• امروز : دوشنبه - ۳۱ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Monday - 20 May - 2024

وقتی نوکر آمریکا می‌شوی / آلبانی کشتی‌گیران ایرانی را هم آزرده کرد

  • کد خبر : 44654
  • 21 فوریه 2024 - 11:17

آلبانی کشور کوچک‌ حوزه بالکان است که از سال ۲۰۱۲ به این طرف، نامش یادآور اتفاق بدی برای ایران شده است.

به گزارش فراق، این کشور کوچک با پناه‌دادن به فرقه تروریستی رجوی رسما اختلاف سیاسی‌اش با ایران را علنی کرده است. اگرچه این‌ها تمام ماجرا نیست و در طول سال‌های گذشته این روابط سیاسی بعد دیگری هم به خود گرفته، ولی کمتر کسی تصور می‌کرد اسم این کشور تبدیل به آزردگی برای کشتی‌گیران ایرانی هم شود.

ساده‌ترین دلیلی که در این بین وجود دارد این است که آلبانی به تأسی از سیاست‌های تحریمی آمریکا علیه ایران از صدور ویزا برای کشتی‌گیران ایرانی سر باز می‌زند. باوجود این، ولی اتفاقات دیگری هم رخ داده که رفته‌رفته موجبات نگرانی جامعه ورزش را به وجود آورده است. شاید ندادن ویزا به کشتی‌گیران زیر ۲۳‌سال ایران در سال ۲۰۲۳ بود که حساسیت‌ها را نسبت به این کشور کوچک بیشتر کرد.

آلبانی با وجود شکایت‌بردن ایران به کمیته بین‌المللی المپیک، حاضر نشد روادید کشتی‌گیران ایرانی را صادر کند. بعد‌ها که آن شکایت‌ها راه به جایی نبرد، ایرانی‌ها به‌طور مستقیم و رسمی با رئیس اتحادیه جهانی کشتی وارد مذاکره شدند تا از این به بعد مانع از رخ‌دادن اتفاقاتی مشابه شوند. در عین ناباوری و در شرایطی که به نظر می‌رسید همه چیز در حال بهبود است و اتحادیه جهانی کشتی از ایران به‌عنوان یکی از قدرت‌های برتر دنیا حمایت می‌کند، در اقدامی بی‌سابقه، همین اتحادیه دوباره میزبانی دو تورنمنت کشتی را به آلبانی سپرده تا از همین حالا نگرانی درباره عدم صدور ویزا برای کشتی‌گیران ایرانی اوج بگیرد.

ماجرا از این قرار است که چند روز پیش اتحادیه جهانی کشتی از انتخاب تیرانا پایتخت آلبانی به‌عنوان میزبان رقابت‌های قهرمانی جهان ۲۰۲۴ در اوزان غیر‌المپیکی خبر داد. این رقابت‌ها از ششم تا ۹ آبان سال آینده و یک هفته پس از میزبانی آلبانی از مسابقات زیر ۲۳ سال قهرمانی جهان ۲۰۲۴ در همان سالن برگزار می‌شود. ناگفته پیداست که ذهنیت منفی ایجاد‌شده نسبت به آلبانی، این پرسش را به وجود آورده که آیا باز هم قرار است آلبانی به ایرانی‌ها ویزا ندهد؟

البته که آلبانی درباره ورزشکاران ایرانی بیش از هر زمان دیگری ملاحظات سیاسی را در نظر می‌گیرد؛ چرا‌که روابط سیاسی دو کشور از دیرباز با نوسان‌های مکرری همراه بوده که بخشی از آن مربوط به رویکرد‌های ایدئولوژیک دولت آلبانی است. آلبانی از سیاست‌های آمریکا علیه ایران دفاع کرده و در مقطعی یکی، دو دیپلمات ایران را با طرح ادعای تلاش برای اقدام خرابکارانه در جریان بازی فوتبال این کشور با اسرائیل اخراج کرده است. از سوی دیگر، سال گذشته آن‌ها ایران را متهم به عملیات سایبری علیه خودشان کرده و روابط دیپلماتیک را قطع کردند. دولت ایران، ولی تمامی ادعا‌های موجود در این دو بخش را تکذیب و عنوان کرده که دولت آلبانی چنین اظهارات و اقداماتی را با تحریک آمریکا و اسرائیل انجام می‌دهد. ضمن اینکه ایران به‌شدت از آلبانی بابت پناه‌دادن به فرقه تروریستی رجوی شاکی است و آن را اقدامی غیرقابل توصیف و توجیه می‌داند.

در هر حال تشکیلات اتحادیه جهانی کشتی با وجود تخلف آلبانی در مسابقات امیدهای جهان، مقابل تک‌روی سیاسی و کارشکنی عمدی این کشور سکوت کرد و حتی به این میزبان، جایزه بزرگتری اهدا کرد.

اتحادیه جهانی ظاهرا نهادی است که صرفا به دنبال کسب درآمد بوده و مقابل تک‌روی‌ها، اعمال سلیقه درخصوص حضور ورزشکاران ملیت‌های مختلف و کارشکنی درباره صدور ویزا، منفعل است.

این اتحادیه با ریاست لالوویچ وارد بازی‌های سیاسی شده است و به نظر می‌رسد با پول زبان و چشم خود را بر ابزارکردن رشته کشتی می‌بندد.

انتهای پیام

لینک کوتاه : https://feraghnews.ir/?p=44654