• امروز : پنج شنبه - ۶ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 25 April - 2024

ماه رمضان،موسم معرفت و خودسازی

  • کد خبر : 8782
  • 27 می 2017 - 9:27

مسلمانان و رهپویان راه حق بافرارسیدن ماه مبارک رمضان با شور و شوقی فراوان به استقبال از آن می روند؛ ماهی که در آن انسان فرصت می یابد تا با خودسازی و معرفت به پالایش روح و روان خویش از آلودگی ها و گناهان بپردازد و با تهذیب نفس به صفای باطن دست یابد و از دریای بیکران رحمت الهی بهره مند شود.

ماه رمضان موسمی که در آن انسان به میهمانی خدا فراخوانده می شود تا به گسترده ترین ضیافت الهی گام نهد و با نیایش های عاشقانه و دل بریدن از علایق دنیوی، میهمانی شایسته برای میزبان خود باشد. رمضان در اصطلاح به معنای حرارت و سوزانیدن است چراکه در این ماه گناهان انسان آمرزیده و بخشیده می شود و این ماه به دلیل نزول قرآن در آن از اهمیت و جایگاه ممتازی در میان ماه های قمری برخوردار است.

رمضان در حقیقت هنگامه انسان سازی و خودسازی محسوب می شود که پروردگار عالمیان نیز در قرآن کریم همیشه انسان را به این مساله رهنمون کرده است و می فرماید: «ای کسانی که ایمان آورده ‏اید به خودتان بپردازید. هر گاه شما هدایت یافتید، آن کس که گمراه شده است به شما زیانی نمی‏رساند.»

تلاوت قرآن، شب زنده داری، خواندن نمازهای نافله، مراقبت از گوش و چشم و زبان، استغفار کردن، دعا خواندن، ذکر گفتن، تدبر در آیه های قرآن، شب زنده داری های شب های قدر و… از جمله مهمترین آداب و رسوم ماه رمضان به شمار می رود که بسیار ثواب دارد و برای تزکیه نفس انسان بسیار موثر است.

روزه تنها امساک از خوردن نیست بلکه یک انقلاب درونی است که سازندگی فرد را به دنبال دارد در حقیقت روزه ای مقبول درگاه الهی محسوب می شود که فرد همراه با ترک غذا و آب از تمام گناهان، نافرمانی ها، آزارها و… دست بشوید و تمام اعضای او روزه دار باشد.

ماه رمضان در کشورهای اسلامی با آداب و رسوم خاص خود برگزار می شود و ایرانیان نیز همچون دیگر مسلمانان جهان به احترام فرا رسیدن این ماه به سنت پیشینیان خود با تطهیر و زدودن گرد و غبار از فضای خانه و مسجدها به پیشواز آن می روند و با آماده سازی روح و جسم خود از سفره بی انتهای رحمت معبودشان اطعام می کنند.

اینک در نخستین روز ماه رمضان، بندگان برای حضور در میهمانی پروردگار خویش حضور می یابند تا از رحمت، برکت و لطف بی پایانش بهره برند و به خلوص واقعی دست یابند و روح تشنه خویش را سیراب سازند.

حضرت محمد(ص) در ارتباط با ارزش و برتری ماه مبارک رمضان می فرمایند: اگر بنده ارزش ماه رمضان را بداند، آرزو می کند که سراسر سال، رمضان باشد.

ماه رمضان یکی از برترین فرصت ها برای تقرب و نزدیکی به معبود است که انسان نیاز دارد تا پیش از آن به آماده سازی خویش بپردازد. در این ماه بندگان، مهمانان خاص خدا به شمار می روند و بهترین و بیشترین بهره از این ضیافت نصیب افرادی می شود که با تمام وجود از آن استفاده کنند و تنها به نماز خواندن و روزه گرفتن اکتفا نکنند و عقل و بدن خویش را از آلوده شدن به گناه بازدارند. عقل انسان با معرفت و علم تغذیه می شود به همین دلیل اگر فردی در جهت کسب معرفت و شناخت حرکت کند چه بسا می تواند ثواب بیشتری را از سال ها عبادت به دست آورد. امیداوریم که تمامی ما بتوانیم از فیوضات این ماه پر خیر و برکت بهره مند شویم.

انتهای پیام

لینک کوتاه : https://feraghnews.ir/?p=8782