• امروز : شنبه - ۹ تیر - ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 29 June - 2024
انتشار برای اولین بار

مستند «کودکان کمپ اشرف»

  • کد خبر : 46953
  • 26 ژوئن 2024 - 10:58

فیلم مستند «کودکان کمپ اشرف» پس از ماه‌ها انتظار از یک شبکه تلویزیونی در سوئد پخش شد.

به گزارش فراق، این مستند برای اولین بار دوشنبه ۱۷ ژوئن، از کانال تلویزیونی اس.وی.تی سوئد به نمایش درآمد.

مستند کودکان کمپ اشرف ساخته سارا معین، درباره زندگی چهار شهروند سوئدی است که از فرزندان مجاهدین خلق بودند که به دستور مسعود رجوی به سوئد قاچاق شدند و در آنجا به خانواده های هوادار مجاهدین سپرده شدند. این افراد به این ترتیب، به دور از والدین شان مورد آسیب های جدی روانی و جسمی قرار گرفتند.

عاطفه‌ سبدانی یکی از چهار فردی که در فیلم بچه‌های کمپ اشرف حضور دارد. او که اکنون در دهه چهارم زندگی‌اش است، در سال ۱۹۹۱ همراه برادرهایش وارد سوئد شد در این کشور با «خاله مرضیه و عمو احمد»، از هواداران سازمان مجاهدین خلق آشنا شد. عاطفه و برادرانش مجبور شدند آنها را مامان و بابا صدا کنند. مرضیه و احمد به مقامات سوئد گفته بودند که با هم فامیل هستند و این تنها راهی بود که اجازه اقامت بگیرند. عاطفه می‌گوید: «از آن روز رسماً در سوئد پناهنده شدیم.»

امیر یغمایی، یکی دیگر از کسانی که در مستند بچه‌های کمپ اشرف مقابل دوربین داستان زندگی‌اش را روایت می‌کند. امیر در چهارده سالگی به صورت قاچاقی به عراق بازگردانده شد و بلافاصله لباس نظامی به تن او کردند و به عنوان کودک سرباز به خدمت واحدی موسوم به « ارتش آزادیبخش ملی» یعنی همان سازمان مجاهدین خلق درآوردند.

پروین حسین‌نیا نیز در بچه‌های کمپ اشرف سرگذشت خودش را روایت کرده است. او در صفحه‌اش در فیسبوک نوشته است که سرانجام موفق شده بر ترس خود غلبه کند و رنج‌هایی را که در کودکی متحمل شده مقابل دوربین به زبان بیاورد: «من شرکت کردم چون حقیقت باید آشکار می‌شد. چون پدر و مادرم را از من گرفتید و سال به سال قول دادید که برمی‌گردیم ولی الان من یک پدر مریض روانی در استرالیا و مادری وحشت‌زده در آلبانی دارم. چون متوجه نشدید که آیا خانواده‌های هوادار مجاهدین که ما را به سرپرستی می‌گرفتند، شرایط‌شان مناسب است یا نه. در این مدت آنها به زور و اجبار ملزم به نگه داشتن ما شدند اگر چه بسیاری از آن‌ها حتی نمی‌خواستند بچه‌دار شوند»

حنیف بالی که از سال ۲۰۱۰ تاکنون نماینده پارلمان سوئد است، در مستند بچه‌های کمپ اشرف سرگذشت خود را روایت می‌کند. او در سال ۱۹۸۷ در کرمانشاه به دنیا آمد اما پدر و مادرش سه سال بعد در کمپ اشرف عراق او را به سران تشکیلات مجاهدین خلق سپردند تا او را به همراه صدها کودک دیگر به اروپا بفرستند.

به گزارش فراق، اکران این مستند در بسیاری از کشورهای اروپایی فرقه تروریستی رجوی را در تنگنا قرار داده است و آن ها از این موضوع وحشت دارند که با افشای این واقعیت‌ها، حامیان و هواداران اروپایی خود را از دست دهند.

انتهای پیام

لینک کوتاه : https://feraghnews.ir/?p=46953

نوشته های مشابه

11ژوئن
اعتراف «چریک کوچک» مجاهدین به بلاهت خود + فیلم
مجاهد خلقی که روی دیوار خانه خودشان شعار نوشت!

اعتراف «چریک کوچک» مجاهدین به بلاهت خود + فیلم

09ژوئن
مستند «مقر ۴۹»