چهل و یکمین جشنواره فیلم فجر با نمایش ۲۴ فیلم در سالن پردیس ملت برای رسانهها، برج میلاد برای هنرمندان و مهمانهای خارجی و همچنین سینماهای سراسر کشور فعالیت خود را آغاز کرد.
به گزارش فراق، تفاوت عمده این دوره با سایر دورهها در این بود که حضور فیلماولیها به عنوان نسل جدید سینماگران ایرانی بیش از هر دورهای جلب توجه میکرد و این فرصت خوبی برای ۱۰ فیلمساز فیلم اولی بود که در رسمیترین فستیوال هنری کشور عرض اندام کنند. ویژگی دیگر جشنواره چهل و یکم فیلم فجر به حضور پرتعداد فیلمهای نهادهای دولتی از جمله فارابی و برخی سازمانها از قبیل حوزههنری، سازمان فرهنگی هنری اوج و کانون پرورشی فکری کودکان مربوط میشد، اتفاقی که در بخش نامزدها و اهدای سیمرغ نیز مورد توجه رسانههای مختلف قرار گرفت که چرا با وجود این حجم از توجه به سینمای دولتی، فیلم اولیها و بخشهایی چون مستند و انیمیشن، جایگاه فیلمهای مستقل در بخش اهدای سیمرغ و نامزدیها در نظر گرفته نشده است.
به گزارش فراق، گروه دادهکاوی ایرنا به منظور تحلیل کمی و کیفی موج مجازی شکل گرفته پیرامون جشنواره فیلم فجر به بررسی نظرات کاربران در بستر توئیترفارسی در بازه زمانی ۱۰ تا ۲۳ بهمن پرداخته و موضوعات مختلف از جمله میزان فعالیت و حضور کاربران، محتوای کلی و مضامین پرتکرار توئیتها و فیلمهای مطرح و بحث برانگیز این دوره را استخراج و مورد تجزیه و تحلیل قرار داده است:
چه میزان توئیت درباره جشنواره فیلم فجر تولید شد؟
بررسی دادههای توئیتری منتشرشده پیرامون جشنواره فیلم فجر شامل توئیتها، ریتوئیتها، ریپلایها و کوتها در بازه زمانی ۱۰ بهمن تا ۲۳ بهمن نشان میدهد که ۵۲ هزار توئیت در این ۱۴ روز با موضوعیت جشنواره فیلم فجر از سوی ۲۵ هزار کاربر مختلف منتشر شده است که نرخ مشارکت ۲.۰۳ را برای این موضوع نتیجه داده است که بیش از هرچیز حکایت از دلشمغولی و دغدغه توئیتریها در ارتباط با جشنواره فیلم فجر با رویکرد حمایتی یا انتقادی داشته است. مشارکت ۵۲ هزار تایی با نرخ مشارکت ۲.۰۳ این پیام را برای تحریمکنندگان و مخالفان برگزاری جشنواره فیلم فجر داشت که از نظر تعداد و مشارکت کمی جشنواره فیلم فجر تحریم نشده و بحث و نظرات مختلف و متعددی پیرامون این رخداد فرهنگی هنری در توئیتر فارسی صورت گرفته است.
۵۲ هزار توئیت در حدود ۲۹۳ هزار لایک گرفتهاند و نتایج استخراجشده از سوی سامانه پایشگر شبکههای اجتماعی، ۳۹ هزار و ۱۲۱ ریتوئیت و محتوای بازنشری را نشان داده است.
کدام فیلمها بحثبرانگیزتر شدند؟
استخراج بحثبرانگیزترین فیلمهای جشنواره فیلم فجر یکی از اهداف اصلی این دادهکاوی بوده است که از طریق کدگذاری مجزا از حدود ۵۲ هزار نمونهآماری انتخاب و طبقهبندی شده است:
«سرهنگ ثریا» با ۲۷ درصد، فیلم نخست توئیتریها جشنواره فیلم فجر بوده است که بیشترین بحثها درباره آن مربوط به تعریف و تمجید کاربران از موضوع جدید و بازی ماندگار ژاله صامتی بوده است.
جمعبندی
۱. برخلاف تبلیغات رسانههای بیگانه در خصوص بیرونق بودن جشنواره فیلم فجر، دادهکاوی ایرنا در بازه زمانی ۱۴ روزه(از ۲ روز قبل تا ۲ روز بعد از جشنواره) نشان میدهد که ۵۲ هزار توئیت از سوی ۲۵ هزار کاربر منتشر شده است، انتشار این تعداد تولیدمحتوا در بازه زمانی دو هفتهای، حداقل این برداشت را به وجود میآورد که کاربران توئیتری مخالف جشنواره و موافق تحریم آن نیز از بحث و نظر درباره ماهیت فستیوال و کیفیت فیلمها نتواسنتند دست بردارند و نرخ مشارکت ۲.۰۳ این موج توئیتری از عمومیت و فراگیری آن میان کاربران مختلف حکایت دارد.
۲. بحثبرانگیزترین فیلمهای جشنواره چهل و یکم فیلم فجر دو فیلم «سرهنگ ثریا» و «چرا گریه نمیکنی» بوده است.
کارگردان فیلم سرهنگ ثریا بعد از برنده شدن جایزه ویژه وزیر فرهنگ و دریافت دیپلم افتخار بهترین فیلم اولی چهل و یکمین جشنواره فیلم فجر گفت: چیزی که فیلم میخواهد بگوید توجه به مهر مادری است و اینکه چگونه یک ایدئولوژی منحرف میتواند ابتداییترین عواطف انسانی را از بین ببرد، این خیلی هولناک است.
انتهای پیام