• امروز : جمعه - ۷ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 26 April - 2024
نگاهی به ماجرای اعتراض کاربران ایرانی علیه شبکه معاند «ایران اینترنشنال» و سرکرده فرقه منفور رجوی

هشتگ های نفرت از ملکه ترور

  • کد خبر : 26132
  • 21 جولای 2020 - 11:19

توئیتر این روزها حسابی خبرساز شده است و عجیب ترین روزهای خودش را در ایران می‌گذراند. این گزاره یعنی عجیب ترین روزهای توئیتر فارسی، نه فقط گفته کسی مثل نگارنده با سابقه کم حدود پنج ساله در این شبکه اجتماعی است که گفته پیش کسوتان و خاک خورده های توئیتر است. ترندشدن هشتگ ها و دیده شدنشان چیز جدیدی نیست، در تمام دنیا این طور است و ایران هم جدا از این ماجرا نیست.

در طول سالیان، بحث داغ یک یا چند روزه توئیتر از اتفاقات سیاسی تا معضلات اجتماعی تا پویش هایی له یا علیه موضوعی خاص وجود داشته است که هر کدام تا حدی و به شکلی تأثیرگذار بوده اند، اما دیر یا زود از یاد رفته اند. علاوه بر این ازیادرفتن ها، همیشه موضوع دیگری هم گریبان گسترده شدن بحث درباره موضوعی خاص را گرفته است، آن هم جزیره ای بودن توئیتر در ایران است.

سلیقه های گوناگون با اختلاف نظرهای عجیب وغریب و بنیادی که هیچ وقت درباره هیچ موضوعی این طور یکدست نمی شدند. در ادامه سیر ترندشدن هشتگ ها در توئیتر و پس از سخنرانی مریم رجوی و پخش زنده آن از شبکه معاند ایران اینترنشنال، موج عجیبی علیه سازمان منافقین و سرکرده آن یعنی مریم رجوی شکل گرفته است.

موجی که هم طرف داران پیگیری دارد که آن را به شدت بازنشر می کنند و برایش تولید محتوا می کنند، هم خاصیت جزیره بودن و اختلاف‌نظرهای عمیق توئیتری ها را ندارد و از همه قشر با همه نظری از آن حمایت می کنند. از روزمره نویسان غیرسیاسی تا فعالان سیاسی و رسانه ای و از حساب های طنزنویس با دنبال کننده زیاد تا سلبریتی ها و حتی فعالان رسانه های دیگر خارج از کشور! این اتفاق پیش از این و به این شکل بی سابقه بوده است، اما چرا پخش سخنرانی مریم رجوی این قدر برای شبکه ایران اینترنشنال دردسرساز شد؟

عربستان  اینترنشنال؟

سؤال اصلی درباره این شبکه از اسم آن شروع می شود. آیا نام ایران اینترنشنال برای چنین شبکه ای درست است؟ برای پاسخ به تحقیقی گسترده و عجیب وغریب و گروه رسانه ای قدری نیاز نیست. کافی است نام این شبکه را در گوگل جست وجو کنید و در ویکی پدیای این شبکه این جملات را بخوانید: «امتیاز این شبکه متعلق به یک شرکت فراساحلی به نام Global Media Circulating است که عادل عبدالکریم، اهل عربستان، مالک آن است. سرمایه گذاران این شبکه تبعه عربستان سعودی هستند. بنا بر اظهارات فردی که قبلا برای شاهزاده محمدبن سلمان کار می کرده است، بودجه ۲۵۰میلیون دلاری شبکه را دربار عربستان سعودی تأمین می کند. این منبع ناشناس به چهارچوب زمانی اشاره نکرده است، اما به نوشته گاردین با احتساب اجاره دفتر و حقوق کارمندان، این بودجه برای ۵سال کافی است، یعنی سالی ۵۰میلیون دلار.»پس اسم ایران اینترنشنال برای این شبکه کمی سنگین است و به طبع نام تجاری این شبکه باید ربطی به عربستان سعودی می داشت. در چند سالی که از شروع به کار این شبکه می گذرد، علاوه بر پوشش زنده و پرهیجان سخنرانی رئیس یک گروه تروریستی، ایران اینترنشنال کارهای دیگری هم کرده است. پس از حمله تروریستی به رژه نیروهای نظامی ایران در ۳۱شهریور۹۷ در اهواز، ایران اینترنشنال در همان روز با یعقوب حرالتسطری، سخن گوی گروه تروریستی الاحوازیه، که مسئولیت حمله را برعهده گرفته بود، مصاحبه کرد که همان زمان هم با انتقادهای زیادی روبه رو شد. اما موج جدید انتقادها به این شبکه با فعالیت خیلی از کاربران مجازی همراه شده است.آذر منصوری، فعال سیاسی، درباره ایران اینترنشنال این طور توئیت کرد: «از تلویزیون ایران اینترنشنال چه انتظاری داشتید؟ کدام رسانه بدون تأمین منابع مالی مخالفان ایران می تواند تا این سطح و گستره علیه کشوری برنامه تولید کند؟ دهلی بود که از دور صدایش به مذاق خیلی ها خوش آمده بود، اما با صدای طبلی که دیروز از آن به صدا درآمد، دهل زنان آن رسوا شدند.»علاوه بر فعالان سیاسی و رسانه ای و روزمره نویسان توئیتر در داخل ایران، یکی از خبرنگاران خارج کشور هم در واکنش به این شبکه این طور نوشته است:
‏«بار اول که پخش زنده مراسم گروه تروریستی مجاهدین خلق از ایران اینترنشنال پخش شد، خبرنگاران واقعی ای که اعتراض کردند، اخراج شدند. چند خبرنگار هم گفتند اشتباه شده و روز تعطیل بوده است! ببینیم این بار چه توجیهی می آورند. پول های عربستان همه چیز را می خرد.»

رجوی ها و گروهشان!

مریم رجوی سال هاست در نبود مسعود رجوی که خبر مرگش هنوز به طور رسمی اعلام نشده است، ریاست منافقین را برعهده دارد. او رابطه خوبی با عربستانی ها برقرار کرده است و ایران اینترنشنال هم به طبع نمی تواند به منابع مالی اش پشت کند، پس این دومین باری است که سخنان مریم رجوی را به شکل زنده و مستقیم از شبکه شان پخش می کنند. گروهی که آن قدر اقشار گوناگون مردم با هر نوع سلیقه و رویکرد سیاسی از آن متنفر هستند که لازم نباشد برای ترندشدن هشتگ علیه آنان یا دعوت مردم از هم برای ابراز نفرت تلاش زیادی کرد و به معنای واقعی کلمه خودجوش بود و از یک حساب کاربری به حساب دیگر هشتگ ها علیه مریم رجوی
بالا آمد. هر قشر و دسته ای با یادآوری تلخی از اعمال منافقین، توئیتی را ساخته اند تا عصبانیت مردم از آنان به وضوح نشان داده شود. البته که عمق عصبانیت به حدی است که نه هشتگ مربوط به او و نه خیلی از توئیت ها امکان نشر در یک رسانه جمعی را ندارد.

محمدناصر حق‌خواه

انتهای پیام

لینک کوتاه : https://feraghnews.ir/?p=26132