• امروز : سه شنبه - ۲۸ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Tuesday - 16 April - 2024
ویژه «عملیات انتحاری» در فرقه رجوی / 3

مهمترین ترورهای انتحاری که «فرقه رجوی» مسئولیت آن‌ها را به عهده گرفت

  • کد خبر : 28631
  • 12 دسامبر 2022 - 11:03

در طول تاریخ گروهک ها و سازمان های تروریستی بسیاری فعالیت کرده اند و به شیوه های مختلف دست به اقدامات جنایتکارانه و خرابکارانه برضد ملت ها زده اند.

به گزارش پایگاه خبری-تحلیلی فراق، جمهوری اسلامی ایران نیز در سال های پس از انقلاب درگیر پدیده تروریسم بوده و این گروهک های جنایتکار به لطف حمایت های غرب و دشمنان انقلاب، نه تنها شهدای زیادی را به ملت ایران تحمیل کرده اند بلکه هم اکنون نیز با وجود مقابله نظام جمهوری اسلامی به فعالیت های خود که عموما در مرزهای غربی و شرقی کشور می باشد ادامه می دهند.

اما از میان این گروهک های تروریستی، آنهایی که قابلیت اجرای عملیات به شیوه ی انتحاری را دارند زیاد نیستند. در اینجا به معرفی اجمالی فرقه تروریستی رجوی موسوم به مجاهدین خلق و مهمترین ترورهای انتحاری که مجاهدین مسئولیت آن ها را به عهده گرفته اند، پرداخته می شود.

سازمان مجاهدین خلق

در سال ۱۳۴۴، سه دانشجوی دانشگاه صنعتی شریف با نام های محمد حنیف نژاد ، علی اصغر بدیع زادگان و سعید محسن اقدام به تاسیس گروهی کردند با نام گروهک مجاهدین که عمده فعالیت آنها ترور مستشاران نظامی آمریکایی مقیم ایران و بعضی از مسئولین درجه ۲ رژیم شاه بود. پس از دستگیری این گروه در سال ۱۳۵۰ توسط ساواک مسعود رجوی که یکی از اعضای حلقه دوم تشکیل دهنده این گروه بود با لو دادن نام و آدرس تمامی اعضا از اعدام عفو و به حبس ابد محکوم شد. این در حالی بود که مابقی اعضا دستگیر شده همگی اعدام شدند.

عوامل باقیمانده این گروه بعد از این اتفاق برای دیدار با امام به نجف رفتند که البته امام به واسطه تیزبینی سیاسی و آینده نگری بی نظیرش در همان دیدار اول آنان را رد نمود. پس از پیروزی انقلاب مسعود رجوی از زندان آزاد شد و در ۳۰ دی ۵۷ با جمع آوری عوامل خود گروهکی را تشکیل داد که بعد ها جلوی انقلاب ایستادند.

این گروهک که بعد ها در میان مردم به فرقه منافقین مشهور شد با ترور بیش از ۱۲۰۰۰شهروند ایرانی باعث شد که امروز ایران را به عنوان بزرگترین قربانی تروریسم می شناسیم.

اعمال مو به موی دستور العمل ها و روش های آماده سازی نیرو های فدایی سبب شد تا این گروهک در لابه لای اقدامات تروریستی خود دست به حمله های انتحاری نیز بزند. حمله هایی که همه ی آنها شخصیت های مهم و مغز های متفکر انقلاب را نشانه رفته بود.

جداسازی افراد و نیروها از فضای عادی جامعه ، منزوی کردن اعضای فرقه در محیطی بسته مانند پادگان اشرف ، عدم دسترسی آزاد افراد به رسانه های جمعی یکی دیگر از روشهای مغز شویی است که توسط سران این گروهک برای اعضا اعمال شده و همچنان ادامه دارد.

یکی دیگر از روش های اعمال شده بر روی اعضا با هدف کنترل ذهن، غسل هفتگی است که افراد با اعتراف به افکار ضد فرقه ای و ذهنیات خود در جمع دیگران هر هفته مورد هتاکی و انتقاد از سوی دیگر همکاران قرار می گیرند. این روش نوعی دیگر از شیوه های کنترل ذهن اعضا بوده که در گروهک منافقین اجرا شده و بسیار نیز نادر است.

در راستای از بین بردن علایق و وابستگی های شخصی، عقاید و افکار فرقه گرایانه این گروهک تا آنجا پیش رفت که اعضا را به امتناع از ازدواج و همچنین در صورت داشتن همسر به طلاق اجباری با نهایت تنفر مجبور می کرد.

ترورهای انتحاری فرقه تروریستی رجوی

ترورهای انتحاری، بخشی دیگر از کارنامه سیاه گروه تروریستی مجاهدین خلق است .در این روش فرد ضارب با کمر بند انفجاری خود را به اشخاص مورد نظر نزدیک می کرد و با منفجر نمودن خود باعث به شهادت رسیدن فرد مقابل نیز می گردید.

در اکثر قریب به اتفاق این اعمال ،افراد زیاد دیگری به اضافه شخص مورد نظر مجروح و شهید شده اند ، از جمله در شیراز و همراه با آیه الله دستغیب ۱۲ نفر از مردم نمازگزار و یا در تبریز به همراه آیه الله مدنی ۱۷ تن از مردم نیز به شهادت رسیدند.

مهمترین ترورهای انتحاری که مجاهدین مسئولیت آن ها را به عهده گرفته اند عبارتند از:

ردیفتاریخعامل انتحارینام شهید
۱۸ /۴/ ۱۳۶۰کاظم افجه ایکچویی رئیس زندان اوین
۲۲۰ /۶/ ۱۳۶۰مجید نیکوآیت الله مدنی امام جمعه تبریز به همراه ۱۷ تن از مردم
۳۷ /۷/ ۱۳۶۰هادی علویان  آیت الله هاشمی نژاد در مشهد
۴۳۰ /۹/ ۱۳۶۰گوهر ادب آوازآیت الله دستغیب امام جمعه شیراز به همراه ۱۲ تن از مردم
۵۲۶ /۱/ ۱۳۶۱علی پور ابراهیمیآیت الله احسان بخش امام جمعه رشت(ناموفق )
۶۱۱ /۴/ ۱۳۶۱محمدرضا ابراهیم زادهآیت الله صدوقی امام جمعه یزد
۷۲۳ /۷/ ۱۳۶۱محمد حسین خداکرمیآیت الله اشرفی اصفهانی امام جمعه کرمانشاه
۸۲۹ /۱۱/ ۱۳۶۱حسین بابایی  آیت الله واعظ طبسی(ناموفق)
۹۱۳۶۲ویتانا (میترا) جوینی  کشتار مردم در بندر انزلی
۱۰۴ /۱۱/ ۱۳۷۹آرام گفتاری  مردم تهران
۱۱۱۳۸۰/۱/۲۴لادن بادیانی- فهمیه صادقیدرگیری با عشایر در منطقه تختگاه اسلام آباد

منافقین مسئولیت کلیه اعمال تروریستی – انتحاری خود در ایران را در نشریه مجاهد که نشریه رسمی این فرقه تروریستی می باشد رسما و با افتخار! به عهده گرفته اند که در این قسمت به بخشی از آنها اشاره خواهیم کرد:

۱ – ترور شهید کچویی

عامل انتحاری منافقین: کاظم افجه ای

کاظم افجه ای عامل نفوذی گروهک تروریستی منافقین در دادسرای انقلاب اسلامی که با سلاح کمری آقای کچویی را به شهادت می رساند و به حیات خویش نیز پایان می دهد. توضیح این عملیات تروریستی انتحاری در وبسایت رسمی منافقین نیز درج شده است:

تجلیل از عملیات تروریستی انتحاری کاظم افجه ای در نشریه مجاهد با عنوان : «… نخستین شهید مقدس عملیات فدایی مجاهدین» !

۲ – ترور شهید آیت الله سید اسدالله مدنی (شهید محراب)

عامل انتحاری منافقین: مجید نیکو

شهید آیت الله سید اسدالله مدنی متولد سال ۱۲۹۳ هجری شمسی در شهر دهخوارقان (آذر شهر) وی در ۱۲ ذیقعده الحرام ۱۴۰۱ هجری قمری روز جمعه ۲۰ شهریور، پس از برگزاری نماز جمعه توسط یکی از عوامل گروه تروریستی منافقین به نام مجید نیکو به شهادت رسید. گروهک تروریستی منافقین ضمن برعهده گرفتن این جنایت که در آن علاوه بر آیت الله مدنی، ۱۷ تن از مردم نیز به شهادت رسیدند، شرحی از زندگی و فعالیتهای عامل این جنایت را منتشر ساخت که در سند زیر ملاحظه می شود:

در سند فوق که مربوط به نشریه مجاهد شماره ۲۰۶ مورخ شهریور ۱۳۷۷ می باشد، آمده است : «مجید نیکو در روز جمعه ۲۰ شهریورماه ۱۳۶۰، با اقدام به عمل فدایی حسینی ، آخوند مدنی، نماینده {حذف شده بدلیل توهین} خمینی در آذربایجان و همدان را همراه با ۱۷ تن از پاسداران {حذف شده بدلیل توهین} به هلاکت رساند.»

همچنین در ادامه این سند و در توضیح نحوه ارتکاب به عملیات تروریستی انتحاری آمده است : « … لحظات پردلهره یی می گذشتند که هرلحظه این سوال را در ذهن بزرگتر می کرد که چرا نارنجکها منفجر نمی شوند؟ اما مجید با سماجت شگفت آوری مامورینش را دنبال می کرد و ناگهان غریو انفجار نارنجکها برخاست و از آن جا که من ایستاده بودم ، چندین پاسدار را دیدم که به هوا پرتاب شدند …»

همچنین درسند دیگری که در وبسایت رسمی منافقین آمده است ، در معرفی زندگینامه تروریست دیگری به نام محمد محمدعلیزاده نیکو که برادر مجید نیکو می باشد، این عملیات تروریستی دقیقا شرح داده شده است:

۳- ترور شهید آیت الله سید عبدالکریم هاشمی نژاد

عامل انتحاری منافقین : هادی علویان

شهید هاشمی نژاد متولد سال ۱۳۱۱ در « بهشهر» مازندران
در سالروز شهادت امام جواد (ع) در هفتم مهر ۱۳۶۰ در چهل و نه سالگی به دست یکی از عوامل گروهک تروریستی منافقین، به نام هادی علویان بر اثر انفجار نارنجک به شهادت رسید.
گروه تروریستی منافقین ضمن برعهده گرفتن این جنایت، شرحی از زندگی و فعالیتهای عامل آن را منتشر ساخت که در سند زیر ملاحظه می شود:

در بخشی از سند مذکور که در نشریه مجاهدشماره ۱۷۱، سال پنجم ، پنج شنبه ۷ مهر ماه ۱۳۶۲ به چاپ رسیده چنین آمده است: سرانجام در لحظاتی که هاشمی نژاد به قصد خروج از ساختمان از پله ها پائین می رفته است در فرصت کوتاهی هادی ضامن نارنجک را کشیده و او را از پشت بغل می کند… و لحظاتی بعد با انفجار نارنجک ، به سزایش رسید . علاوه بر هاشمی نژاد تعدادی از پاسداران محافظش نیز مورد اصابت ترکش نارنجک قرار گرفتند.

۴ – ترور شهید آیت الله عبدالحسین دستغیب (شهید محراب)آیت الله عبدالحسین دستغیب عامل انتحاری منافقین : گوهر ادب آواز متولد در سال ۱۲۸۸ هجری شمسی در شیراز در تاریخ بیستم آذرماه ۱۳۶۰ مطابق با ۱۴ صفر ۱۴۰۲ هنگامی که عازم نماز جمعه بود به دست یکی از عوامل گروه تروریستی منافقین به نام گوهر ادب آواز به شهادت رسید . در این فاجعه ۱۲ تن از مردم نیز به شهادت رسیدند. شورای ملی مقاومت که یکی از شاخه های گروه تروریستی منافقین است با صدور اطلاعیه ای با بر عهده گرفتن این جنایت ، عامل این جنایت را معرفی می کند: در بخشی از این سند آمده است : « … در روز جمعه ۲۰ آذر این واحد رزمنده به قصد انجام این عملیات که از قبل مورد شناسایی دقیق قرار گرفته بود به محل اعزام و در لحظه تعیین شده خواهر مجاهد شهید «گوهر ادب آواز» یکی از اعضای واحد انقلابی پس از شکستن حلقه مزدوران محافظ دستغیب با انفجار بمب دست ساز او را به همراه ۱۲ تن از محافظانش بهلاکت رسانده و دیگر رزمندگان مجاهد سالم به پایگاه خود مراجعت کردند . در این عملیات دلاورانه خواهر مجاهد ما نیز به شهادت رسید …»

۵ – ترور نافرجام آیت الله احسان بخش

عامل انتحاری منافقین : علی پور ابراهیمی

آیت الله احسان بخش در روستای لیف شاگرد، سال ۱۳۰۹ دیده به جهان گشود قرآن و ادبیات فارسی را نزد ملای مکتب، شیخ عزت الله طالقانی آموخت. در سال ۱۳۲۴ به رشت آمد و در مدرسه مهدویه سه سال و اندی، نزد اساتیدی مانند شیخ کاظم صادقی، آیت الله شیخ حسین اوحدی و حجت الاسلام وحید خورگامی و دیگر علمای این منطقه صرف و نحو، مقدمات و سطح را به پایان رسانید.
در سال ۱۳۲۷ وارد قم شد و سطوح عالیه و فلسفه و تفسیر را نزد اساتیدی مانند آیات عظام نجفی، صدوقی، مجاهدی و امیر سلطانی و علامه طباطبایی خواند.
این روحانی بزرگوار و پرتوان (مرحوم حجت الاسلام و المسلمین آقای احسانبخش رحمت الله علیه) محور مجاهدت ها وتلاش های مردم غیور و مومن رشت و استان گیلان و منشاء خدمات فراوانی در سراسر آن منطقه بود و تحرک شبانه روزی و خستگی ناپذیر او، نمونه یی کم نظیر محسوب می شد حضور او در جبهه های دفاع مقدس و پشتیبانی بی دریغ او از رزمندگان دلاور گیلان از یادگارهای فراموش نشدنی آن دوران پر افتخار است و آثار ماندگار او در رشت و سایر شهرهای گیلان موجب نام نیک همیشگی اوست فقدان این روحانی خدوم، برای مردم وجامعه ی روحانیت گیلان، ضایعه بزرگی محسوب می شود.
گروهک تروریستی منافقین همانگونه که در سند زیر مشاهده می شود با ارتکاب به عمل تروریستی انتحاری درصدد به شهادت رساندن این عالم فرزانه بود که ناکام ماند و عامل انتحاری به هلاکت رسید. شرح کامل این عملیات تروریستی در نشریه مجاهد شماره ۱۴۷ صفحه ۲۲ آمده است:

۶ – ترور شهید آیت الله محمد صدوقی (شهید محراب)

عامل انتحاری منافقین: محمدرضا ابراهیم زاده

متولد سال ۱۲۸۷ ش برابر با ۱۳۲۷ قمری – یزد

آیت الله محمد صدوقی در روز ۱۱ تیر ۱۳۶۱ مطابق با دهم ماه مبارک رمضان سال ۱۴۰۲ قمری، پس از ادای نماز جمعه ‌در حالی که جایگاه را ترک می‌کرد، توسط یکی از عوامل منافقین به نام محمد رضا ابراهیم زاده – اهل نائین – که حامل دو قبضه نارنجک و ملبس به لباس ارتشی بوده به طرز فجیعی به شهادت می رسند و قاتل نیز در دم کشته می شود.
در این فاجعه تعدادی از پاسداران محافظ شهید صدوقی نیز مجروح می گردند و ۳ نفر از نمازگزاران زن نیز بر اثر ازدحام جمعیت پایمال شده و فوت می نمایند.
منافقین ضمن بر عهده گرفتن این جنایت در اطلاعیه ای اعلام داشتند:
نشریه اتحادیه انجمن دانشجویان، شماره ۵۱، ۱۳۶۱/۶/۵، صفحه ۱۵،
اطلاعیه سیاسی نظامی – نظامی گروهان – خانواده مصباح – در رابطه با ترور صدوقی از طریق عملیات انتحاری توسط محمدرضا ابراهیم زاده:
صدوقی به دلیل ارتکاب تمامی اعمالش در دادگاه خلق به اعدام انقلابی محکوم و واحد عملیاتی مجاهد سیاوش ابراهیمی عهده دار اجرای این حکم انقلابی گردید.
همچنین در سند دیگری در نشریه مجاهد مورخ سه شنبه ۸ تیر ۱۳۷۸ چنین آمده است:

۷ – ترور شهید آیت الله عطاء الله اشرفی اصفهانی (شهید محراب)

عامل انتحاری منافقین : حسین خداکرمی

متولد سال ۱۳۲۳ هجری قمری در خمینی شهر

ایشان در سن ۸۰ سالگی در ساعت ۱۵/۱۲ ظهر ۲۳ مهرماه ۱۳۶۱ در نماز جمعه مسجد جامع کرمانشاه توسط یکی از اعضای گروه تروریستی منافقین به نام محمد حسین خداکرمی به شهادت رسید.
گروه تروریستی منافقین رسما این جنایت را بر عهده گرفت و عامل این جنایت را معرفی کرد:

۸ – ترور نافرجام آیت الله واعظ طبسی

عامل انتحاری منافقین : حسین بابایی

گروهک تروریستی منافقین در نشریه مجاهد شماره ۱۴۱ مورخ پنجشنبه ۵ بهمن ۱۳۶۱ با به عهده گرفتن این عملیات تروریستی انتحاری عامل این جنایت را نیز معرفی کرد :

۹ – ترور کور – کشتار مردم بی دفاع تهران

عامل انتحاری منافقین : آرام گفتاری

آرام گفتاری ، یکی از تروریستهای گروهک منافقین که برای انجام یک رشته بمب گذاری از عراق به ایران اعزام شده بود. در روز ۴ بهمن ماه ۱۳۷۹، هنگامی که مورد شناسایی نیروهای انتظامی قرار گرفت ، با نارنجک به میان مردم رفت و با انتحار خود تعداد زیادی از مردم را کشته و مجروح ساخت.
در این عمل تروریستی انتحاری تعداد ۶ نفر از مردم به شهادت رسیدند و ۱۳ نفر نیز به شدت مجروح شدند.
پس از این عملیات جنون آمیز انتحاری ، مسعود رجوی در پیام نوروزی سال ۱۳۸۰ خود به منافقین ،همانگونه که در سند زیر می بینید این تروریست را با القاب «کرد گردن فراز» و «شهاب ظلمت سوز» مورد خطاب قرار داد:

۱۰ – ترور و کشتار عشایر غیور کرمانشاه

عاملین انتحاری: لادن بادیانی و فهمیه صادقی

لادن بادیانی و فهمیه صادقی دو تن از عوامل گروهک تروریستی منافقین که برای انجام یک سری عملیات بمب گذاری و ترور قصد ورود به کرمانشاه را داشته و با عبور غیرقانونی از مرز عراق با عشایر منطقه تختگاه اسلام آباد مواجه شده بودند ، با کشیدن نارنجک به عشایر منطقه حمله ور شده و ضمن به هلاکت رساندن خود باعث به شهادت رسیدن تعدادی از عشایر غیور کرمانشاه شدند.

۱۱ – ترور و کشتار مردم بندر انزلی

عامل انتحاری منافقین: ویتانا (میترا) جوینی

گروهک منافقین در ضمیمه شماره ۲۶۱ نشریه مجاهد اقدام به انتشار اسامی بخشی از تروریست های معدوم خود که در عملیاتهای انتحاری طی سالهای ۱۳۶۰ تا ۱۳۶۴ به هلاکت رسیده اند نموده است که این سند را نیز در زیر مشاهده می کنید:

ویژه «عملیات انتحاری» در فرقه رجوی / ۱

ویژه «عملیات انتحاری» در فرقه رجوی / ۲

پژوهش از: بنیاد هابیلیان

انتهای پیام / فراق

لینک کوتاه : https://feraghnews.ir/?p=28631

نوشته های مشابه

02مارس
«مسعود رجوی» از شکست‌های استراتژیک تا توسل به شعبده / ۲
مروری بر ریشه‌ها، عوامل سیاسی، نظامی و تشکیلاتی انقلاب به اصطلاح ایدِئولوژیک رجوی از زاویه‌ای خوانده نشده برای اولین بار

«مسعود رجوی» از شکست‌های استراتژیک تا توسل به شعبده / ۲

02مارس
«مسعود رجوی» از شکست‌های استراتژیک تا توسل به شعبده / ۱
مروری بر ریشه‌ها، عوامل سیاسی، نظامی و تشکیلاتی انقلاب به اصطلاح ایدِئولوژیک رجوی از زاویه‌ای خوانده نشده برای اولین بار

«مسعود رجوی» از شکست‌های استراتژیک تا توسل به شعبده / ۱