با یک نگاه اجمالی به سایت آنها هم متعجب خواهید شد و هم به روشنی در خواهید یافت که تیتر اخبار و اطلاعیه های آنها در رابطه با شرایط به زعم خودشان در ایران چگونه است و تا چه اندازه ای اغراق آمیز است.
در واقع رهبران این سازمان با نشان دادن تصاویر غیرواقعی نصب شده از بنرها و پوسترهایی از فرقه رجوی با محوریت مسعود و مریم رجوی در خیابان هایی از شهرها در ایران، می خواهند تاریخ منفور خود را به زندگی ایرانیان گره بزنند. به واقع آنچه که در این باره مهم به نظر می رسد این است که هدف و یا اهداف مطمع نظر از به راه اندازی بازی رسانه ای مذکور در نزد منافقین چیست؟ و اینکه این گروه از این طریق به دنبال دستیابی به چه رویکرد و یا راهبردی در آینده درباره ایران هستند؟ از این رو در این یادداشت بطور خلاصه و در قالب تحلیلی به گوشه هایی از آنها اشاره خواهیم کرد.
اول اینکه، در نگاه نخست شاید آنچه را که این فرقه در قالب رسانه ای و تصویرسازی ها از آن سود می برد و استفاده می کند، مهم به نظر نرسد؛ دلیل توجیهی در این باره نیز این است که این روش های ارتباطی آنها در ذیل فریب سازی هایشان، منسوخ و قدیمی بوده و دیگر راه به جایی نمی برد. اما باید عنایت داشت که حجم تبلیغات آنها در رابطه با اخبار و گزارش و حتی پردازش دروغ پراکنی هایشان از شرایط موجود در ایران به اندازه ای افزایش پیدا کرده است، که بیم آن می رود که به تبع آن دامنه و گستره تاثیرگذاری هایشان نیز فزونی یابد. به علاوه اینکه با توجه به براه انداختن هجمه های فریب از سوی آنها بر علیه نظام اسلامی به روش مذکور، فعالیت های رسانه های داخلی در درون کشور در یک رابطه تقابلی با آنها یا با افت شدید توجهات و گزارشات پیرامون اهداف و اقدامات و حتی شناساندن تاریخ سراسر ترور آنها همراه شده است و یا اینکه با این ادعا که آنها شکست خورده اند به یاوه گویی های منافقین با دیده تمسخر می نگرند، که این نوع منش نه تنها خطرناک است بلکه به نوعی مطابق میل آنها است؛ به عبارت دیگر اینکه این انفعال همان سیاست خاموش رسانه ای است که آنها (منافقین) درصدد محقق کردن آن هستند.
دوم اینکه، باید توجه داشت که در دنیای امروز رسانه ها نقش مهمی در شکل دادن به اذهان و افکار بشر دارند. از این رو منافقین از طریق گستراندن دامنه فعالیت های رسانه ای خود درصدد تاثیرگذاری و نفوذ در اذهان و افکار عمومی هدف گذاری کرده اند. به طوریکه آنها با ایجاد سناریوهای هر چند سخیف و دروغی از قبیل ارائه تصاویری از نصب چهره های رهبران خود بر دیوارها، پل ها و خیابان ها در ایران، می خواهند این گونه القا کنند که در ایران به آنها در قالب عناوینی چون منجی و … می نگرند؛ در صورتیکه که اگر به کنه تصاویر بارگزاری شده موجود در سایت بطور خاص و ویژه توجه شود و بر روی آنها تمرکز کرد براحتی می توان فهمید که همه آنها براساس تاکتیک و تکنیک های تصویر پردازی ساخته شده اند و همگی مصنوعی می باشند.
سوم اینکه، اگرچه اغواسازی اجتماعی از طریق دست به دامان رسانه های شنیداری و بصری شدن از سوی دشمنان نظام اسلامی بویژه منافقین امر تازه ای نیست، اما نکته مهم در این باره دسترسی آسان به اخبار و اطلاعات زرد و فریبنده ای است که از سوی آنها به مخاطب خورانده می شود.
و بالاخره چهارم اینکه، منافقین در مسیر مذکور تا جایی پیش رفته اند که از راه اندازی یک برنامه نرم افزاری جدید با عنوان «سایت مجاهد روی دامین گوگل راه اندازی شد» خبر داده اند؛ در واقع هدف منافقین از راه اندازی سایت مجاهد با ویژگی مذکور، دسترسی آسان و بدون فیلتر به محتوای خبری – گزارشی و تحلیلی شان برای کاربران است. و این بدان معنا است که آنها از اتخاذ راهبرد رسانه ای مذکور در ارتباط با خبر پراکنی هایشان راضی بوده اند و از این طریق می خواهند آمار بازدیدکنندگان خود را افزایش دهند.
در مجموع باید گفت که امروزه منافقین با برنامه ریزی پیچیده ای وارد میدان نبرد و کارزار شده اند؛ در واقع منافقین در شرایط فعلی درصدند با معدوم سازی تاریخ توأم با خشونت و ترورشان، از نو خود را باز تعریف، بازتولید و یا غسل تعمید(پاکیزه نشان دادن خود) دهند؛ از این رو رصد و چاره اندیشی رفتارهای رسانه ای اخیر منافقین باید توسط متولیان امر با نگاه ویژه ای دنبال شود؛ چرا که دامنه این فعالیت ها از القاء اخبار شنیداری دروغ از ایران به مخاطب، به سطح تصویری و بصری در جهت جذب مخاطبین بیشتر گسترش پیدا کرده است.
یادداشت از دکتر مصطفی مطهری
دکترای علوم سیاسی
انتهای پیام