• امروز : شنبه - ۶ مرداد - ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 27 July - 2024

همبستگی انجمن نجات در آلبانی با مردم و دولت این کشور

  • کد خبر : 43162
  • 02 دسامبر 2023 - 13:41

انجمن نجات آلبانی با انتشار بیانیه‌ای، سال‌روز استقلال آلبانی را به دولت و مردم این کشور تبریک گفت.

به گزارش فراق، در متن این بیانیه آمده است:

«ما به نمایندگی از جامعه ایرانی در آلبانی به دولت و مردم آلبانی تبریک می گوییم و جشنِ شادی را برای همه در یکصد و یازدهمین سال روز استقلال، آرزو می کنیم.

در این روز، ما از همه کسانی که هر چه در توان داشتند برای آزادی و استقلال ملت خود فدا کردند تجلیل و قدردانی می کنیم و ضمن گرامیداشت این روز بزرگ، در کنار مردم آلبانی آن را جشن می گیریم.

انجمن نجات مفتخر است که در کنار مردم آلبانی زندگی و کار می کند و لازم می داند از دولت آلبانی و مردم شریف این کشور برای ایجاد احساس امنیت و آرامش ایرانیان مقیم آلبانی تشکر کند.»

به گزارش پایگاه خبری-تحلیلی فراق، کشور آلبانی در سال‏های قبل از میلاد مسیح(ع) مستقل بود اما پس از تشکیل امپراتوری روم به اشغال این امپراتوری درآمد.

در پی زوال امپراتوری روم به دست مسلمانان، آلبانی در معرضِ هجوم همسایگانِ خود قرار گرفت و سرانجام سربازان امپراتوری عثمانی در سال ۱۵۰۲م، این کشور را تصرف کردند. از آن پس به مدت بیش از چهارصد سال، دولت عثمانی بر این سرزمین حکومت کرد و در این زمان بیشتر مردم آلبانی، به اسلام گرویدند.

در اوایل قرن بیستم که امپراتوری عثمانی شبه جزیره بالکان را در جنوب شرقی اروپا از دست داد، با تلاش استقلال‏ طلبان آلبانی، این کشور به خودمختاری و سپس در ۲۸ نوامبر ۱۹۱۲م به استقلال رسید. این کشور پس از جنگ جهانی دوم زیر نفوذ اتحاد جماهیر شوروی به حکومت کمونیستی تحت رهبری انور خوجه تن داد و این وضعیت تا ۱۹۹۲م ادامه یافت.

جمهوری آلبانی تنها کشور اسلامی اروپا با حدود ۲۹ هزار کیلومتر مربع مساحت در ساحل دریای آدریاتیک و بین کشورهای یونان، یوگسلاوی، بوسنی و هرزگوین و مقدونیه قرار دارد.

جمعیت این کشور، اندکی بیش از سه میلیون نفر است و پیش‏بینی شده است تا سال ۲۰۲۵ به حدود ۴ میلیون نفر افزایش یابد. نژاد مردم این کشور، آلبانیایى و زبان رسمی، آلبانی توسک می‏باشد.

هفتاد درصد مردم آلبانی مسلمان بوده و حدود پانزده درصد مسیحی و اکثر آنها ارتدوکس هستند. پایتخت این کشور، تیرانا و شهرهای مهم آن عبارتند از: دوراتن، الباسان و شکوداد. واحد پول این کشور، لک نامیده می‏شود و نظام سیاسی این کشور، جمهوریِ چند حزبی با یک مجلس قانون‏گذاری است. ۲۸ نوامبر روز ملی و سال‏روز استقلال این کشور از عثمانی می‏باشد.

انتهای پیام

لینک کوتاه : https://feraghnews.ir/?p=43162