• امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 29 March - 2024

مسعود رجوی چگونه خود را به عنوان مرکزیت فرقه تحمیل کرد؟

  • کد خبر : 27123
  • 12 اکتبر 2020 - 10:28

یکی از مخاطبان سوال خود را اینگونه مطرح کرده است: «مسعود رجوی چگونه به عنوان نفر اول سازمان مجاهدین خلق انتخاب شد؟ مگر پیش از پیروزی انقلاب، مرکزیت سازمان با افرادی همچون تقی شهرام و بهرام آرام و … نبود؟»

به گزارش فراق، عزت‌اله مطهری (عزتشاهی) از مبارزین با سابقه نهضت اسلامی که شناخت خوبی از فرقه رجوی دارد، در گفتگو با پایگاه مرکز اسناد انقلاب اسلامی در پاسخ به این سوال گفت: کسانی که در مرحله اول سازمان را تاسیس کردند سه نفر بودند؛ محمد حنیف‌نژاد، سعید محسن و عبدالرضا نیک‌بین رودسری (عبدی).

عزتشاهی ادامه داد: در آن سال‌ها هنوز مسعود رجوی و تقی‌شهرام در حد و اندازه‌ای نبودند که به مرکزیت سازمان راه پیدا کنند.

وی با اشاره به ضربه ساواک به تشکیلات سازمان مجاهدین خلق در سال ۱۳۵۰ گفت: در شهریور ۱۳۵۰ ساواک موفق شد ظرف مدت کوتاهی ده‌ها نفر از مرکزیت و اعضای سازمان را دستگیر کند که مسعود رجوی هم از آن جمله بود. رجوی به اعدام محکوم شده بود اما با میانجی‌گری برادرش – کاظم – که با ساواک همکاری داشت نجات یافت.

این مبارز باسابقه اضافه کرد: رجوی را ابتدا به زندان قزل‌قلعه بردند و بعد به زندان قصر منتقل کردند. از آن برهه، مسعود رجوی و موسی خیابانی کم‌کم برای خود اسم و رسم پیدا کردند. البته چون رجوی سابقه بیشتری داشت، نام او بیشتر مطرح شد.

وی ادامه داد: رجوی به عنوان مرکزیت سازمان در زندان مطرح شد و تا قبل از آن جزو مرکزیت نبود. در همان زندان عده‌ای از اعضای سازمان کمونیست شدند اما با توصیه رجوی، تغییر موضع خود را علنی نکردند.

عزت‌شاهی که در زندان مدتی با اعضای سازمان مجاهدین خلق هم‌بند بود می‌گوید: آنها بدون وضو به نماز می‌ایستادند. وقتی از آنها می‌پرسیدم چرا این کار را می‌کنید؟ جواب می‌دادند: ما از اول این‌طور بودیم؛ منتها آقایان به ما گفتند که فعلا علنی نکنید. وقتی سازمان رسما تغییر مواضع را علنی کرد ما هم اعلام می‌کنیم.

عزت‌اله مطهری با بیان این‌که رجوی با ساواک همکاری‌ داشت ادامه داد: مسعود رجوی در سال ۱۳۵۷ از زندان آزاد شد. من با توجه به ارتباط و همکاری‌هایی که مسعود با ساواک داشت معتقدم اگر یک سال دیگر از زندان آزاد نمی‌شد، حتما مصاحبه می‌کرد و همکاری خود را با ساواک علنی می‌ساخت.

وی درباره تقی شهرام نیز گفت: تقی شهرام بعد از فرار از زندان ساری معروف شد. در آن برهه، اعضای سازمان که بیرون از زندان بودند، از نظر فکری بسیار ضعیف بودند. در بین آنها تقی شهرام به خاطر مطالعاتی که داشت، در جایگاه بالاتری بود و در عرض چند ماه، هفتاد – هشتاد درصد سازمان را مارکسیست کرد.

عزت‌شاهی تصریح کرد: رویه سازمان طوری بود که اگر تقی شهرام هم ظهور نمی‌کرد، باز هم سازمان چپ می‌کرد. شاید دو سال دیرتر این اتفاق می‌افتاد اما مارکسیست شدن سازمان حتمی بود. چون ایدئولوژی آن‌ها ایدئولوژی التقاطی بود.

وی در پایان عنوان کرد: در سال‌های قبل از انقلاب، مسعود رجوی در زندان به عنوان مرکزیت سازمان شناخته می‌شد و امثال تقی شهرام و بهرام آرام هم بیرون از زندان رهبری سازمان را بر عهده داشتند. بعد از پیروزی انقلاب کم کم رجوی خود را به عنوان مرکزیت سازمان تحمیل کرد.

انتهای پیام

لینک کوتاه : https://feraghnews.ir/?p=27123

نوشته های مشابه

28مارس
فقط به امید دیدار فرزندم زندگی می‌کنم
مهرویه هاشمی، مادر چشم انتظار یکی از اسیران فرقه رجوی

فقط به امید دیدار فرزندم زندگی می‌کنم

28مارس
ماهواره‌های استارلینک چگونه به صورت مخفیانه وارد «اشرف ۳» شدند + تصاویر واقعی
پلیس آلبانی تنها به جهت این پرونده باید مریم رجوی را دادگاهی کند

ماهواره‌های استارلینک چگونه به صورت مخفیانه وارد «اشرف ۳» شدند + تصاویر واقعی