انتشار اخبار جعلی و استفاده ابزاری از احساسات مردم، یکی از روشهای قدیمی فرقه تروریستی رجوی است که بارها در مقاطع مختلف تجربه شده است.

به گزارش فراق، این فرقه با بُرشهای گزینشی از ویدیوها، دستکاری تصاویر و انتشار اطلاعات ناقص یا دروغین، تلاش دارند تا روایت دلخواه خود را به مخاطب تحمیل کنند.
اینگونه عملیات رسانهای، اغلب به دنبال تحریک مردم و کشاندن آنها به خیابانها است. درواقع، برخی رسانههای ضدانقلاب، با سوءاستفاده از اعتراضات مدنی و مطالبات اجتماعی، سعی در تبدیل آنها به بحرانهای امنیتی دارند.
روندی که در انتشار چنین خبرهایی مشاهده میشود، شامل چند مرحله مشخص است:
۱- انتشار یک خبر تحریکآمیز بدون ارائه شواهد مستند.
۲- ایجاد موج احساسی در شبکههای اجتماعی برای تحت تأثیر قرار دادن مخاطبان.
۳- ورود رسانههای بزرگتر برای تقویت روایت نادرست.
۴- دخالت گروههای سازمانیافته در میدان، برای ایجاد فضای متشنج و آشوبطلبانه.
جامعهای که دیگر فریب نمیخورد
باوجود تمام این تلاشها، جامعه ایران امروز آگاهتر از گذشته است. بسیاری از مخاطبان با ابزارهای دیجیتال آشنا شدهاند و میتوانند اخبار را بهراحتی راستیآزمایی کنند. به همین دلیل، بسیاری از دروغپردازیهای رسانهای، پیش از آنکه به نتیجه دلخواه طراحان آن برسد، توسط کاربران افشا میشود.
از طرف دیگر، تجربه نشان داده است که مردم ایران مطالبات خود را از راههای مدنی و قانونی پیگیری میکنند و کمتر به دام تحریکهای رسانهای میافتند. درحالیکه رسانههای ضدانقلاب تلاش میکنند چهرهای بحرانزده از ایران ارائه دهند، واقعیت این است که بسیاری از این پروژههای رسانهای، تنها در فضای مجازی باقی میمانند و در جامعه بازتاب جدی پیدا نمیکنند.
رسانههایی که با انتشار اخبار جعلی و روایتهای تحریفشده، سعی در هدایت افکار عمومی دارند، دیر یا زود با بیاعتباری کامل مواجه خواهند شد. جامعهای که به ابزارهای بررسی حقیقت مجهز شده، دیگر بهراحتی قربانی پروپاگاندا و دروغپردازی رسانهای نخواهد شد.
انتهای پیام