• امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 29 March - 2024

نگاهی به فیلم فرقه ای «کلونیا»

  • کد خبر : 14626
  • 09 می 2018 - 11:31

فیلم سینماییColonia  (کولونیا) که با نام The Colony هم شناخته می شود موضوع یک رمان عشقی تاریخی است که در سال ۲۰۱۵ ساخته شده است. فیلم علیه وقایع مربوط به کودتای نظامی شیلی در سال ۱۹۷۳ طراحی شده و به حقایقی مربوط به یک فرقه مخوف ظاهراً مسیحی در جنوب شیلی موسوم به Colonia Dignidad (کولونیا دینیداد) می پردازد که توسط یک کشیش واعظ آلمانی به اسم Paul Schäfer (پل شفر) رهبری می گردد.

داستان فیلم: در سال ۱۹۷۳، دانیال و لنا، یک زوج آلمانی جوان، در جریان کودتای نظامی شیلی – زمانی که هواداران رییس جمهور مخلوع، سالوادور آلنده توسط نیروهای نظامی ژنرال آگوستو پینوشه محاصره شده بودند – در این کشور گرفتار می شوند.

وقتی دانیال توسط پلیس مخفی پینوشه DINA (دینا) ربوده می شود، لنا سعی می کند نامزد خود را یافته و او را نجات دهد. او رد وی را در یک سازمان بسته موسوم به کولونیا دینیداد می یابد که خود را به عنوان یک بنگاه خیریه مسیحی که توسط یک کشیش واعظ آلمانی به نام   پل شفر اداره می شود معرفی می نماید.

لنا به این سازمان می پیوندد تا نامزد خود را نجات دهد، ولی زود متوجه می شود که تاکنون کسی نتوانسته از این فرقه فرار کند. او بعداً دانیال را پیدا می کند که غیرفعال عمل کرده و نادیده گرفته شده است. دانیال پی می برد که این فرقه همچنین یک مرکز فعالیت غیرقانونی برای دینا می باشد.

لنا و دانیال همراه با Ursel (اورسل) که یک پرستار باردار است اقدام به فرار از فرقه کولونیا می کنند. اورسل کشته می شود و لنا و دانیال هر دو موفق به فرار شده و خود را به سفارت آلمان غربی می رسانند. کارکنان سفارت به آنان خیانت می کنند ولی این زوج عاشق از طریق هوایی با عکس ها و مدارکی علیه فرقه کولونیا از کشور خارج می شوند.

این فیلم بر اساس یک داستان واقعی تهیه و تولید شده که تاکنون برنده پنج جایزه مختلف سینمایی گردیده است.

واکاوی درون یک فرقه: در این فیلم شیوه های اعمال فشار روانی فرقه ای جهت کنترل ذهن نیروها به خوبی نشان داده می شود. در یک سکانس از فیلم که نشستی مشابه نشست های عملیات جاری در فرقه رجوی گذاشته شده است یک زن نگون بخت سوژه گردیده که مسئول نشست از حاضران درخواست می کند تا به این زن کمک کنند تا از شر بدی های درونی خود نجات یابد که حاضران به وی تهاجم کرده و او را مورد توهین و تحقیر و حتی ضرب و شتم قرار می دهند.

رفتار فرقه ‌ای که در این فیلم مشاهده می شود برای کسانی که تجربه ای با فرقه رجوی دارند یادآور خصوصاً شخص مسعود رجوی است. رهبر فرقه کلونیا خود را سخنگوی خدا و حضرت مسیح (ع) می داند. رفتار او با اعضای فرقه به ویژه زنان، مشابهت های زیادی با عملکرد مسعود رجوی دارد. این شباهت ها که در فیلم مشاهده می شود می تواند حتی موضوع یک کتاب مفصل باشد.

در این مورد جا دارد که از رخدادهای درونی فرقه رجوی فیلم های بسیاری ساخته شود که شاهدان عینی آن در داخل و خارج از کشور فراوان هستند. متأسفانه در این عرصه نویسندگان و فیلم سازان ما کوتاهی کرده اند و این تجربه تاریخی و خونین ملت ایران را آن طور که باید در مقابل دید نسل جوان و جهانیان قرار نداده اند.

عاطفه نادعلیان

انتهای پیام / انجمن نجات مرکز تهران

 

 

لینک کوتاه : https://feraghnews.ir/?p=14626

نوشته های مشابه

28مارس
تاکتیک فرقه رجوی درباره ماجرای کودک سربازان؛ نفی و لاپوشانی / دیدم مادرانی را که پنهانی می‌گریستند
روایت یک شاهد عینی از جنایت‌های فرقه ضدخانواده رجوی در حق کودکان اشرف

تاکتیک فرقه رجوی درباره ماجرای کودک سربازان؛ نفی و لاپوشانی / دیدم مادرانی را که پنهانی می‌گریستند

26مارس
اینجا آرام باشید و بیرون شورشی
مروری بر قوانین و استراتژی‌های رجوی ساخته

اینجا آرام باشید و بیرون شورشی