• امروز : پنج شنبه - ۹ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 28 March - 2024

شکایت «محمد آق آتابای» برادر یکی از اعضای گرفتار در فرقه رجوی از دولت آلبانی: آلبانی با خواست فرقه رجوی به اتباع ایرانی ویزا نمی‌دهد

  • کد خبر : 28258
  • 11 ژانویه 2021 - 13:51

محمد آق آتابای برادر یکی از اعضای گرفتار در فرقه رجوی، علیه دولت آلبانی به کمیته ناپدید شدگان اجباری ملل متحد شکایت کرد.

به گزارش فراق به نقل از انجمن نجات مرکز گلستان، برادر چشم انتظار حمید محمد آق آتابای ضمن شرح ماجرای برادر خود خواستار پیدا کردن او و فراهم نمودن امکان ارتباط با وی گردید.

متن شکایت به شرح زیر است:

کار گروه ناپدید شدگان اجباری یا غیر ارادی ملل متحد WGEID
کمیته ناپدیدشدگان اجباری ملل متحد CED
دفتر کمیسر عالی حقوق بشر ملل متحد

با سلام و عرض احترام
اینجانب محمد آق آتابای ساکن شهر گنبد کاووس در استان گلستان در شمال ایران می باشم. برادرم حمید محمد آق آتابای بیش از ۳۵ سال پیش در جنگ ایران و عراق توسط سازمان مجاهدین خلق اسیر شد و به اجبار به اردوگاه این سازمان در عراق منتقل گردید.

من برای پیدا نمودن وی و ارتباط با او در سال ۲۰۱۳ میلادی به همراه تعدادی از خانواده هایی که عزیزان آنها نیز در عراق ناپدید شده بودند به مقر کمیته ناپدید شدگان اجباری ملل متحد در ژنو در سوئیس مراجعه نمودم. یکی از مسئولین کمیته به من گفت که چون عراق امضا کننده کنوانسیون بین المللی ملل متحد برای حمایت از همه افراد در برابر ناپدید شدن اجباری نیست و در این خصوص به کمیته پاسخگو نمی باشد نمی توانند کاری برایمان انجام دهند.

اکنون مدت چهار سال از حضور سازمان مجاهدین خلق در کشور آلبانی گذشته و یقینا برادر من هم همراه با این سازمان اجبارا به آلبانی منتقل شده است. کشور آلبانی یکی از امضا کنندگان کنوانسیون مربوطه می باشد و بر اساس مفاد این کنوانسیون مسئول و پاسخگوی اعمال سازمان ها و گروه هایی همچون مجاهدین خلق است که در آن کشور مستقر شده و تحت حمایت کامل آن قرار دارند.

طی این سالها با ارسال نامه و پیام برای تمامی مسئولین اجرایی و ذی ربط دولت آلبانی خواستار یافتن برادرم و فراهم نمودن امکان ملاقات یا حداقل ارتباط تلفنی با وی بوده ام. اما تلاش های من تماما بی نتیجه مانده و هیچ پاسخی از جانب مسئولین آلبانی دریافت نکردم. لازم به ذکر است که دولت آلبانی به اتباع ایرانی به خواست مجاهدین خلق ویزا نمی دهد و لذا امکان سفر به آن کشور و پیگیری موضوع از مقامات قضایی آنجا برایم غیر ممکن است.

با شیوع بیماری ناشی از ویروس کووید-۱۹ و اطلاعات به دست آمده مبنی بر فوت چند ده نفر از افراد گرفتار در اردوگاه سازمان مجاهدین خلق در آلبانی طی هفته های اخیر نگرانی من نسبت به وضعیت برادرم دو چندان شده است.

خواست من این است که به شکایت من از دولت آلبانی که می بایست بر اساس «کنوانسیون بین المللی ملل متحد برای حمایت از همه افراد در برابر ناپدید شدن اجباری» پاسخگوی اعمال سازمان مجاهدین خلق در کشور خود باشد رسیدگی نموده و ردی جهت ارتباط با برادرم که به صورت غیر ارادی ناپدید شده است پیدا نمایید تا بتوانم به او وصل شده و از سلامت او مطمئن گردم.

با تشکر فراوان
محمد آق آتابای
گنبد کاووس – گلستان – ایران

انتهای پیام

لینک کوتاه : https://feraghnews.ir/?p=28258