۞ حضرت علی (ع) :
منافقین به رنگ های گوناگون در می آیند و فتنه های گوناگون به پا می کنند. (نهج البلاغه خطبه 194)

موقعیت شما : صفحه اصلی » گزارش
  • شناسه : 23188
  • ۲۹ آبان ۱۳۹۸ - ۱۱:۰۲
  • ارسال توسط :

از ابتدای انقلاب اسلامی ایران فرقه رجوی برای جاسوسی و جمع آوری اطلاعات و انتشار آن به سرویس‌های خارجی فعال بود و در همین راستا اسناد مختلفی هم از نهاد‌های سیاسی و امنیتی کشور به خارجی‌ها فروختند.

فرقه رجوی بعد از اعلام جنگ نظامی و پناهنده شدن به صدام شبکه خود را برای فعالیت جاسوسی راه انداخت و سعی نمود با شناسایی، انتقال اطلاعات عمق به نهاد‌های اطلاعاتی ارتش بعث، شرکت در بازجویی از اسرای ایرانی و تخلیه اطلاعاتی کمک متجاوزین باشد.

با پایان جنگ و خارج شدن بعد تهدید نظامی منافقین با انسدادی که این سازمان از مرصاد خارج شد قادر نبود انسجام درونی و تشکیلاتی خود را پس از مرصاد حفظ نماید.

به گزارش فراق به نقل از سایت مزاحمین خلق، دستور کار پس از مرصاد، شناسایی و ترور‌های کور در داخل کشور بود. سازمان شروع به جمع اوری اطلاعات و انتقال آن به سرویس‌های خارجی و در نهایت جذب منابع مالی بود. شناسایی مکان‌های حساس، تخلیه اطلاعاتی نهاد‌های اداری با تماس‌های مختلف، استفاده از شبکه اطلاعاتی در داخل برای شناسایی مسئولان و در نهایت ترور آن‌ها عمده فعالیت سازمان در پس از جنگ بود. شهادت شهیدان لاجوردی و صیاد شیرازی دو نمونه از این عملیات‌های اطلاعاتی سازمان در دهه هفتاد است. از سوی دیگر نهاد‌های اطلاعاتی ایران با ایجاد تور اطلاعاتی بخش قابل توجهی از طرح‌های اطلاعاتی سازمان را شناسایی و منهدم نمود. در مورد تخلیه اطلاعاتی نیز نهاد‌های اطلاعاتی طرح آگاه سازی را دستور کار خود قرار دادند و کارکنان نهاد‌ها را نسبت به تهدید تخلیه اطلاعاتی توجیه نمودند. این مسائل موجب شد تا در این بخش ماموریتی سازمان با شکست مواجه شود و نهاد‌های اطلاعاتی غربی از ناکارآمدی سازمان گزارش بنویسند.

در سال ۲۰۰۴ گزارشی از سوی اف بی آی در مورد فرقه منتشر شد که به نکات مهمی اشاره دارد. در این گزارش آمده است: «سازمان مجاهدین خلق به انتشار اطلاعات غلط در اروپا وآمریکا ادامه می‌دهد. اعضای این فرقه  به طور مرتب با برپایی کنفرانس‌های خبری به انتشار اطلاعات نادرست در باره حکومت ایران می‌پردازند که هدف آن‌ها تاثیر گذاری بر رسانه‌ها و دولت‌های غربی است.» نهاد‌های اطلاعاتی غرب به این جمع بندی رسیدند که فرقه تروریستی منافقین فاقد اطلاعات ارزشمند است و فقط می‌تواند به عنوان یک عروسک رسانه‌ای مورد استفاده قرار گیرد.

یکی از شیوه‌های پر استفاده این فرقه که از ابتدای انقلاب از آن بهره می‌گرفت و در زمان حاضر نیز جزو اولویت‌های تخلیه اطلاعاتی و جاسوسی آن‌هاست، استفاده از شیوه تخلیه تلفنی به عنوان یکی از قدیمی‌ترین ابزارهای تخلیه اطلاعاتی است و به طرح کلیات اهداف و شگرد‌های این فرقه تروریستی در آن خواهیم پرداخت.

تخلیه تلفنی چیست؟

تخلیه تلفنی در معنای عام به معنای به دست آوردن اطلاعات از افراد مختلف جامعه توسط تلفن، به وسیله‏ی کسانی که به هر دلیل عناد با این مرز و بوم دارند. (اطلاعاتی که از نظر ما اهمیت چندانی ندارد مثل اسم رئیس یا همکار ، همسر یا ارائه آمار های خیلی معمولی در حیطه‏ی کاری)

تخلیه تلفنی در تعریف کلاسیک، عبارت است از تلاشی آگاهانه از طرف دشمن با بهره گیری از غفلت یا فریب عوامل خودی، به منظور کسب اطلاعات و القای خواسته‌های خود از طریق برقراری ارتباط تلفنی.

اهداف منافقین از تخلیه تلفنی چیست ؟

  • جمع آوری اطلاعات در خصوص مشکلات داخلی جامعه، در راستای بهره برداری تبلیغی
  • شناسایی مشکلات دستگاه های اجرایی، جهت بهره برداری تبلیغی در راستای ناکارآمد نشان دادن نظام
  • کسب اطلاعات در راستای دامن زدن به اختلافات جناح های سیاسی کشور
  • تلاش آگا هانه برای ایجاد اختلافات مذهبی، سیاسی و قومی در داخل کشور
  • کسب اطلاعات با هدف ایجاد اخلال در روابط جمهوری اسلامی در مجامع بین المللی
  • کسب اطلاعات برای ایجاد زمینه‌های عملیاتی جهت برنامه ریزی کانون‌های شورشی یا تیم‌های تروریستی
  • تبادل اطلاعات با سرویس‌های کشورهای متخاصم و حتی همسو در ازای دریافت همکاری یا منابع مالی
  • طراحی سناریو عملیات روانی با استفاده از اطلاعات بدست آمده و القاء دروغ و شایعه
  • منافقین برای القاء دارا بودن پایگاه اجتماعی در دستگاه‌های مختلف، اطلاعات بدست آمده را به واسطه اخبار واصله نیروهای حامی و نفوذ کرده خود عنوان می‌دارند.
  • به دست آوردن اطلاعات از برنامه‌های دستگاه‌های مختلف جهت افشا سازی و طراحی سناریو
  • استفاده از اطلاعات بدست آمده جهت شناخت نقاط اختلاف میان دستگاه‌ها یا اشخاص درون سازمان‌ها جهت بهره برداری
  • احصاء نقاط قوت، ضعف، افتراق و درگیری در بخش‌ها و محورهای مختلف

محورهای جمع آوری اطلاعات منافقین به وسیله تخلیه تلفنی:

  • تخلیه تلفنی در خصوص مسائل سیاسی: از مراکز سیاسی، وزارت خانه‌ها و ادارات تابعه، شخصیت‌های سیاسی، سفارتخانه‌ها، طراحان مسائل سیاسی، نمایندگان مجلس و دفاتر آن‌ها، دفاتر روزنامه‌ها و…): اختلاف جناح‌های سیاسی، مسافرت‌های خارجی مسئولین و اهداف و نتایج، مواضع نظام در موضوعات جاری و احتمالی، وضعیت داخلی کشور در خصوص انتخابات و مسائل سیاسی مهم داخلی، تجمعات و راهپیمایی‌های حمایتی یا انتقادی از نظام
  • تخلیه تلفنی پیرامون مسائل اجتماعی:اجتماعات، اعتراض‌های صنفی و موضوعی، حوادث غیرمترقبه مانند سیل، زلزله و آتش سوزی، نزاع‌های اجتماعی جهت ارتباط با موضوعات سیاسی
  • تخلیه تلفنی پیرامون مسائل اقتصادی(تماس با مراکز و بنگاه‌های اقتصادی مانند بانک‌ها و کارخانه‌جات، وزراتخانه‌های اقتصادی، مراکز تهیه و توزیع و مراکز خدماتی): میزان نیاز کشور به ارز و وام‌های خارجی، میزان بدهی‌های خارجی، صنایع و تولیدات استراتژیک، میزان تولید و مشکلات صنایع مادر،افزایش قیمت‌ها، جمع آوری در خصوص واکنش‌های احتمالی مردم به تکانه‌ها و سیاست‌های اقتصادی و افزایش قیمت‌های یا کاهش سیاست‌های اقتصادی حمایتی و…
  • جمع آوری پیرامون مسائل نظامی: تحرکات و جابجایی یگان‌های نظامی و رزمایش‌ها، محل استقرار یگان‌ها، توان تسلیحاتی و خرید نظامی، علل و حواشی پیرامون عزل و نصب‌ها، گلوگاه‌ها و مراکز حساس امنیتی و نظامی، تکمیل اخبار نظامی ناقص دریافتی قبل و…
  • جمع آوری اطلاعات پیرامون بررسی وضعیت منافقین در داخل کشور

منافقین در تخلیه تلفنی به دنبال چه چیزی هستند و چه کسانی در معرض تخلیه تلفنی هستند؟

دشمن در تخلیه تلفنی به دنبال اطلاعاتی است که از نظر ما ارزش چندانی ندارند، ولی در واقع برای آن‌ها ارزشمند محسوب می‌شوند و اطلاعات ما به واقع تکمیل کننده پازل اطلاعاتی آن‌هاست و دشمنان برای این کار هیچ محدودیت سنی اعمال نمی‌کنند و از کودکان شش ساله تا سالخودرگان ۹۰ ساله را مورد تخلیه قرار می‌دهند.
اصولاً تخلیه تلفنی به دو صورت انجام می‌گیرد:

– کنترل تلفن همراه افراد با استفاده از وسایل و روش‌های مخصوص که بیشتر جنبه جاسوسی و اطلاعاتی دارد.

– روش مستقیم یا تماس تلفنی با اشخاص و گرفتن مستقیم اطاعات از آن‌ها.

در روش مستقیم تخلیه تلفنی، ابتدا پازلی تشکیل می‌شود که گاهی برای تکمیل این پازل سال‌ها زمان صرف می‌شود. این پازل شامل موارد ذیل می‌شود:

– تشکیل کار گروه‌های مختلف(مانند بررسی افراد مختلفی که ارزش سرمایه‌گذاری جهت تخلیه تلفنی را دارند.)
–  تشکیل پازل وبررسی روند تکمیل پازل

– طرح سؤالات مختلف جهت پرسیدن از افرادی که مد نظر قرار می‌گیرند.

– رجوع به بایگانی دقیق‌شان در خصوص موضوع و سابقه افراد

– جمع‌آوری اطلاعات آشکار در خصوص موضوعی که از طریق رسانه‌های جمعی و نوشتاری در اختیار عموم جامعه قرار می‌گیرد.

– هدف قراردادن مرکز اصلی اداری وساختمانی و تشکیلاتی موضوع

– بررسی اطلاعات موازی شامل اطلاعات اولیه ومقدماتی راجع به افراد هدف، اطلاعات اولیه و مقدماتی راجع به موضوع و نوع درگیری فرد هدف با موضوع، پیدا کردن روش‌های اعتمادسازی، پیدا کردن سرنخ

– استفاده از روان‌شناسی ارتباطات جهت اخذ اطلاعات

– بررسی شخصیت افراد مانند ترسو بودن یا نوع زبان و لهجه طرف و….

برخی از شگرد‌های فرقه تروریستی رجوی در تخلیه اطلاعاتی با استفاده از تلفن:

  • شناسایی اهداف، مراکز و افراد مناسب
  • داشتن اطلاعات و آگاهی لازم پیرامون موضوع تخلیه
  • تخلیه کننده با پوشش‌های دولتی، نظامی، قضایی و امنیتی ظاهر خود را معرفی می‌کند.
  • محل تخلیه را متناسب با موضوع انتخاب می‌کند
  • تخلیه کننده، با توجه به فرد طعمه، لحن و ادبیات گویشی متناسب را انتخاب می‌کند
  • ابتدای بحث را با موضوعات مورد علاقه تخلیه شونده آغاز می‌کند.
  • در برخورد با تخلیه شونده، از موضوع بالا برخورد می‌کند.
  • برای تخلیه عمیق‌تر، نقاط ضعف تخلیه شونده را قبلا جمع‌آوری و احصاء می‌کند.
  • از خطوط کشوری جهت تماس استفاده می‌کند که کدی شبیه کد ایران دارند. (به طور مثال کشور هند با کد ۰۹۱)
  • از شیوه تهدید و تطمیع برای در موضع ضعف قرار دادن تخلیه شونده استفاده می‌کند.
  • درصورتی که تخلیه شونده نسبت به ماهیت تخلیه کننده و پوشش آن پی‌ببرد، تخلیه کننده تا لحظه آخر در موضوع انکار قرار می‌گیرد.
  • تخلیه کننده علاوه بر حضور ذهن قوی، از ثبت تمام جزئیات و اطلاعات بدست آمده جهت انجام بهتر ماموریت استفاده می‌کند.
  • تخلیه کننده برای دسترسی به اطلاعات مهم‌تر و عادی سازی، برخی اطلاعات مهم تخلیه شونده را بی ارزش قلمداد می‌کند.
  • برای عادی سازی، تخلیه شونده را دعوت و تشویق به حفظ اسرار می‌کند.
  • برای اینکه موضع یکطرفه در تخلیه شدن حفظ شود، تخلیه کننده اقدام به پرسش‌های بدون وقفه می‌کند.
  • تخلیه کننده بخشی از هدف خود را تماس با افراد ساده و رده پایین قرار می‌دهد.
  • برای حفظ ارتباط دوسویه، موضع ایجاد ارتباط صمیمی یکی از شگرد‌های تخلیه کننده است.
  • برای عادی سازی و عدم ایجاد حساسیت، در مواقعی بحث سر موضوعات مهم را عوض و در فرصت مناسب مجددا موضوع را پی‌میگرد.
  • تخلیه کننده عموما از دادن پاسخ طفره می‌رود و سوال را با سوال پاسخ می‌دهد.
  • استفاده از پوشش‌هایی که حس‌های مذهبی و عاطفی و حتی صنفی تخلیه کننده را برانگیزد. مانند وابستگی به خانواده شهدا
  • استفاده از شگردهایی برای همزاد پنداری مانند اتفاق بر سر علاقه یا حمایت از شخص یا جریانی
  • استفاده از ایرانیان خارج از کشور جهت تخلیه وابستگان آنها
  • استفاده از معرفی آشنایی با یک شخص واسط که با تخلیه شونده ارتباط دارد برای ایجاد حس رابطه امن
پوشش مراکز و افراد مورد تخلیه موضوع و اطلاعات مورد نیاز
سردار احمدی از ستاد کل قرارگاه پدافند هوایی اطلاعات فرمانده‌هان رزمایش پدافند هوایی
ایمانی از شورای فرهنگی ریاست جمهوری امام جمعه شهرستان سنندج صحبت‌های وزیر اطلاعات در جلسه با علمای کردستان
اکبری از وزارت خارجه صنایع دفاع اطلاعات همراهان وزیر دفاع در سفر به کشور
هلاکویان از نهاد رهبری در دانشگاه‌ها حوزه علمیه حضرت زهرا(س) برخی اطلاعات ارائه نشده پیرامون علت خودسوزی زنان در پژوهش آن حوزه
عقیدتی سیاسی ستاد کل نیروهای مسلح منزل یکی از خلبانان شرکت کننده در بمباران مقر منافقین اطلاعات در خصوص سفر خلبان مذکور وهمکاران به سفر مکه و زمان و جزئیات

راه‌های مبارزه با تخلیه تلفنی و تلفن‌های مشکوک:

  • کم کردن صحبت با تلفن در تماس با افراد ناشناخته
  • تاجای ممکن از پاسخ تلفنی به سوالات غیرطبیعی به هرفرد با هرپوششی امتناع کنیم. اگر هویت ادعایی فرد حقیقی باشد، ازکانال‌های تعریف‌شده قانونی باید استفاده نماید.
  • به این موضوع باور داشته باشید که عدم همکاری شما در پاسخ به افراد با هویت جعلی یا واقعی، امری قانونی بوده وقانون اجازه مواخذه شما به دلیل این عدم همکاری را نخواهد داشت.
  • در صورت دریافت تماس مشکوک، به رده‌های حراستی یا حفاظتی محل مورد ادعای فعالیت تخلیه شونده مراتب را اطلاع دهید.
  • تا کسی را نشناخته‎ایم واطمینان حاصل نکرده‌ایم به هیچ سؤالی پاسخ ندهیم
  • هیچ‌گونه مسائل و اطلاعات طبقه‌بندی شده را به صورت تلفنی بازگو نکنیم
  • حتی‌الامکان از پاسخ‌گویی تلفن به وسیله کودکان جلوگیری کنیم
  • آموزش‌های لازم به کودکان و اعضای خانواده داده شود
  • نسبت به مبداء تماس‌ها حساسیت داشته باشید و کد محل تماس گیرنده را با دقت ملاحظه کنید.
  • به هرحال تخلیه تلفنی روشی است نه چندان نوین که کاربرد بسیاری در خصوص مسائل امنیتی و اطلاعاتی کشور دارد و ممکن است گاهی اوقات هر یک از ما نیز جزئی از پازل تهیه شده دشمنان، جهت دریافت اطلاعات باشیم.
  • اساس جاسوسی تلفنی بر غفلت و فریب است، مواظب غفلت خود و فریبکاری دشمن باشید.
  • بهتر است صحبت کردن با تلفن را کم و کوتاه نمائید.
  • هنگام استفاده از تلفن به این موضوع بیندیشیم که نفر سومی در حال شنیدن مکالمه است.
  • همواره تلاش نمایید که مطالب مهم و دارای طبقه بندی حفاظتی را از طریق تلفن بازگو نکنید.
  • تا جای ممکن از پاسخ گویی تلفن به وسیله کودکان جلوگیری نمائیم.
  • آموزش‏های لازم به کودکان و اعضای خانواده داده شود تا به هیچ عنوان شماره تلفن یا آدرسی را به هنگام صحبت با تلفن بازگو نکنند
  • از ارائه شماره تلفنهای غیرعمومی به افراد ناشناس خودداری کنید
  • یکی از راه های پیشگیری از جاسوسی تلفنی، رعایت اصل حیطه بندی است، با رعایت این اصل، هرکس اطلاعاتی را در اختیار دارد، که در راستای وظایف شغلی خود به آن نیازمند است. پس تا شخصی را نشناخته ایم و اطمینان حاصل ننموده ایم، به هیچ سئوالی پاسخ ندهیم.
  • لازمه مقابله با عناصر جاسوسی تلفنی، بدخُلقی و تندگویی با تماس گیرندگان نیست، بلکه ضمن هوشیاری و دقت در پاسخ به سؤالات، میتوان اصول اخلاقی را نیز به طور کامل رعایت کرد.

انتهای پیام / فراق

پاسخ دادن

ایمیل شما منتشر نمی شود.