• امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 29 March - 2024

افشاگری به بهانه سالروز ترور برادر رجوی: کاظم رجوی با ماموران رژیم شاهنشاهی ارتباط تنگاتنگ داشت و کاملا شاه دوست بود

  • کد خبر : 14446
  • 26 آوریل 2018 - 11:08

اردیبهشت ۱۳۶۹، کاظم رجوی برادر مسعود رجوی سرکرده فرقه رجوی توسط افرادی ناشناس در سوئیس ترور و به قتل رسید.

حسین رجوی و همسرش راضیه جلالیان، پدر و مادر مسعود، اهل مشهد بودند. رجوی پدر چون از کارمندان رده بالای ثبت اسناد بود و به عنوان رئیس ثبت در شهرهای مختلفی خدمت می کرد، هر یک از فرزندانش در شهری به دنیا آمده اند و در شهری دیگر تحصیل کرده اند. وی از اوایل دهه ۱۳۲۰ در مشهد ساکن و مقیم شد و یک دفتر اسناد رسمی به راه انداخت.

وی از وضعیت مالی مرفهی برخوردار بود و از این جهت توانست فرزندان خود را برای ادامه تحصیل به خارج از کشور بفرستد. این خانواده از نظر فرهنگی و اجتماعی، گرایش مذهبی متوسطی داشتند، هرگز سیاسی نبودند و با عامه مردم و نیز کسانی که سوابق مبارزاتی داشته و شناخته شده بودند، معاشرت نمی کردند.

کاظم رجوی دارندهٔ دکترای حقوق از فرانسه است

کاظم رجوی متولد ۱۳۱۲، فرزند بزرگ خانواده رجوی است او در اواسط دهه ۱۳۳۰ برای ادامه تحصیل در رشته حقوق به فرانسه رفت. کاظم رجوی دارندهٔ دکترای حقوق از فرانسه، عضو هیئت علمی انستیتوی عالی حقوق بین‌الملل دانشگاه ژنو بود.

زمانی که مسعود رجوی در سال ۱۳۵۰ دستگیر و به اعدام محکوم شد ، کاظم رجوی با تماس تلفنی و با درخواست از پرویز ثابتی بازجو و شکنجه گر ساواک توانست حکم برادرش را به حبس ابد تقلیل دهد و از مرگ او جلوگیری کند.

کاظم رجوی قبل از انقلاب با نوشتن مقالات شاه پسندانه در خارج از کشور و در جهت جلب رضایت شاه قدم بر می داشت و این موضوع که فرقه از وی یک چهره انقلابی ساخته است دروغ محض می باشد، چرا که کاظم با ماموران رژیم شاهنشاهی ارتباط تنگاتنگ داشت و کلآ شاه دوست بود.

در تاریخ ۲۹ اردیبهشت طی تلکسی کاظم رجوی برای ادای پاره ای از توضیحات به ایران فراخوانده شد  در همان روز او جواب داد که با اولین وسیله ممکن حرکت می نمایند و سوال کرده بودند که آیا بلیت را از محل اعتبار سفارت تهیه کنند یا برایشان ارسال می شود که به وی پاسخ داده می شود بلیط را از اعتبار سفارت تهیه کند و او نیز در روز ۳۰ اردیبهشت پاسخ داد که آماده حرکت به سوی تهران هست.

در این اطلاعیه با اشاره به عدم مراجعت کاظم رجوی به کشور آمده است: بعد از ۷ روز مطلع شدیم نامبرده در پاریس رحل اقامت گزیده اند و طی نامه سرگشاده ای به ریاست جمهوری استعفای خود را اعلام کرده است.

کاظم رجوی از سال ۱۹۵۷ تا ۱۹۶۸ مقیم فرانسه بود سپس در سوئیس اقامت گزید و پناهندگی سیاسی گرفت. وی اولین نمایندهٔ ایران در دفتر سازمان ملل متحد در ژنو پس از انقلاب ۱۳۵۷ بود که در فروردین ۵۸ از طرف وزیر امور خارجه وقت، دکتر کریم سنجابی به سمت سفیر جمهوری اسلامی ایران و نماینده دائم ایران در دفتر سازمان ملل متحد در ژنو منصوب شده بود. اما کمی پس از انتصابش به این سمت در اعتراض به «سیاستهای جمهوری اسلامی»، استعفا داد.

پس از آن به فعالیت خود علیه کشور ادامه داد. کاظم رجوی در تاریخ ۲۴ آوریل ۱۹۹۰در نزدیکی خانه‌اش در کوپه در نزدیکی ژنو دقایقی قبل از ظهر هدف ۶ گلوله قرار گرفت و در دم جان سپرد.

پی نوشت:
۱- موسسه مطالعات و پژوهش های سیاسی
۲- بیوگرافی خانواده رجوی، سایت انجمن نجات
۳- خبرگزاری فارس

انتهای پیام

لینک کوتاه : https://feraghnews.ir/?p=14446

نوشته های مشابه

28مارس
تاکتیک فرقه رجوی درباره ماجرای کودک سربازان؛ نفی و لاپوشانی / دیدم مادرانی را که پنهانی می‌گریستند
روایت یک شاهد عینی از جنایت‌های فرقه ضدخانواده رجوی در حق کودکان اشرف

تاکتیک فرقه رجوی درباره ماجرای کودک سربازان؛ نفی و لاپوشانی / دیدم مادرانی را که پنهانی می‌گریستند

26مارس
اینجا آرام باشید و بیرون شورشی
مروری بر قوانین و استراتژی‌های رجوی ساخته

اینجا آرام باشید و بیرون شورشی