• امروز : سه شنبه - ۲۲ مهر - ۱۴۰۴
  • برابر با : Tuesday - 14 October - 2025
روایت عضو پیشین مجاهدین خلق از تلاشِ منافقین برای فریب جوانان

اینستاگرام بستر اول فعالیت مجاهدین خلق است / اهداف راهبردی منافقین در فضای مجازی

  • کد خبر : 53676
  • ۲۲ مهر ۱۴۰۴ - ۹:۱۱

در این گفت‌و‌گو حمید آتابای، عضو جداشده از تشکیلات منافقین درباره روش‌های جذب و نفوذ منافقین میان نسل جوان می‌گوید.

Kekidvage Atabay

به گزارش فراق، سرپل‌های تشکیلات تروریستی مجاهدین خلق برای جذب عوامل میدانی در راستای اهداف شوم و خرابکارانه خود، از دستورالعمل‌های خاصی استفاده می‌کنند که آگاهی از آن برای کاربران فضای مجازی بسیار ضروری است.

با وجود شکست‌های گسترده این تشکیلات تروریستی در سال‌های اخیر، تیم سایبری آن از لانه تروریستی «اشرف ۳» در آلبانی با به‌کارگیری انواع شیوه‌ها، همچنان فریب جوانان و کاربران کم‌تجربه در فضای مجازی را در دستور کار خود قرار داده است.

طبق اطلاعات موجود، تیم سایبری با داشتن اعضایی آموزش‌دیده و با شیوه‌ای رباتیک و همچنین استفاده از ربات‌های کمکی، محتوای مورد نظر را منتشر و بازخورد می‌گیرد.

مهم‌ترین اهدافی که این تشکیلات از این طریق دنبال می‌کند به شرح زیر است:

*   ایجاد تصویرسازی دروغین از طرفداران مردمی در داخل کشور (ادعای محبوبیت مدنی)

*   ارائه آمار و بیلان کاری ساختگی برای جذب و فعال‌سازی مخاطبان

*   مختل کردن امنیت

*   مشغول‌سازی مخاطب در فضای مجازی برای شستشوی مغزی مثبت در جهت اهداف تشکیلات

*   شستشوی مغزی تخریبی و تحریک مخاطبان علیه نظام

*   جمع‌آوری آمار داده‌های میدانی برای ارائه به سرتیپ‌های رده بالا جهت پیشرفت جایگاه (سرپل) و جلب حمایت‌ها و بودجه مالی

*   تبلیغات تشکیلاتی برای معرفی رجوی و پروژه آلترناتیوسازی

*   پوشش جنایات گذشته و ساخت کارنامه‌ای جدید با سبکی به ظاهر دلسوزانه برای مردم ایران

*   استفاده از مشکلات داخلی و مسائل خاص برای جلب مخاطب و تحریک افکار عمومی

*   سوار شدن بر موج اعتراضات و اعتصابات و تحصن‌ها با القای حس رهبری و مدیریت

*   بدنام‌سازی مسئولان نظام و عملکرد انقلاب در حوزه‌های داخلی و خارجی

*   تلاش برای اجرای پروژه‌هایی با نام‌هایی مانند «اعدام‌های ۶۷» و بحث حقوق بشر

با این تفاسیر، سرپل‌های تیم سایبری این تشکیلات موظف هستند در فضای مجازی و در چهار پلتفرم اصلی یعنی تلگرام، توییتر، فیسبوک و اینستاگرام به رصد و شناسایی کاربران مختلف پرداخته و در صورت تطبیق آنان با خطوط تعریف‌شده، با آن‌ها ارتباط برقرار کرده و جذبشان نمایند. برخلاف گذشته که سرپل‌ها فعالانه عمل می‌کردند و دیگران (اعضای سایبری، هواداران، افراد خاکستری) به سراغ آنان می‌رفتند، این روند تغییر یافته است.

پروتکل تعریف‌شده برای سرپل جهت جذب مخاطب به شرح زیر است. این پروتکل چندین حالت دارد:

*   سرپل می‌داند طرف مقابل عضو سایبری است و ارتباط را ادامه می‌دهد.

*   سرپل نمی‌داند طرف مقابل عضو سایبری است و ارتباط را ادامه می‌دهد.

*   سرپل فرد را در دسته «خاکستری» تشخیص می‌دهد.

*   سرپل فرد را «زخمی‌شده از نظام» دانسته و با او ارتباط می‌گیرد.

*   سرپل مخاطب را هوادار می‌داند.

لازم به ذکر است که در قاعده کلی، برای تیم سایبری هر یک از موارد فوق به‌خودی‌خود مهم نیست و تنها چیزی که برای آنان اهمیت فراوان دارد، این است که موضوع مورد نظر در قالب عکس، فیلم، پوستر و… انجام و ارسال شود.

طبق اطلاعات موثق، فرآیند در پلتفرم‌های چهارگانه به این شرح است:

*   رصد روزانه پروفایل‌ها در پلتفرم‌های چهارگانه.

*   در صورت هم‌راستا بودن صفحات مخاطبان با عقاید و افکار تشکیلات، آن‌ها در لیست رصد روزانه سرپل قرار می‌گیرند.

*   مسئول رصد، پس از مدتی کوتاه و بررسی نحوه عملکرد مخاطب، پیامی خصوصی برای وی ارسال می‌کند.

*   اگر سوژه در پلتفرمی غیر از تلگرام و فیسبوک شناسایی شود، سرپل موظف است با ارسال ID خود، مخاطب را به سرعت به این دو محیط که «امن» تلقی می‌شوند، هدایت کند.

*   پس از اطمینان از انتقال، فاز بعدی آغاز می‌شود: در ابتدا سرپل با بیان پیامی حمایتی و تعریفی، مخاطب را خشنود کرده و سپس چت را با وی آغاز می‌کند. («سلام، خوشحالم از آشناییتون… دعوت می‌کنم از شما برای آشنایی بیشتر…»، «لطفاً زمان بدهید که بتوانیم با هم گفتگو داشته باشیم.»)

*   در این مرحله، سرپل برای تکمیل پروفایل تشکیلاتی سوژه جدید، سوالاتی را مطرح می‌کند. همچنین سرپل با توجه به شناخت اولیه از صفحه فرد، معمولاً خود را همشهری او عنوان کرده تا صمیمیت ایجاد کند. سپس درخواست همکاری می‌دهد و هر فعالیتی که سوژه بتواند انجام دهد را در جهت «آزادی‌خواهی به سبک تشکیلات» تعریف می‌کند.

سپس سرپل برای اطمینان از سوژه، وظایفی را با ذکر «مأموریت» برای او تعریف می‌کند که مخاطب باید منظم آن‌ها را انجام دهد. سرپل ضمن توضیح این موارد، باید روزانه و در ساعات مختلف سوژه را چک کرده و با او در ارتباط باشد. همچنین در چت و جلسه اول (که «جلسه معارفه» نام دارد) برای رفع شک سوژه مبنی بر سایبری بودن یا نبودن سرپل، او را مجاب می‌کند که در ساعتی از شب (مثلاً ۹ شب یا ۱ شب) تست شده و آنلاین باشد تا «چک امنیتی» تکمیل شود.

مرحله بعدی:

این مرحله با تعریف از کار مخاطب آغاز می‌شود. کیفیت کار اهمیت چندانی ندارد و حتی سرپل برای سهولت، انجام اقدامات میدانی را در محیط‌های خلوت، کوچه‌های بن‌بست، خارج از شهر و مناطق متروکه توصیه و سپس خواستار ارسال گزارش می‌شود. سپس با بیان جملاتی مانند «شما دیگر یک مبارز هستی»، «اکنون در راه آزادی هستی»، «تو می‌توانی» و… به تحریک احساسات مخاطب پرداخته و با ارسال متون، تصاویر رهبران تشکیلات و ویدیوهای مختلف با محوریت آن، این مرحله را پیش می‌برد.

طبق رصدهای صورت‌گرفته، مشخص شده که سرپل‌ها پاسخ‌های آماده و تنظیم‌شده‌ای دارند که در پاسخ به سوالات سوژه‌ها، آن‌ها را کپی و ارسال می‌کنند. اگر مخاطب همچنان به پرسش ادامه دهد و اصرار کند، پاسخ سرپل این است: «این موضوع را پاسخ دادم… پاسخ من همین است». در صورت ادامه‌دار بودن سوالات، از نظر سرپل فرد مشکوک به سایبری است و باید قطع ارتباط صورت گیرد.

جلسه معارفه:

این جلسه زمان کوتاهی دارد و معمولاً دریافت اطلاعات شخصی فرد تا یک ربع طول می‌کشد. سوالات جلسه معارفه عبارتند از:

*   از چه قشری هستید؟

*   چه قشری را نمایندگی می‌کنید؟

*   ببخشید شغل شما چیست؟

*   همزادپنداری سرپل با حرف‌ها و پاسخ مخاطب و سوق دادن آن‌ها به «مبارزات» تشکیلات در ۴۰ سال گذشته و «مجاهدین فداشده»

*   مقداری از خودتان بیشتر بگویید.

*   چند وقت است که با تشکیلات آشنا هستید؟ (نکته: سرپل‌ها معمولاً به جای واژه «سازمان» از حرف «س» استفاده می‌کنند)

*   چه فعالیت‌هایی تاکنون داشته‌اید؟

*   چه امکاناتی دارید؟

*   محل زندگی شما کجاست؟ (محله مورد نظر)

*   شغل شما چیست؟

*   چگونه با تشکیلات آشنا و علاقه‌مند شده‌اید؟

*   تحصیلات شما چیست و چه رشته‌ای خوانده‌اید یا می‌خوانید؟

*   کدام دانشکده هستید؟ (محل دانشگاه مهم است)

*   موقعیت کنونی فرد؟ (در حال حاضر در محل کار، خانه، پیش دوستان و… هستید؟)

*   وسیله ارتباطی شما چیست؟ (تلفن، ماهواره، «سیمای تشکیلات» و…)

*   خانواده با دیدن ماهواره به شما گیر نمی‌دهند؟

*   خانواده مخالف فعالیت‌های شما نیست؟

*   آیا خانواده با شما همراهی دارد؟

پس از این مرحله، سرپل با این جمله موجه‌سازی می‌کند: «…ببخشید که این سوال را پرسیدم… از این باب بود که بتوانیم با هم بیشتر کار کنیم.. با هم راحت باشیم، و من اشراف داشته باشم بر شما…». سپس با جملاتی مانند این که «… بتوانیم به عهدی که با خدا و خلقمان بسته‌ایم [یعنی] سرنگونی این حکومت و برقراری یک حاکمیت دموکراتیک تا به آن وفادار باشیم» ادامه می‌دهد.

*   سپس این سوال مطرح می‌شود: «آیا دوستانی هم دارید که کمک شما باشند؟» (اشاره به دوستان بر اساس شغل، دانشجویی، همکاران قبلی، هم‌محله‌ای‌ها و…)

*   پس از آن، چند قانون کاری توسط سرپل تعریف می‌شود. («دلیل گذاشتن قوانین این است که بتوانیم بهتر وصل و در شرایط امن با هم کار کنیم»)

*   تلگرامتان آیا اصل است؟

*   بیان دلایل نگرانی از نسخه‌های دیگر تلگرام و ترس از شناسایی اکانت.

*   شما محدودیت زمانی برای پیام دادن دارید؟

*   حتماً باید بعد از اتمام چت با من، تاریخچه چت را پاک کنید (Clear History) در هر موقعیتی.

*   «تلگرام باید همیشه پاک باشد.»

*   محدودسازی مخاطب به خود سرپل: «شما اجازه ارتباط با دیگر همکاران من را ندارید.»

*   «عدم اطلاع‌رسانی موارد مختلف به دیگر سرپل‌ها و ارتباط با آنان.»

*   «ارتباط با آشنایان یا فامیل نزدیک نیز باید بر اساس محمل مشخصی باشد.» (توصیه سرپل در مورد همکاری خودش با سوژه)

*   «خانواده نباید از ارتباط ما با هم اطلاع داشته باشند.»

سپس در نهایت عنوان می‌شود که این موارد برای «جلوگیری از شکاف امنیتی» است.

اگر سؤالات مخاطب به صورت موجه و طبیعی باشد و سرپل پاسخى نداشته باشد، سریعاً با بیان این که «فرصتم کم است» یا «کار دارم و وقتم تمام شده» ارتباط را قطع کرده و زمانی در همان روز برای پاسخگویی مشخص می‌کند.

همچنین در رصدها تلاش شد با برخی سرپل‌ها به گونه‌ای رفتار شود که گویا هیچ شناختی از تشکیلات ندارد. به عنوان مثال، وقتی سوژه سوال می‌پرسد: «حنیف‌نژاد کیست؟» در این حالت سرپل سریعاً عذرخواهی کرده و می‌گوید: «کم‌کاری از من بوده و من باید این مبانی را به شما آموزش می‌دادم.»

مرحله نهایی قبل از فاز میدانی:

آشنایی با خطوط تشکیلات است که از طریق قرار دادن متن و کلیپ انجام می‌شود. مخاطب باید این موارد را مطالعه کند تا در جلسه بعد سرپل نظر وی را پرسیده و توصیه‌های لازم را ارائه نماید. این مطالب با اخباری درباره مریم رجوی شروع می‌شود و ترجیحاً مطالب ارسالی از همان کانال‌ها و گروه‌هایی است که سرپل‌ها در تلگرام راه‌اندازی کرده و در تحصن‌ها و اعتراضات از آن استفاده می‌کردند، بوده و از طریق آنان فوروارد می‌شود.

فاز آخر:

عملیات میدانی است که پیش‌تر توضیح داده شد. در این مسیر، سرپل با توجه به سوژه‌های روز مورد تأیید تشکیلات، از سوژه کار طلب می‌کند و سوژه باید گزارش میدانی اقدامات را با جزئیات به سرپل انتقال دهد.

انتهای پیام

لینک کوتاه : https://feraghnews.ir/?p=53676