• امروز : شنبه - ۱ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 20 April - 2024

بازتاب گسترده حمله سایبری به زیرساخت‌های آلبانی در رسانه‌های این کشور: ارزش کشور ما چقدر پایین است / «فرقه رجوی آلبانی را وارد جنگ مستقیم با ایران می‌کند»

  • کد خبر : 35780
  • 14 سپتامبر 2022 - 10:30

قطع روابط دیپلماتیک دولت آلبانی با ایران و ماجرای حمله هکری به سایت‌های مهم دولتی در تیرانا، بازتاب گسترده‌ای در رسانه‌های این کشور داشته است.

به گزارش فراق، برخی رسانه ها تیتر زدند که: «داده های آلبانیایی ها در بازار منتشر می شود، هکرها اسرار دولتی را برای فروش قرار داده‌اند.»

خبری در رسانه ها منتشر شد مبنی بر این که هک کنندگان سیستم‌های آلبانی، مدارک سری ربوده شده را به قیمت ۹۰۰ دلار عرضه کردند که تاکنون ۲۰ نفر پول داده و خریداری نموده اند. Genc Sejko در صفحه فیس بوک خود بعد از نشر این خبر نوشته است که: «ارزش کشور ما چقدر پایین است.»

سفارت آمریکا طی بیانیه ای اعلام کرد که حمله سایبری را محکوم کرده و در بازسازی سیستم های آسیب دیده کمک می کند. در زیر همین مطلب برخی نوشتند که آمریکا عملا پشت آلبانی را خالی نموده و وضعیت موجود را با اوکراین مقایسه کردند.

کارشناس گفت و گوی خبری «Gent Progni» در آلبانی گفت، «حمله سایبری به TIMS (سیستم پلیس مرزی) هشداری است که ممکن است در آینده تهدیدات جدی برای امنیت ملی به همراه داشته باشد.»

تلویزیون «تاپ چنل» تیرانا ادعای ادی راما در خصوص کنترل حمله سایبری و این که مدرک مهمی به سرقت نرفته را رد کرد و گزارش داد که هکرها هنوز TIMS را تحت کنترل دارند. ادی راما نسبت به این خبر واکنش نشان داد و تلویزیون تاپ چنل (که البته از مدافعین و دوستان فرقه رجوی است) را مسخره خواند و گفت که این ها حتی به عزت ملی هم فکر نمی کنند. ادی راما گفته است که تاپ چنل نسبت به مخاطبان خود احساس مسئولیت نمی کند. خبر حمله ادی راما به تلویزیون «تاپ چنل» در بسیاری از رسانه های این کشور انعکاس یافت.

فلج شدن سیستم پلیس مرزی آلبانی به یک خبر مهم بین المللی تبدیل شده است و بسیاری از رسانه های مهم سراسر جهان آن را پوشش دادند.

کیهان لندن در این زمینه نوشته است، «هنوز صف های طولانی برای عبور از مرز وجود دارد و کارها بدون کامپیوتر و دستی انجام می شود و سوابق در دسترس نیست.»

اولسی یازچی، روزنامه نگار آلبانیایی همراه با پنج کارشناس دیگر که یکی از آنها طرفدار فرقه رجوی بود در یک میزگرد در تلویزیون SYRI TV آلبانی شرکت کردند. عنوان میز گرد این بود؛ «آلبانی به چه میزان از جانب ایران تهدید می شود؟» اولسی در این برنامه اظهار داشت که آلبانی بیشتر از جانب سازمان مجاهدین خلق تهدید می شود.

دو کارشناس به نام های نگلا و عثمانی در برنامه تاپ چنل در آلبانی در پخش زنده در خصوص حمله سایبری دعوایشان شد و یکدیگر را تروریست خطاب کردند. این دعوا بازتاب دعوایی است که در سطوح مختلف کشور در حال حاضر جریان دارد که چه کسی حقیقتا مقصر تنش های اخیر است.

نشریه Exit  هم که مخالف دولت است مقاله ای با عنوان، «تشدید بحران سیاسی بین آلبانی و ایران پس از دومین حمله سایبری» منتشر کرد. در بخشی از این مقاله آمده است: سیستم اطلاعات مدیریت مرزی آلبانی (TIMS) روز یکشنبه بعد از حمله سایبری شنبه به گفته ادی راما نخست وزیر آنلاین شد و ادی راما تأکید کرد که سیستم بازگشته است اما مجدد روز بعد اعلام نمود که با متحدان دارند روی بازگرداندن سیستم کار می کنند.»

در یادداشت فوق به فرقه رجوی به عنوان یک سازمان تروریستی اشاره شده و هشدار داده است که این سازمان دارد آلبانی را وارد جنگ مستقیم با ایران می کند.

به نظر می رسد با توجه به رویدادهای پیش آمده در جامعه آلبانی، هم اکنون بهترین موقعیت است که مردم این کشور همگی به پا خاسته و اخراج فرقه خطرناک و تروریستی رجوی از کشور خود را از مقامات دولتی مطالبه کنند.

انتهای پیام / فراق

لینک کوتاه : https://feraghnews.ir/?p=35780