• امروز : یکشنبه - ۹ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Sunday - 28 April - 2024

دلداری خانواده مرد پولادین انقلاب به خانواده «حمید نوری» / جنایت‌های فرقه رجوی باید مستندسازی شود

  • کد خبر : 43862
  • 04 ژانویه 2024 - 10:38

«منافقین در طول برگزاری دادگاه تلاش زیادی کردند که اثبات کنند عملیات فروغ جاویدان، ارتش عراق به آن‌ها کمکی نکرده اما در حکم عنوان شده که منافقین به عنوان یکی از لشگرهای عراق به ایران حمله کرده‌اند. این خیلی مهم است…»

به گزارش فراق، عصر هشتم دی ماه همسر شهید لاجوردی به همراه سه پسر، دختر و داماد خود جهت دلجویی بابت رفتار غیرعادلانه دادگاه سوئد به منزل حمید نوری رفتند. نوری تبعه ایرانی بازداشت شده در سوئد است که سفر چند روزه و کوتاهش حالا تبدیل به ۵۰ ماه بازداشت در سلول انفرادی در سوئد تبدیل شده و تا کنون ادامه دارد.

دستگیری حمیدنوری از طریق سفارت سوئد به ایران و خانواده او اعلام نشد و بعد از چندین روز بی‌خبری از طریق شبکه‌های معاند خبر دستگیری‌اش پخش شد. نوری در دهه ۶۰ از کارمندان قوه قضائیه بود و در سال ۷۱ استعفا می‌دهد و مشغول کار آزاد می‌شود. برخی بر این باورند که شخص حمید نوری برای سوئد موضوعیتی ندارد و هر ایرانی دیگری نیز می‌توانست جای او باشد، حتی بعضی هشدار می‌دهند که دیگر سوئد کشوری امن برای ایرانیان نیست. 

دستگاه قضائی سوئد پس از برگزاری ۹۲ جلسه دادگاه در مرحله بدوی با روند غیرحقوقی، غیرعادلانه و سیاسی در ۲۳ تیر ۱۴۰۱ حکم حبس ابد حمید نوری را صادر کرد و چندی پیش نیز این حکم در دادگاه تجدید نظر مورد تائید قرار گرفت.

در ابتدای این دیدار مجید نوری به برگزاری دیرهنگام دادگاه فرقه رجوی اشاره کرد و گفت: این سوال مطرح است که چرا تاکنون نسبت به برگزاری دادگاه منافقین و صدور حکم آنان اقدامی صورت نگرفته است؟ اکنون منافقین به دنبال تطهیر خود هستند. با این وجود اصلا ترور شهید لاجوردی را کاملا برعهده می‌گیرند و نسبت به ایشان کینه زیادی به دل دارند.

وی ادامه داد: جنایت‌های فرقه رجوی باید مستندسازی شود در غیر این صورت هر کارمند ساده قوه قضائیه و نظامی هم خارج از کشور برود، اعضای منافقین از او شکایت خواهند کرد. در پرونده پدر من یک خط مستندات ندارند و تنها بر پایه شهادت‌ها این محاکمه برگزار و برای او حکم صادر شده است.

مجید نوری با اشاره به یکی از نکات رای این دادگاه خاطرنشان کرد: منافقین در طول برگزاری دادگاه تلاش زیادی کردند که اثبات کنند عملیات فروغ جاویدان، ارتش عراق به آن‌ها کمکی نکرده اما در حکم عنوان شده که منافقین به عنوان یکی از لشگرهای عراق به ایران حمله کرده‌اند. این خیلی مهم است…

در ادامه این نشست زهره لاجوردی دختر شهید گفت: من در حاشیه این دادگاه نیز بیان کردم هرچند برگزاری این دادگاه دیر است و ما زمان مؤثر را از دست داده‌ایم اما جای تقدیر دارد. امیدواریم برگزاری این دادگاه منجر به نتیجه شود. 

پسر شهید لاجوری خطاب به مجیدنوری این سوال را مطرح کرد که چرا اکنون ارتباط شما با پدرتان قطع شده است؟ 

نوری در پاسخ گفت: آن ها به خوبی کار خود را بلد هستند، از زندان سوئد تماس می‌گیرند، حدود یک دقیقه صدای ضبط شده که می‌گوید این تماس از زندان سوئد است و… پخش می‌شود و پس از آن تلفن را قطع می‌کنند. دو ماه است که با این بازی روانی دست و پنجه نرم می‌کنیم.

وی افزود: آن ها نمی‌گویند که تماس ها قطع است، مدعی هستند که بیش از یک سال است پدرم اجازه دارد تماس بگیرد، کارت تلفن دارد و… اما زمانی که تماس می‌گیرد، قطع می‌کنند و می‌گویند تلفن‌های ایران مشکل دارد، اگر این مشکل وجود دارد چرا شش ماه پیش این مشکل وجود نداشت؟  

در ادامه همسر شهید لاجوری ضمن دلجویی از خانواده حمید نوری به بیان خاطراتی از شهید پرداخت و گفت: چند ماهی بود که آقای لاجوردی بازداشت شده بودند و ما از ایشان هیچ خبری نداشتیم، بسیار نگران و بی‌قرار شده بودیم، در همان ایام، سربازی به‌صورت پنهانی به حجره برادر آقای لاجوردی رفته بود و یک تکه کاغذ داده بود، در آن زمان میوه‌ها را در پاکت‌های قهوه‌ای رنگ می‌ریختند و مثل امروز نایلون نبود، روی یک تکه از همین پاکت‌ها، آقای لاجوردی نوشته بودند «من زنده‌ام»

وی ادامه داد: زمانی که این کاغذ به دست ما رسید، این تکه کاغذ را به چشم خود می‌‌گذاشتیم و اشک شوق می‌ریختیم. این کاغذ به این اندازه برای ما ارزشمند بود. 

همسر شهید لاجوردی در ادامه بیان کرد: زمانی که آقای لاجوردی از زندان آزاد شدند، از ایشان پرسیدم که چگونه این دوران را تاب آوردید، آقای لاجوردی گفتند از صبح با یک باریکه نور، قرآن را دست می‌گرفتم و تا شب یک ختم قرآن می‌خواندم. این قرآن خواندن به من آرامش می‌داد.

وی افزود: اما در آن دوران ما خیلی بی‌قرار و نگران بودیم، امروز حال شما را درک می‌کنم که به چه اندازه تحت فشار هستید و ان شالله خدا عزیزتان را به‌زودی به شما بر می‌گرداند.

مجید نوری در ادامه بیان کرد: تیرماه سال گذشته حکم بدوی پدر صادر شد، نسبت به این حکم اعتراض کردیم و مجدد برای پدرم وکیل گرفتیم اما در دادگاه تجدید نظر نیز این حکم تائید شد؛ در این حکم جدید نیز هیچ اشاره به دفاعیات و اسنادی که از سوی پدرم ارائه شد، اشاره نشده است. با توجه به اینکه مجدد تماس‌های پدرم با خانواده را قطع کرده‌اند، بنظر می‌رسد سوئد به دنبال یک نمایش جدید است. اکنون این مسئله مطرح است که چگونه می‌توان این نمایش را شکست داد؟ 

وی افزود: با شکل‌گیری مطالبه عمومی نسبت به شفاف‌سازی پرونده حمید نوری و تبیین رسانه‌ای می‌توان این نمایش جدید کشور سوئد را شکست بدهیم. این مطالبه عمومی می‌تواند در مجلس شورای اسلامی شکل بگیرد. ارسال ایمیل و مکاتبات مبنی بر «اعتراض به بازداشت خودسرانه تبعه کشورمان» به دادگاه حمید نوری از سوی نماینده مردم می‌تواند تاثیرگذار باشد.

مجیدنوری بیان کرد: اگر تعدادی از نمایندگان مجلس به دستگاه قضائی سوئد نامه ارسال کنند و یا از سفیر سوئد دعوت کنند تا نسبت به این موضوع پاسخ دهد، این موارد از جمله اقدامات مؤثری است که می‌تواند اثرگذار باشد.

در ادامه زهره لاجوردی دختر شهید لاجوردی و نمایند مردم در مجلس شورای اسلامی گفت: واقعا شرایط سختی است که اگر اقدام به موقع و درستی انجام نشود و از نهادهای حاکمیتی همانند مجلس و دولت دنبال نشود، راه را برای اقدامات ظالمانه بعدی منافقین باز می‌کند.

وی ادامه داد: حتی می‌توان این موضوع را به‌عنوان یک سوال از وزیر مطرح کنیم که تا‌کنون برای پیگیری پرونده حمید نوری چه اقداماتی صورت گرفته است. وزیر باید پاسخگوی این سوال باشد و این سوال و پاسخگویی واکنش هایی در جامعه خواهد داشت.

نوری گفت: پس از برگزاری آخرین جلسه دادگاه بدوی و صدور حکم اولیه حبس ابد برای پدرم، وزیر امور خارجه واکنش نشان داد، سفیر سوئد را خواستند. اما زمانی که دادگاه تجدیدنظر برگزار شد و حکم تائید شد، اقدامی صورت نگرفت. شاید اقدامی دیگری در حال انجام است که ما در جریان نیستیم.

لاجوردی در ادامه بیان کرد: اکنون نمایندگان مجلس ما می توانند کفیل آقای نوری شوند و این سوال را مطرح کنند که به چه عنوان او را زندانی و محاکمه کرده‌اید؟ 

وی با تاکید بر اینکه کوتاهی‌هایی که از سوی ما صورت گرفته منجر شده دولت سوئد وقیح شود، گفت: حکم اخیر حمید نوری که پس از چهار سال بازداشت در سلول انفرادی صادر شده، متأثرکننده است. هر کسی در نظام جمهوری اسلامی ایرانی می تواند قدمی برای ابطال این حکم انجام دهد و رساندن صدای مظلومیت ایشان به جهانیان اقدام کند.

لاجوری تصریح کرد: امروز مصمم تر از قبل برای پیگیری این موضوع هستم، البته هفته گذشته بیانیه‌ای در این رابطه در مجلس شورای اسلامی قرائت شد و اعلام کردیم انتظار داریم سریعا به این موضوع رسیدگی شود. معاونت حقوقی قوه قضائیه، پرونده حمیدنوری را پیگیری کرده اما هنوز به نتیجه ای نرسیده اند.

این نماینده مجلس بیان کرد: راه‌های مختلفی برای پیگیری پرونده حمید نوری وجود دارد، یکی اینکه از نهادهای ذی ربط سوال پرسیده شود و توضیحات خواسته شود. یکی دیگر از راه های پیگیری این پرونده از سوی نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی ارتباط مستقیم از طریق ایمیل  با مسئولان این دادگاه است و مطالبه کنیم که به چه حقی فردی که اتهامات او ثابت نشده، چندین سال در انفرادی بدون بهره بردای از حقوق اولیه یک زندانی در زندان باشد؛ اگر تمامی افراد نسبت به پیگیری این موضوع جدیت داشته باشیم، به نتیجه خوبی خواهیم رسید.

انتهای پیام

لینک کوتاه : https://feraghnews.ir/?p=43862