منافقین علیه «امکان مینا» و «سیانور»
یکی از نکات برجسته سی و چهارمین جشنواره فیلم فجر، اکران دو فیلم سینمایی امکان مینا و سیانور به عنوان دو اثر ارزشی و انقلابی بود.
فارغ از کیفیت این دو فیلم (که نسبت به سایر فیلمهای به نمایش درآمده در جشنواره قابل قبول و مناسب بود)، انتخاب موضوع منافقین و نمایش وجهه منفی ایشان در فضای اجتماعی و سیاسی کشور حائز اهمیت وشایسته تقدیر بود. چنانکه سیانور به فضای تغییر ایدئولوژیک منافقین در پیش از انقلاب و تسویه نیروهای مذهبی اختصاص دارد؛ فضایی دهشتناک که حتی سازمان خشن و جانی «ساواک» را هم به تعجب و حیرت وادار میکند.
امکان مینا نیز به موضوع همکاری این سازمان پلید با رژیم سفاک بعثی برای بمباران مردم بیدفاع شهرهای تهران در جنگ تحمیلی پرداخته است. فضایی تلخ و سیاه که با گذر زمان، به تدریج از خاطره تاریخی مردم پاک میشد و بیم آن میرفت، جوانان این سرزمین که آن روزها را درک نکردهاند، هیچگاه اطلاع و موضعی نسبت به آن کشتارها و خیانتها نداشته باشند.
نکته آنکه همین گذر تاریخ است که خاطرات را به فراموشی میبرد و مدیران این سازمان پلید تروریستی را به هوس ایجاد شخصیت جدید برای خود و همکاری آشکار با کشورهای غربی و مرتجع منطقه وا میدارد. از همین رو است که پرداختن به حوادث مهم ملی برای ثبت در تاریخ و آگاه سازی نسل جوان و جلوگیری از سوء استفاده عناصر فرصت طلب داخلی و خارجی ضرورت پیدا میکند. چرا که سینما یکی از قدرتمندترین ابزارهایی است که میتواند به عنوان یک رسانه، بار آگاهسازی یک نسل و آیندگان را به دوش بکشد. فرصتی که بسیاری از دشمنان از آن آگاه هستند و بهرهبرداری میکنند.
همانطور که پیشبینی میشد پخش دو روایت، از دو پیچ تاریخی سازمان منافقین، به مذاق سردمدارانشان خوش نیامده و واکنش آنها را بر انگیخته است. ایشان با دروغ دانستن این وقایع و ادعای مجعول بودن آنها، اقدام به توجیه و تحریف تاریخ نمودهاند. این موضعگیری بیانگر این است که با وجود تمام ایرادات فنی و نقدهای درستی که به هر دو فیلم وارد است، ساخت و نمایش آنها به خاری در چشم منافقین بدل شده است.
اگرچه تمام این مصاحبهها و تحریفات نتوانست در نگاه مردم نسبت به منافقین تغییری ایجاد کند، اما به نظر میرسد، موجب خوشبینی متولیان فیلم شده و این خوشبینی تا حدی پیش رفته که برای اکران فیلم سینمایی امکان مینا هیچگونه مقدمه و آمادهسازی در تلویزیون و فضای مجازی ایجاد نشود و فیلم همچون بسیاری از آثار معمولی در سینماهای کشور به اکران در بیاید. اتفاقی که انتظار میرفت متولیان فرهنگی با یک فضاسازی فراگیر، بسیاری از افراد مشتاق و علاقهمند را نسبت به اکران فیلم با چنین مضمونی آگاه کنند.
پخش دو روایت، از دو پیچ تاریخی سازمان منافقین، به مذاق سردمدارانشان خوش نیامده و واکنش آنها را بر انگیخته است. اگرچه این واکنشها نتوانست در نگاه مردم نسبت به منافقین تغییری ایجاد کند، اما به نظر میرسد، موجب خوشبینی متولیان فیلم شده و این خوشبینی تا حدی پیش رفته که برای اکران فیلم سینمایی امکان مینا هیچگونه مقدمه و آمادهسازی در تلویزیون و فضای مجازی ایجاد نشود و فیلم همچون بسیاری از آثار معمولی در سینماهای کشور به اکران در بیاید.
عدم تبلیغات مناسب برای فیلم سینمایی امکان مینا موجب گردید که «سازمان منافقین» از این خلاء بهرهبرداری نماید. چنان که همزمان با اکران فیلم سینمایی امکان مینا فایل صوتی منتسب به آقای منتظری «در خصوص برخورد قاطع و از سر عزت نظام نسبت به منافقین پس از عملیات غرورآفرین مرصاد» در فضای مجازی پخش شد. به نظر میرسد همزمانی انتشار این فایل صوتی و اکران فیلم سینمایی امکان مینا بیدلیل و بیربط نباشد.
چنان که همین انتشار فایل صوتی، با همراهی رسانههای ضد انقلاب، به خصوص «بی.بی.سی فارسی» روبهرو شد و برنامههای متعدد از پیش تولید شده در همین خصوص پخش گردید. این رسانهها با سوءاستفاده از این صوت و بهرهبرداری از عناصر ناآگاه یا مغرض داخلی و خارجی فضاسازی گستردهای را برای مظلوم نشان دادن چهره منافقین و محکوم نمودن جمهوری اسلامی ایران کردند.
موج اتهامهای گستردهای علیه نظام مطرح شد که به دلیل عدم آمادگی نهادهای متعدد تبلیغاتی و سیاسی داخلی، جز برخی مصاحبهها و سخنرانیها، پاسخی دریافت نکرد. در این میان افکار عمومی از محتوای اساسی و قابل اتکا فیلم سینمایی امکان مینا (که اساسا برای روشنگری علیه منافقین تهیه شده بود) منحرف شده و اکران این فیلم به حاشیه رفته است! با توجه به سپری شدن خط تبلیغاتی فوق، شایسته است نهادهای فرهنگی تصمیمساز ، به خصوص سازمان صدا و سیما، از زمان ادامه اکران فیلم سینمایی امکان مینا بهرهبرداری کرده و نسبت به عملکرد منافقین در سالهای ابتدای انقلاب اسلامی روشنگری نمایند.
فیلم سینمایی سیانور، فیلم دیگری است که حساسیت مزدوران منافق را برانگیخته است و از قضا حواشی این فیلم هم پیش از اکران و حتی در فضای سی و چهارمین جشنواره فیلم فجر گریبان آن را گرفت. فیلم خوشساختی که در طول سی و چهارمین جشنواره فیلم فجر دیده نشد و اکنون برای اکران موفق دچار حاشیههای متعددی شده است.
حواشی که به محتوای ارزشمند فیلم، ضربه زده و موجب بیش از پیش مهجور ماندن آن میشود. به همین دلیل شایسته است از هم اکنون مدیران سینمایی، مدیران نهادهای فرهنگی و مؤسسه سیمای مهر به عنوان متولی اصلی فیلم همتی کرده و از این فرصت برای نظام و انقلاب استفاده نمایند.
جهت نمایش کامل فیلم امکان مینا از لینک زیر استفاده نمائید
https://www.youtube.com/watch?v=nRjLILS4414
تریلر فیلم سینمائی سیانور
https://www.youtube.com/watch?v=Mgn02-TTsfU
بازنمایی اهداف منافقین در «امکان مینا»
بازخوانی فعالیت های داعش در فیلم جدید تبریزی صورت گرفت، امروز همه داعش را می شناسند اما در روزگاری که ما با سازمان منافقین و اهداف پلیدشان دست و پنچه نرم می کردیم افراد بیگناه و بیاطلاع بسیاری قربانی اهداف شوم این سازمان شدند.
ماجرای فیلم «امکان مینا» در اوایل دوران جنگ ایران و عراق میگذرد و درباره شوهری عاشق است که به شکلی تصادفی متوجه میشود همسر جوانش مخفیانه عضو سازمان منافقین است. اگر امروز به شرایط منطقه را توجه کنیم این مهم رخ می نماید که آرامش امروز ما نتیجه تجربیاتی است که در گذشته سپری کردیم . اگر نگاهی درستی به وقایع این روزها از جمله فاجعه نیس و کودتای ترکیه بیاندازیم خواهیم دید این روزها جریانات سیاسی خاصی با روش حرکت و رفتار خود، مردم و خانواده ها را هدف گرفته اند. جریانی مانند داعش که همه آن را مترادف با کشتار و نابودی خانواده ها می دانند از این جمله است. امروز همه داعش را می شناسند اما در روزگاری که ما با سازمان منافقین و اهداف پلیدشان دست و پنچه نرم می کردیم و خانواده های بی گناهی با اهداف شیطانی این سازمان مورد حمله قرار گرفتند و افراد بی گناه و بی اطلاع بسیاری قربانی اهداف شوم این سازمان شدند هیچ یک از مردم دنیا نمی دانستند ما با چه مشکلاتی در کشور مواجه هستیم و چگونه در داخل کشور با این افراد مبارزه می کنیم.
امروز نوع نگرش سازمان منافقین در نوع نگرش داعش بروز و ظهور بیشتری دارد. «امکان مینا» ساخته کمال تبریزی با نمایش درست از نوع نگرش و اهدف افراد سازمان منافقین پرده برمی دارد و تلاش شبانه روزی ماموران اطلاعات و همکاری مردم را به خوبی به نمایش می گذارد. فعالیت یک تیم اطلاعاتی که طعمه خود را به دام می اندازد. . سازندگان اثر این فیلم اجزای اصلی درام را به درستی در داستان فیلم روایت گنجانده اند عناصری از قبیل زوج عاشق، مشکوک بودن زن، مشخص شدن هویت سازمانی زن توسط مرد و تا مرز به مخاطر افتادن امنیت شوهرش داستان گسترش می یابد.
نگاه فیلم «امکان مینا» به دهه ۶۰ و اوایل انقلاب است که پر از اتفاقات و حوادث است این اتفاقات برای برای نسل جوان کمتر ملموس است و باور برخی موضوعات و اتفاقات در آن دوران از جمله ترور مردم و بمبگذاری ها خیلی عجیب باشد.
فیلم تبریزی رجوع به آن دهه پر التهاب را برای مخاطب جوان همراه می کند تا تاثیر مسائل سیاسی بر زندگی افراد دیده شود، امکان مینا اثری است که به شناخت یک دوره تاریخی به نسل جوان کمک می کند . دوره ای که شاید برای بسیاری از افراد قابل باور نباشد اما این نکته حایز اهمیت است که نسل جوان از موقعیت و زحمات مردم و گروه های اطلاعاتی در کشور به خوبی آشنا شود و بیش از پیش قدر عافیت و آرامش امروز را بداند.
«امکان مینا» فیلمی با اجزای درامی درست است که فرصتی را فراهم می آورد تا مخاطبان جدی سینما از فیلم لذت برده و با بخشی از تاریخ کشور به خوبی همراه شود در شرایطی که کمتر جوانان به کتاب خواندن توجه دارند و آمار مطالعه در کشور بسیار پایین است فیلم و سینما کمک شایانی را به حیطه تاریخ آن هم برهه مهم اوایل انقلاب و فعالیت های انقلابی مردم خواهد کرد.