• امروز : پنج شنبه - ۹ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 28 March - 2024

دکتر سیّدحسین موسویان: فرانسه برای اثبات خود لازم است مانع فعالیت منافقین شود

  • کد خبر : 10045
  • 20 آگوست 2017 - 11:00
کشور فرانسه با میزبانی از منافقین، گروهی که در هیچ جامعۀ دمکراتیک یا متمدّنی جایی ندارد، نقشی ریاکارانه و بیثبات‌کننده ایفا میکند. سازمان منافقین تشکیلاتی کاملاً غیر قانونی است که وجود آن تماماً وابسته به حمایت کشورهای مخالف ایران است.

به گزارش پایگاه خبری‌تحلیلی فراق به نقل از هابیلیان (خانوادۀ شهدای ترور کشور) دکتر سیّدحسین موسویان، متخصّص امور امنیتی خاورمیانه و سیاست هسته‌ای در دانشکده‌ی امور اجتماعی و بین‌الملل وودراو ویلسون[۱] در دانشگاه پرینستون[۲] است. او در فاصله‌ی سال‌های ۱۹۹۷ تا ۲۰۰۵، عهده‌دار ریاست کمیته‌ی روابط خارجی شورای عالی امنیت ملی ایران بود؛ از سال ۲۰۰۳ تا ۲۰۰۵، به عنوان سخنگوی ایران در مذاکرات هسته ای با اتحادیه‌ی اروپا فعال بود. او نویسنده‌ی کتاب «روایت بحران هسته‌ای ایران؛ ناگفته‌های یک دیپلمات» است که توسط بنیاد صلح بین المللی کارنگی[۳]، در ژوئن سال ۲۰۱۲ انتشار یافته است. موسویان درجه دکترای خود را در زمینه روابط بین‌الملل از دانشگاه کنت[۴] انگلستان اخذ نمود. او دارای مدرک کارشناسی ارشد از دانشگاه تهران بوده و دوره کارشناسی خود را در دانشگاه کالیفرنیا، ساکرامنتو[۵] گذرانده است. آنچه در ادامه خواهید خواند، مصاحبه‌ای کوتاه از بنیاد هابیلیان با دکتر موسویان، در خصوص وضعیت کنونی سازمان تروریستی منافقین است.

ماهیت فرقه رجوی به عنوان یک فرقه تروریستی از زمان تأسیس آن تا کنون، بدون تغییر باقی مانده، اما طی این سال‌ها چندین بار تغییر رویه داده است. آنها خود را به عنوان یک گروه چریکی که در برابر امپریالیسم پیش از انقلاب اسلامی ایران در سال ۱۹۷۹، مبارزه می‌کند مطرح کردند، سپس علیه دولت ایران به مبارزه پرداخته و از دشمنان کشور حمایت نمودند، صدها حمله تروریستی را در داخل ایران هدایت کرده و دست به کشتار هزاران تن از شهروندان و مقامات ایرانی زدند. و اکنون مدتی است که خود را به عنوان جایگزین سیاسیِ دولت منتخب و مردمی ایران معرفی می‌کنند. برخی از سیاستمداران غربی به وضوح از پوشش جدید فرقه رجوی حمایت می‌کنند. آیا فکر می‌کنید با سر کار آمدن دولت ترامپ در کاخ سفید، در دیدگاه ایالات متحده نسبت به سازمان مجاهدین خلق، تغییرات استراتژیک به وجود خواهد آمد؟ آیا ممکن است دولت ایالات متحده بر سر موضوع حمایت آشکار از گروهی مانند منافقین به توافق دست یابد؟ اتحادیه اروپا چطور؟ لطفا دیدگاه خود را شرح دهید.

موسویان: با توجه به سیاست تغییر رژیم ترامپ در قبال ایران، مخالفان دولت ایران برای جلب رضایت کاخ سفید، گوی سبقت را از یکدیگر ربوده‌اند. همزمان با رضا پهلوی که نامه ای به ترامپ نوشت و مصاحبه ای با مؤسسه خبری برایت بارت[۶] حامی ترامپ انجام داد، سازمان مجاهدین خلق [منافقین] پویش‌های ضد ایرانی و طرفدار ترامپ را رهبری نمود و تلاش‌های تبلیغاتی خود را در کاپیتال هیل[۷] با شدت بیشتری دنبال کرد. در تازه ترین تجمّع منافقین در پاریس، متحدان ترامپ و حامیان قدیمی فرقه رجوی، نوت گینگریچ[۸] و رودی جولیانی[۹] حضور داشتند.

هنوز مشخص نیست که آیا دولت ترامپ آشکارا از این گروه‌ها حمایت می‌کند یا نه، اما ممکن است آنها در سیاست تغییر رژیم دولت آمریکا نقش ایفا کنند، و یا شاید در بیانیه‌ی رکس تیلرسون[۱۰] مبنی بر اینکه ایالات متحده برای ایجاد «تغییر مسالمت آمیز» بر «عناصر داخل ایران» متّکی است، مد نظر بوده باشند.

در اروپا، به رغم نفوذ فرقه رجوی در میان برخی از نمایندگان مجلس اتحادیه اروپا، این اتحادیه با توجه به حضور فدریکا موگرینی[۱۱] در مراسم تحلیف روحانی، همچنان در بالاترین سطوح خود به شدت طرفدار ایران است. چرخش ناگهانی اتحادیه اروپا و حمایتش از گروهی مانند منافقین بسیار بعید است -به ویژه با توجه به منافع اقتصادی وابسته آنها- مگر این که ایالات متحده تغییری استراتژیک در دیدگاه خود نسبت به فرقه رجوی ایجاد نموده و جهت همراه کردن اروپا، فشار زیادی مانند تحریم‌های ثانویه بر آنان تحمیل کند.

 دیدگاه کارشناسان امنیتی درباره گروه‌هایی همچون فرقه رجوی، از نظر امنیت جهانی چیست؟ چه آینده‌ی سیاسی‌ای را می‌توان برای منافقین تصوّر نمود؟

موسویان: برمبنای تعداد زیادی از مطالعات مستقل، از جمله مطالعات مؤسسات تحقیقاتی ایالات متحده مانند مؤسسه RAND، سازمان مجاهدین خلق [منافقین] یک تشکیلات کاملاً غیر قانونی است که وجود آن تماماً وابسته به حمایت کشورهای مخالف ایران است. آینده‌ی آن تنها به میزان اجرای اوامر ولی نعمت‌هایش که امروزه عمدتاً عربستان سعودی است، بستگی دارد.

 آن طور که به نظر می‌رسد عربستان سعودی به کانون حامیان منافقین پیوسته است. آیا پیوند منافقین- سعودی می‌تواند وضعیت امنیتی آشفته خاورمیانه را بدتر کند؟

موسویان: تأیید فرقه رجوی توسط عربستان سعودی، نشان‌دهنده درک کاملاً ضعیف آنها از ایران و سیاست‌های آن است. آنها با حمایت از منافقین، هیچ برگ برنده یا وسیله‌ی نفوذی در مقابل ایران به دست نمی‌آورند- اگر چنین انگیزه‌ای داشته باشند- بلکه تنها نفرت مردم ایران را نسبت به خود افزایش می‌دهند و درنتیجه، برقراری دیپلماسی موفق ایرانی- سعودی را دشوارتر می کنند.

 آیا پیشرفت‌های نظامی اخیر ایران و متحدانش در منطقه، تنش میان محور سعودی و ایران را تشدید می کند؟ به ویژه با به قدرت رسیدن قریب الوقوع ولی‌عهد جدید، محمد بن سلمان. آیا سعودی‌ها بر تجربه منافقین برای ارتکاب اعمال تروریستی در کشور به منظور آسیب رساندن به امنیت ملی ایران تکیه می‌کنند؟

موسویان: اینکه دولت‌های سوریه و عراق کنترل سرزمین‌های خود را به دست گرفته‌اند، باید رهبران سعودی را متقاعد سازد که تلاش‌هایشان برای نابودی این دولت‌ها ناکام مانده است. اکنون که محمد بن سلمان تاج و تخت خود را تثبیت کرده، عاقلانه است به ماجراجویی‌های خارجی که اوضاع کشورش را برآشفته کرده و هزینه‌های سنگینی را به آن تحمیل نموده پایان داده و مسیر دیپلماسی را دنبال کند.

دولت جدید فرانسه از یک سو به نظر می رسد مایل به برقراری روابط اقتصادی و سیاسی بهتر با ایران است و از سوی دیگر به گروهی منفور مانند سازمان مجاهدین خلق اجازه می‌دهد تا تجمّعاتی برگزار نموده و آشکارا خواستار سرنگونی دولت قانونی و مردمی کشور شوند. دولت فرانسه چگونه می‌تواند این سیاست‌های ضد و نقیض را توجیه کند؟

موسویان: کشور فرانسه با میزبانی از فرقه رجوی، گروهی که در هیچ جامعه دموکراتیک یا متمدّنی جای ندارد، نقشی ریاکارانه و بی‌ثبات کننده را ایفا می‌کند. اگر فرانسه خواهان آن است که به ایران نشان دهد در تصمیم خود مبنی بر بهبود روابط سیاسی و اقتصادی با ایران جدّی است، لازم است مانع از فعالیت این گروه در خاک خود شود.

[۱]. Woodrow Wilson School of Public and International Affairs.

[۲]. Princeton University.

[۳]. Carnegie Endowment for International Peace.

[۴]. University of Kent.

[۵]. University of California, Sacramento.

[۶]. Breitbart News.

[۷]. ساختمان کنگره ایالات متحده آمریکا (Capitol Hill).

[۸]. Newt Gingrich.

[۹]. Rudy Giuliani.

[۱۰]. Rex Tillerson.

[۱۱]. Federica Mogherini.

لینک کوتاه : https://feraghnews.ir/?p=10045