• امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 29 March - 2024

بازخوانی یک پژوهش آمریکایی درباره تأمین مالی فرقه رجوی

  • کد خبر : 35738
  • 11 سپتامبر 2022 - 8:48

از گذشته همواره گمانه زنی‌های بسیاری در مورد منبع تامین بودجه فرقه رجوی وجود داشت، اما می‌توان گفت جامع‌ترین پژوهش درباره منبع تامین مالی این فرقه تروریستی، سندی باشد که شرکت RAND در سال ۲۰۰۹ منتشر کرده است.

به گزارش فراق، این شرکت در واقع یک پژوهشکده سیاست جهانی در آمریکا است که با هدف ارائه تحقیق و تحلیل به نیروهای مسلح ایجاد شده است.

در سند ۱۳۰ صفحه‌ای که از این پژوهشکده منتشر شد، آمده است: «اگر چه در دوره‌ای بخش بزرگی از بودجه این فرقه توسط صدام(دیکتاتور سابق عراق) و عربستان جمع‌آوری می‌شد، اما فرقه رجوی از طریق کلاهبرداری نیز اقدام به جمع‌آوری پول کرده است.»

در ادامه این سند نوشته شده که اعضای منافقین در فرودگاه‌ها و پارک‌ها تصاویر وحشتناکی را به مردم نشان داده و مدعی می‌شدند این افراد «قربانیان حقوق بشری» در ایران هستند. سپس با برانگیختن حس ترحم و با ادعای جمع‌آوری پول برای قربانیان اقدام به دریافت پول می‌کردند. تنها در یک مورد، اف‌بی‌آی هفت عضو فرقه رجوی را به دلیل جمع‌آوری بیش از یک میلیون دلار برای یک موسسه خیریه ساختگی در فرودگاه بین‌المللی لس‌آنجلس دستگیر کرد. مدتی بعد، کمیسیون خیریه انگلیس یکی دیگر از موسسه‌های خیریه ساختگی منافقین را تعطیل کرده و اعلام کرد «هیچ ارتباط قابل تاییدی بین پول اهدایی مردم انگلیس که سالانه تقریبا ۵ میلیون پوند بوده و انجام کارهای خیریه در ایران پیدا نکرده است.»

علاوه بر این، گمانه‌زنی‌هایی در مورد دریافت بودجه از مقامات عربستان مطرح است که دیدار با ترکی الفیصل، شاهزاده سعودی در سال ۹۷ بر این گمان صحه گذاشت.

فرقه رجوی در سطح جهان چندان شناخته شده نیست، حتی یک نام و عنوان مشخص ندارد و با نام‌های اختصاری گوناگونی مثل PMOI MEK،MKO  و غیره از آن یاد می‌شود. یک جست‌وجوی ساده به زبان انگلیسی نشان می‌دهد تعداد صفحات وب که اطلاعاتی درباره این فرقه ارائه می‌دهد چندان زیاد نیست و بیشتر نتایج نامرتبط هستند. بررسی اجمالی صفحات توییتر اختصاص یافته به فرقه و اعضای آن نشان از تعداد کم دنبال کننده دارد و بیشتر این دنبال‌کننده‌ها نیز اسم کامل یا عکس ندارند. این فرقه منفورترین جریان نزد تمام ایرانیان است.

انتهای پیام / فراق

لینک کوتاه : https://feraghnews.ir/?p=35738