فیلم «سرهنگ ثریا» روایتی از چشمانتظاری مادران و پدرانی است که فرزندانشان به کمپ اشرف رفتهاند و حال پس از چند سال جلوی این پادگان جمع شدهاند و برای دیدار فرزندانشان لحظهشماری میکنند.
فیلمهای «اتاقک گلی» به کارگردانی محمد عسگری و «سرهنگ ثریا» به کارگردانی لیلی عاج با موضوع اقدامات جنایتکارانه فرقه رجوی، نوید استفاده حداکثری از ظرفیت سینما را در جهت تبیین این فرقه ضاله دارد که اقدامات ضدانسانیشان در جریان اغتشاشات اخیر نشان داد همچنان ترور و کشتن مردم بیگناه جزو اصول همیشگی سازمانی و رفتاری آنهاست.
سینما همواره بهعنوان یکی از مهمترین و کارآمدترین ابزارها در موضوع جهاد تبیین به شمار رفته است، مسئلهای که رهبر معظم انقلاب به کرات و بهخصوص در وقایع اخیر مسئولان و نهادهای کشور را نسبت به انجام آن توصیه کردهاند. از طرفی همانطور که کاملاً مشخص شده است نقش فرقه رجوی در وقایع و اغتشاشات اخیر بسیار پررنگ بوده و این نشان از فعال بودن، بهروز شدن و به دیگر سخن خبیثتر و جنایتکارتر شدن این فرقه خبیث است.
با نگاهی به سینمای ایران طی چهار دهه گذشته متأسفانه باید اذعان کرد نقش این هنر در تبیین خباثتهای این فرقه ظالم بسیار کمرنگ و ناچیز بوده است، درحالیکه با مرور همان اندک آثار تولید شده در قیاس با کلیت آثار بهوضوح میتوان مشاهده کرد که هر زمانی فیلمی با موضوع اقدامات و فعالیتهای فرقه رجوی روی پرده نقرهای اکران شده است، مردم از آن استقبال کردهاند. بهعنوان نمونه دو فیلم «پرواز پنجم ژوئن» به کارگردانی علیرضا سمیعی آذر در سال ۶۹ و فیلم «تعقیب سایهها» به کارگردانی علی شاهحاتمی در سال ۷۰ به ترتیب با یک میلیون و ۷۰۰ هزار و ۲ میلیون مخاطب جزو ۱۰ فیلم پرمخاطب سال اکران خود قرار گرفتند. از طرفی سایر تولیدات همچون «توهم» به کارگردانی سعید حاجیمیری، «دستنوشتهها» به کارگردانی مهرزاد مینویی، «پناهنده» به کارگردانی رسول ملاقلیپور، «روز شیطان» به کارگردانی بهروز افخمی، «سیانور» به کارگردانی بهروز شعیبی و دوگانه «ماجرای نیمروز» به کارگردانی محمدحسین مهدویان نیز در زمان اکران رتبههای بالایی را در جذب مخاطب به خود اختصاص دادند. اما متأسفانه سهم این آثار از بین حدود ۷ هزار فیلم اکران شده از ابتدای انقلاب تاکنون (به غیر از فیلمهای هنر و تجربه و اکران آثار خارجی) تنها حدود ۱۰الی ۱۵فیلم بوده و این یعنی نقش بسیار کمرنگ و ناچیز سینما در تبیین جنایات این فرقه جنایتکار.
امسال و در آستانه برگزاری چهل و یکمین جشنواره فیلم فجر و با اعلام اسامی فیلمهای پذیرفته شده در بخش سودای سیمرغ نام دو فیلم «اتاقک گلی» به کارگردانی محمد عسگری، محصول بنیاد فرهنگی روایت فتح و «سرهنگ ثریا» به کارگردانی لیلی عاج محصول سازمان هنری اوج با موضوع و محتوای نفاق، نوید استفاده حداکثری از ظرفیت سینما را در جهت تبیین فرقه ضاله دارد، دو اثری که براساس شواهد و قرائن جزو بهترینهای امسال خواهند بود.«اتاقک گلی»، روایتی از حمله وحشیانه رجوی در جریان عملیات شکستخورده فروغ جاویدان به اهالی یکی از روستاهای اطراف استان کرمانشاه است که گروهی از پاسداران سپاه محمد رسولالله با اطلاع از این حمله وحشیانه به دفاع از مردم روستا میروند. فیلم «سرهنگ ثریا» نیز روایتی از چشمانتظاری مادران و پدرانی است که فرزندانشان به کمپ اشرف رفتهاند و حال پس از چند سال جلوی این پادگان جمع شدهاند و برای دیدار فرزندانشان لحظهشماری میکنند.
قطعاً جریانهای وابسته به فرقه رجوی در ایام برپایی جشنواره تمام تلاشهای خود را به جهت زمین زدن این دو اثر خواهند کرد، اما سابقه اقبال و استقبال مردم از اینگونه آثار میتواند این دو اثر را به دو فیلم مطرح در جشنواره چهل و یکم تبدیل کند.
اگرچه محمد عسگری و لیلی عاج در جشنواره چهل و یکم بهعنوان دو فیلم اولی حضور دارند، اما آنچه مشخص است هر دوی این جوانان در حوزههای کاری خود جزو بهترینها و مستعدترین هستند. عسگری سالها بهعنوان دستیار برنامههای مطرح در پروژههای مهم از کارگردانهای حرفهای سینمای ایران حضور داشته و با کولهباری از تجربه اولین فیلم سینمایی خود را ساخته است و لیلی عاج نیز بهعنوان یکی از کارگردانهای شاخص حوزه تئاتر در کنار تولید آثار پرمخاطب و دغدغهمند در تئاتر کشور یکی از بانوان فعال حوزه هنرهای نمایشی کشور به شمار میآید.
یادداشت از: علی سمیعی
انتهای پیام / فراق