• امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 29 March - 2024

شیوع بیماری های روانی، دستاورد ۵ دهه مغزشویی در فرقه رجوی

  • کد خبر : 17913
  • 27 اکتبر 2018 - 12:39

«کامران بیاتی، کریم پدرام، ولی اله فیض مهدوی، زهرا نوری، مرجان اکبری، شمس الله محمدی، احمد رازانی و ده ها نفر دیگر همگی اعضایی بودند که پس از دست و پنجه نرم کردن با اختلالات روانی در میان دیوارهای پادگان های مجاهدین، در نهایت دست به خودکشی زدند.»

بحران افزایش سن، بیماری های جسمی و روانی و فرار یا خودکشی موضوعات بغرنجی هستند که این روزها به شدت دامن سازمان مجاهدین خلق را گرفته اند. هرچن که هیچ یک از مسائل جدید نیستند، اما مرور زمان و افزایش سن اعضای این گروهک که با استناد به اظهارات اعضای جداشده از این گروه میانگین آن اکنون بالای ۶۰ سال است، اوضاع در این گروه را به بحران رسانده است. نبود اعضای جوان در این گروه به خوبی گویای آن است که منافقین در جذب جوانان ناکام مانده اند و اکنون با بحران افزایش و فرتوتی نیروهای قدیمی خود مواجه شده اند.

میانگین حضور ۳۵ ساله در میان چهاردیواری های این گروه در پادگان های اشرف و لیبرتی و تیرانا به همراه ۱۸ ساعت کار اجباری و حضور در کلاس های آموزش عقیدتی و نظامی، سال ها محرومیت از دیدن خانواده، جدایی اجباری از همسر و کودکان، تحقیر توسط رهبر فرقه به طور طبیعی می تواند منجر به بروز بیماری های روانی حاد شود به خصوص آنکه سن بالا نیز در شدت یافتن این بیماری ها و درمان ناپذیری آنها نقش جدی دارد.

مسأله بحران روحی و روانی و جسمی اعضای این گروه تنها توسط اعضای جداشده منافقین مورد توجه قرار نگرفته است بلکه مقامات غربی نیز آن را مورد بررسی قرار داده  و به آن اذعان کرده اند.

برای نمونه در بخشی از اسناد محرمانه منتشر شده توسط پایگاه ویکی لیکس تحت عنوان « ادامه ابقای سازمان مجاهدین در لیست گروههای تروریستی (FTO) از سوی آمریکا (۸ ژانویه ۲۰۰۸)» آورده شده است:

«با اینکه سازمان خود را علنا جایگزین دموکراتیکی برای حکومت کنونی ایران معرفی میکند اما خصوصیات فرقه ای این سازمان در سؤ رفتار جسمی و روحی با اعضای خود، عکس این ادعا را نشان میدهد. این سازمان در احترام به حداقل های حقوق انسانی اعضایش، چه زن و چه مرد، ناکام مانده است . طبق قوانین نظامی سازمان، اعضا به اجبار طلاق گرفته اند و داشتن دوستی های عادی زن و مرد و یا هرگونه دوستی شخصی برایشان ممنوع است در حالی که خود مسعود و مریم با هم ازدواج کرده اند. در اردوگاه اشرف هیچ کس زندگی نمی کند. اعضای فراری سازمان ، از جلسات منظم اعتراف، ارعاب، برداشتن اجباری رحم، شستشوی مغزی و جداسازی از اعضای خانواده، حکایت ها دارند .»

در سال های اخیر نزدیک به ۱۰۰۰ نفر از اعضای این گروهک بر اثر فشارهای طاقت فرسای آن از عراق و آلبانی گریختند اما فرار هیچ وقت علاجی برای سال ها درد و فشاری که در داخل پادگان های فرقه گذراندند نبود. «حسین بلوجانی» تنها یک نمونه از ده ها عضو گروه است که به رغم فرار از فرقه رجوی و پناهندگی در کانادا، نتوانست آثار روانی سال ها عضویت در فرقه را فراموش کند و همانجا دست به خودکشی زد.

کامران بیاتی، کریم پدرام، ولی اله فیض مهدوی، زهرا نوری، مرجان اکبری، شمس الله محمدی، احمد رازانی و ده ها نفر دیگر همگی اعضایی بودند که پس از دست و پنجه نرم کردن با اختلالات روانی در میان دیوارهای پادگان های مجاهدین، در نهایت دست به خودکشی زدند.

روانشناسان و پژوهشگران فرقه ها معتقدند که عضویت در فرقه ها منجر به ظهور توهمات، افسردگی، آلزایمر، تمایل به خودکشی و آزار دیگران می شود. زیرا فرقه هایی مثل مجاهدین خلق جوامع کوچکی هستند که ارتباط اعضای خود با دنیای بیرون را ایزوله کرده اند و آنها هستند که نوع تفکر و شکل ارتباط اعضایشان را با بیرون تعیین و ترسیم می کنند. از این رو تفاوت چندانی میان اعضای یک فرقه با هواداران بیرونی آن وجود ندارد زیرا هر دو گروه در مسیر ذهن شویی رهبر فرقه قرار گرفته اند و به اصول آن پایبند هستند. این پایبندی البته در مراحل ابتدایی و میانی عضویت در فرقه است زیرا به مرور اعضا دچار تنش های فکری و چالشی با گروه می شوند که می تواند به حالات حاد و شدید مانند خودکشی یا دیگران آزادی منجر شود.

این نظریه فرقه شناختی را می توان به خوبی بر روی حامیان این گروه مشاهده و منطبق کرد. هاشم خواستار رابط گروهک منافقین در ایران نخستین و آخرین بیمار روانی فرقه رجوی نبوده و نیست. تنها تفاوت وی با دیگران این است که این فرد با بستری شدن در یک مرکز حمایت از بیماران روانی، به فرجام خودکشی سایر اعضای این گروه مبتلا نشد  و توانست نجات پیدا کند.

انتهای پیام / فراق

لینک کوتاه : https://feraghnews.ir/?p=17913

نوشته های مشابه

28مارس
تاکتیک فرقه رجوی درباره ماجرای کودک سربازان؛ نفی و لاپوشانی / دیدم مادرانی را که پنهانی می‌گریستند
روایت یک شاهد عینی از جنایت‌های فرقه ضدخانواده رجوی در حق کودکان اشرف

تاکتیک فرقه رجوی درباره ماجرای کودک سربازان؛ نفی و لاپوشانی / دیدم مادرانی را که پنهانی می‌گریستند

26مارس
اینجا آرام باشید و بیرون شورشی
مروری بر قوانین و استراتژی‌های رجوی ساخته

اینجا آرام باشید و بیرون شورشی