• امروز : شنبه - ۱ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 20 April - 2024

دست راست مسعود رجوی چگونه به هلاکت رسید؟

  • کد خبر : 13098
  • 05 فوریه 2018 - 11:26

بعد از فرار رجوی، عملا مسئولیت امور داخل کشور فرقه بر عهده خیابانی قرار گرفت.

«موسی نصیراوغلی» معروف به «خیابانی»، متولد ۱۳۲۲ در تبریز بود. او در اوایل دهه ۴۰ خورشیدی در دانشکده علوم دانشگاه تهران پذیرفته شد. در همان جا بود که توسط «محمد حنیف نژاد»(معروف به حنیف)، بنیان گذار اصلی مجاهدین خلق، به عضویت آن در آمد.
در سال ۱۳۴۹، رهبری فرقه، بعد از مذاکره با جنبش فتح فلسطین، تصمیم گرفت که شماری از کادرهای خود را برای آموزش نظامی به اردوگاه این جنبش در لبنان بفرستد. ۶ نفر از اعضا برای این ماموریت انتخاب شدند. این ۶نفر ابتدا به دوبی سفر کردند، تا در پوشش کارگر و با شناسنامه جعلی، از کنسولگری ایران در دوبی، گذرنامه دریافت کنند و از آن جا به بیروت پرواز کنند. موسی خیابانی یکی از این نفرات بود.
وقتی خیابانی در ۱۳۵۰ به ایران بازگشت، ساواک که از طریق فردی به نام «شاهمراد دلفانی» به فرقه نفوذ کرده و آنها را دستگیر کرد.

در ۳۰ دی ماه ۱۳۵۷، مسعود رجوی، موسی خیابانی و اشرف ربیعی جزو آخرین دسته از زندانیان سیاسی بودند که از زندان شاه آزاد شدند. از همان فردای آن روز، مسعود و موسی که گمان نمی بردند شاه به این زودی سرنگون شود و با رهبری امام خمینی انقلاب به ثمر برسد، برای این که از غافله عقب نمانند و خود را به عنوان رهبران انقلابی جریان‌ساز مطرح کنند، شروع به صدور پیام و اطلاعیه خطاب به شخصیت ها و گروه های مختلف کردند.
در پی عزل بنی صدر توسط امام خمینی از فرماندهی کل قوا در ۲۰ خرداد ۶۰ و آغاز بررسی طرح عدم کفایت سیاسی بنی صدر توسط مجلس شورای اسلامی، فرقه در بیانیه ای موسوم به «اطلاعیه سیاسی-نظامی شماره ۲۵» به تاریخ ۲۸ خرداد، به بهانه دفاع از رییس جمهور بنی صدر، به نظام جمهوری اسلامی اعلام جنگ کرد.  گفته می شود که این اطلاعیه به قلم موسی خیابانی نوشته شده است.
این حرکت منافقین با شکست مواجه شد و مسعود رجوی باعث و بانی این حرکت مذبوحانه، در ۷ مرداد ۶۰ به اتفاق رییس جمهور معزول، ابوالحسن بنی صدر، فرار را بر قرار ترجیح داد و عملا موسی خیابانی و چند هزار عضو و هوادار فرقه را در آتشی که خود بر پا کرده بود، رها کرد.

بعد از فرار رجوی، عملا مسئولیت امور داخل کشور فرقه بر عهده خیابانی قرار گرفت.
در ساعات اولیه روز ۱۹ بهمن ۶۰، نیروهای ضربت دادستانی و کمیته انقلاب اسلامی مرکز با همراهی نیروهایی از واحد اطلاعات سپاه، بعد از چند ماه کار پیچیده و دشوار اطلاعاتی مقر اصلی مرکزیت منافقین را در محله زعفرانیه تهران محاصره کردند. این خانه محل سکونت راس رهبری فرقه در داخل کشور یعنی موسی خیابانی بود که به همراه او حدود ۲۰ نفر از کادرهای اصلی فرقه حضور داشتند. علاوه بر موسی، اشرف ربیعی(همسر اول مسعود)، آذر رضایی(همسر موسی) و عوامل مهمی از منافقین همچون شاهرخ شمیم، ثریا سنماری، عباسعلی جابرزاده، محمد معینی، کاظم مرتضوی هم حضور داشتند. بعد از چند ساعت درگیری سنگین و تبادل آتش بی وقفه، همه ساکنان این خانه دوزخی به جز یک کودک، کشته شدند.
انتهای پیام

لینک کوتاه : https://feraghnews.ir/?p=13098

نوشته های مشابه

20آوریل
پروپاگاندای فرقه رجوی، فقط برای جلب توجه جهان خارج است
روایت عاطفه سبدانی از ماجرای کشته شدن برادرش در اشرف

پروپاگاندای فرقه رجوی، فقط برای جلب توجه جهان خارج است

17آوریل
اعتراف‌گیری از گناهان ناکرده در نشست‌های موسوم به «غسل»
نگاهی به آسیب‌های روحی و جسمی که در فرقه رجوی به اعضا وارد می‌شود

اعتراف‌گیری از گناهان ناکرده در نشست‌های موسوم به «غسل»