• امروز : شنبه - ۱۵ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 4 May - 2024
یافته‌های یک پژوهش علمی در باب فرقه بودن «مجاهدین خلق»

فرقه رجوی مشترکات صد درصدی با فرقه‌های شناخته شدۀ جهان دارد + فایل پژوهش

  • کد خبر : 36349
  • 07 نوامبر 2022 - 12:46

نتایج یک پژوهش علمی نشان می‌دهد که سازمان مجاهدین خلق ایران مشهور به فرقه رجوی، مشترکات صد درصدیِ بسیاری با فرقه های شناخته شدۀ جهان دارد و همان ویژگی ها را نمایندگی می‌کند.

به گزارش فراق، فرح شیلاندری، پژوهشگر و مترجم حوزه‌های تخصصی روانشناسی، در مقاله‌ای علمی-پژوهشی به موضوع «آیا سازمان مجاهدین خلق فرقه است؟» پرداخته است.

در این پژوهش، شیلاندری تلاش کرده است با نگاهی بی‌طرفانه نخست به بررسی معنا و مفهوم فرقه، ریشه‌ها و چگونگی پیدایش فرقه‌ها، ویژ‌گی‌های مشترک آن‌ها و سپس به بررسی تطبیقی تشکیلات مجاهدین خلق با فرقه های شناخته شده در جهان بپردازد.

او با نگاهی روانشناسانه ویژگی‌های رهبران فرقه‌ها، اعضا، تکنیک‌های مورد استفاده در عضوگیری، روابط مالی و چگونگی کنترل ذهن اعضا را بررسی کرده است.

به نوشته انجمن نجات، این پژوهشگر در بخش کارشناسی ویژگی‌های فرقه‌ها و رهبرانشان به منابعی از پژوهشگران غربی به ویژه جینجا لالیچ ارجاع داده است‌ و در بخش تطبیقی این ویژگی‌ها با مجاهدین خلق و رهبران آن، به مصاحبه‌ها، کتاب ها، مقالات و مطالب نوشته شده توسط یا درباره برخی از اعضای جدا شده از جمله حنیف حیدرنژاد، سیامک نادری، فرشته هدایتی، محمد رجوی و امین گل مریمی استناد کرده است، افرادی که به نوشته این پژوهشگر، خود سال‌ها تجربۀ زندگی در تشکیلات سازمان مجاهدین را داشته و پس از غلبه بر تر‌س‌ها و تردیدهای خود، به نوشتن یا سخن گفتن دربارۀ تجربۀ زیستۀ خود پرداخته‌اند.

در بخش نتیجه گیری این پژوهش، شیلاندری اذعان می‌کند که مستنداتی که در این پژوهش مورد نقل قول و استناد قرار گرفته است، نشان می‌دهند که «سازمان مجاهدین خلق ایران مشترکات صد درصدی ِ بسیاری با فرقه های شناخته شدۀ جهان دارد و همان ویژگی ها را نمایندگی می کند.» او انگیزه‌اش از طرح این موضوع را آگاهی بخشی و روشنگری اذهان عمومی درباره مناسبات و روابط فرقه رجوی با مراکز قدرت ذکر می‌کند و بر لزوم درس گرفتن از تاریخ تاکید می‌کند.

پژوهش «آیا سازمان مجاهدین خلق فرقه است؟» را می توانید از این لینک دریافت کنید.

انتهای پیام / فراق

لینک کوتاه : https://feraghnews.ir/?p=36349

نوشته های مشابه