• امروز : جمعه - ۳۱ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 19 April - 2024

اشتیاق تند ما را مجاب کن یا على بن موسى الرضا (ع)

  • کد خبر : 31530
  • 06 اکتبر 2021 - 17:16

بیست و نهم ماه صفر مصادف است با شهادت امام علی ابن موسی الرضا (ع) که به دست مامون، خلیفه عباسی و در شهر توس به شهادت رسیدند.

به گزارش فراق، حضرت علی بن موسی الرضا (ع) در یازدهم ذی‌القعده سال ۱۴۸ هجری در مدینه متولد شدند و در پایان ماه صفر سال ۲۰۳ به دست مأمون به شهادت رسیدند. مشهورترین لقب امام هشتم شیعیان «رضا» به معنای خشنودی است. امام محمدتقی (علیه‌السلام) امام نهم و فرزند ایشان سبب نامیده شدن آن حضرت به این لقب را این‌گونه نقل می‌فرمایند: «خداوند او را رضا لقب نهاد؛ زیرا خداوند در آسمان و رسول خدا و ائمه اطهار در زمین از او خشنود بوده‌اند و ایشان را برای امامت پسندیده‌اند و همین طور (به خاطر خلق و خوی نیکوی امام) دوستان و نزدیکان از ایشان راضی و خشنود بود‌ند.»

یکی دیگر از القاب مشهور حضرت «عالم آل محمد» است. نقل شده است که امام کاظم (ع) به فرزندانش می‌گفت: «برادر شما علی بن موسی عالم آل محمد است.» این لقب نشانگر ظهور علم و دانش ایشان است. جلسات مناظره متعددی که امام با دانشمندان بزرگ عصر خویش به ویژه علمای ادیان مختلف انجام دادند و در همه آن‌ها با سربلندی تمام بیرون آمدند، دلیل کوچکی بر صحت این سخن است. این توانایی و برتری امام در تسلط بر علوم یکی از دلایل امامت ایشان است و با تأمل در سخنان امام در این مناظرات کاملاً این مطلب روشن بود که این علوم جز از یک منبع وابسته به الهام و وحی نمی‌تواند سرچشمه گرفته باشد.

در خصوص شهادت امام رضا (علیه‌السلام) نقل است که مامون به یکی از خدمت‌کارانش دستور داد که ناخن‌های دستش را بلند نگه دارد و سپس به سمی آغشته کند و با دست‌های زهرآلودش اناری را برای امام رضا (علیه‌السلام) دانه کند. مامون انار آلوده را نزد امام رضا (علیه‌السلام) آورد و اصرار کرد که آن را بخورند. امام ابتدا قبول نکردند؛ ولی زمانی که مامون امام را تهدید به مرگ نمود، امام مقداری از آن انار را خوردند و بعد از گذشت چند ساعت حالشان دگرگون شد و در نهایت در سحرگاه روز ۲۹ صفر سال ۲۰۳ هجری بر اثر همان انار آلوده به شهادت رسیدند.

سلام و درود می فرستیم بر خورشید تابان خراسان و این روز را خدمت دلباختگان و شیفتگان آن حضرت به خصوص مخاطبان گرانقدر و دل سوخته فراق تسلیت عرض می نماییم. اشتیاق تند ما را مجاب کن یا على بن موسى الرضا(ع).

انتهای پیام / فراق

لینک کوتاه : https://feraghnews.ir/?p=31530