• امروز : پنج شنبه - ۹ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 28 March - 2024

منافقین به دنبال شایعه پراکنی جهت از بین بردن روحیه مردم

  • کد خبر : 24775
  • 09 مارس 2020 - 10:29

این  روزها سایت های معاندی چون من و تو، بی بی سی و ایران اینترنشنال  با همراهی سایت های فلک زده و ضد مردمی منافقین  در حال ضربه زدن به اعتماد، امید و امنیت روانی مردم ایران با شدت و حدت فراوانی هستند.

منافقین در این برهه زمانی هم که انسان های جهان خصوصا مردم ایران بیش از هر چیزی به امنیت و آرامش و بالارفتن سیستم ایمنی و روحیه نیاز دارند با قوت تمام سعی در ایجاد هراس و تشویش ، ایجاد موج نا امنی با انتشار اخبار دروغ و شایعه در مورد بیماری کرونا دارند.و خود را بیش از پیش در مقابل مردم و هموطنان خویش قرار دادند.

اما با این حال در این روزهای سخت دولت و نهادهای قانون گزار با حداکثر توان و تلاش  برای ایجاد فضای امن و آرامش  و یاری به هموطنان  اقدامات  گسترده ای را انجام دادند که بدون شک درتاریخ ایران ماندگار خواهد شد. 

به گزارش سازمان بهداشت جهانی، ایران در مقام دوم مبارزه با کرونا و شفایافتن بیماران مبتلا قرار گرفت.

هم چنین سازمان بهداشت جهانی پنهکاری در مورد  آمار مبتلایان بیماری کرونا در ایران را رد کرد.

رسانه ملی روزانه چندین ساعت از برنامه های خود را اختصاص به آموزش های بهداشتی و اطلاع رسانی عمومی در زمینه پیشگیری، همیاری و مبارزه با بیماری کرونا قرار داده است.

در پی تشکیل ستاد مبارزه با کرونا ، بخاطر رعایت حال عموم مردم و جلوگیری از گسترش بیماری، در دو هفته گذشته مدارس و دانشگاه ها تعطیل شدند. ساعات کار ادارات دولتی کاهش یافت.  و شرکت هایی که امکان دور کاری داشتند، به کارمندان خود اجازه دادند در خانه و از طریق اینترنت به ایفای مسئولیت بپردازند. طرح ترافیک نسب به قبل چهار ساعت کمتر شد و از ۶۳۰ الی ۱۹ به ساعت ۸ الی ۱۷ بعد از ظهر تقلیل یافت تا مردم کمتر در محل های تجمع باشند. 

روزانه در سطح شهر مبادرت به ضدعفونی نمودن، متروها، وسایل نقلیه عمومی و اماکن عمومی می شود. در هر شهر چندین بیمارستان مجهز  به رسیدگی، پیگیری، درمان و قرنطیه کردن بیماران اختصاص یافته.

 حداقل به طور روزانه دو الی سه  ساعت با پزشکان متخصص و فوق تخصص بیماری های عفونی چون خانم دکتر مینو محرز، دکتر زالی، دکتر بابایی، دکتر مسعود مردانی و سایر متخصصین  در رسانه ملی برنامه آموزشی پزشکی اجرا  و به سوالات هموطنان پاسخ داده می شود.

مراکز درمانی ۱۱۵ ، ۱۹۲ و ۴۰۳۰ بطور رایگان به سوالات هموطنان پاسخ می دهند. هم چنین در جهت کاهش استرس و اضطراب هموطنان از بیماری کرونا و کاهش خروج مردم از منزل، سامانه تلفنی ۱۴۸۰ سازمان بهزیستی همه روزه از ساعت ۸ تا ۲۰ به صورت رایگان مشاوره روانشناسی می‌دهد.

اورژانس و مراکز درمانی رایگان در اختیار هموطنان مبتلا قرار می گیرد. پزشکان و پرستاران و پرسنل شریف بیمارستان های اختصاص یافته در سراسر کشور به طور شبانه روزی در حال خدمتگزاری به هموطنان خویش هستند.

علاوه بر این ده ها مرکز خیریه و بهداشتی و عمومی پک های بهداشتی برای شهرهایی که بیشتر درگیر بیماری شده اند  را تهیه و توزیع می نمایند.

در هفته جاری جهت پیشبرد آموزش دانش آموزان شبکه آموزش از صبح تا شب اقدام به پخش برنامه های آموزشی نموده که تا ۱۵ فرودرین ادامه دارد.  همچنین بسیاری از دانشگاه ها  آموزش از طریق شبکه مجازی را راه اندازی نمودند تا به درس دانشجویان لطمه ای وارد نشود.

دانشمندان و پرسنل پزشکی ایران  از جمله دانشکده علوم پزشکی بیمارستان بقیه الله و… با تلاش اقدام به تهیه کیت های تشخیص بیماری نموده و در حال تلاش برای تهیه واکسن بیماری هستند.

مراکز عمومی پرتجمع و دارای ریسک ابتلا به بیماری، محل های تجمع خصوصی و عمومی و برنامه هایی چون  نماز جمعه، سمینارها، سینما و تئاتر و سایر مراکز تجمع  شلوغ جهت رفاه حال مردم و عدم شیوع و پیشگیری از  بیماری به صورت رسمی و خصوصی در  دو هفته گذشته بنا به دستور دولت و ستاد مبارزه با بیماری کرونا تعطیل شدند.

 ارگان های دولتی قبل از هر چیزی اعلام نمودند جان مردم بر همه چیز مقدم است  و هم مراکز دولتی و مسئولان موظفند که  در مقابل شیوع بیماری کرونا  انجام وظیفه نموده و در جهت سلامت مردم تدابیر لازم اندیشیده شود.

این بیماری  تا کنون بیش از ۷۰ کشور را  درگیر نموده، حدود ۹۰ هزار مبتلا و ۴۱ هزار درمان و حدود ۳هزار و ۱۰۰ فوتی در جهان داشته  است.

بسیاری از پزشکان، اندیشمندان و متخصصین در باره بیماری کرونا اعلام نمودند: این ویروس خطرناکتر از آنفلوانزا نیست و کشندگی آن کمتر است. می‌توان با اطمینان گفت این بیماری کمتر از آنچه شایع شده خطرناک است حجم اطلاعات غلط حتی از سوی شبکه های معاند باعث ایجاد هراس بی جا و نگرانی مردم شده است و مسئولان باید از پخش این شایعات نگران کننده جلوگیری کنند و به مردم امیدواری دهند. تا آنجایی که اطلاع داریم مسئولان درمورد این بیماری چیزی را از مردم پنهان نکرده اند.

بنا بر گزارش روز شنبه وزارت بهداشت، احمد حاجبی درخصوص چگونگی غلبه بر اضطراب ناشی از شیوع ویروس کرونا در کشور بیان کرد: اضطراب واکنش طبیعی به شرایط سخت و تهدید آمیز است، اما اگر شدید و طولانی شده و رنج ایجاد ‌کند، زندگی را مختل می‌ کند. اضطراب می ‌تواند روی سیستم ایمنی تأثیر منفی داشته باشد و بدن را در برابر بیماری‌ ها تضعیف کند. گاهی نیز اضطراب باعث رفتارهای ناکارآمد می‌ شود. وی افزود: اقداماتی که فرد مبتلا به اضطراب انجام می‌ دهد و چرخه‌ اضطراب خودش و دیگران را بیشتر می ‌کند، شامل جستجوی مداوم خبر در رسانه‌ ها و شبکه‌های اجتماعی نامعتبر است، همچنین، عدم اطمینان و بزرگ‌ نماییِ‌ خطرات، از ویژگی‌ های افراد مضطرب است.

مردم به دنبال اطلاعات دقیق باشند و این اطلاعات را از منابع معتبر مانند، سازمان جهانی بهداشت، وزارت بهداشت و سایت‌ های دانشگاه‌های علوم پزشکی دریافت کنند. همچنین، می ‌توانند سوالات خود را از سامانه سلامت با شماره ۱۹۰ بپرسند. انتشار اخبار نادرست، اضطراب اطرافیان شما و جامعه را بی ‌دلیل افزایش می دهد. مردم باید آگاه باشند که این بیماری، اولین و آخرین بیماری واگیردار و همه ‌گیر نبوده و کشنده‌ ترین بیماری نیز محسوب نمی شود.

وی درخصوص فعالیت های داخل منزل، توصیه کرد: اگر برای رعایت ایمنی ساعات طولانی در منزل هستید، سعی کنید در منزل هم فعال باشید و بیکار نمانید.

تحرک کافی داشته باشید و حتی در خانه ورزش کنید. برای قدم زدن و پیاده روی به مکان های خلوت یا طبیعت بروید و خود را به مدت طولانی در منزل حبس نکنید. با دوستان و اطرافیان خود صحبت کنید. صحبت در مورد نگرانی‌ ها به بهتر شدن حال شما کمک می ‌کند، اما صحبت های خود را به اخبار کرونا ویروس محدود نکنید.سعی کنید، بر مواردی که روی آن کنترل دارید، تمرکز کنید. از روش هایی که قبلا برای کاهش اضطراب و استرس شما موثر بوده استفاده کنید. سیستم ایمنی ارتباط مستقیم با توسعه بیماری ها و از جمله بیماری کرونا و پاتوژن های مختلف دارد و استرس و اضطراب باعث تضعیف سیستم ایمنی می شود و بیماری را توسعه می دهد.

شبکه های خبری و سایت های مردمی مستمرا بر حفظ آرامش و دوری از استرس،بعنوان استراتژی عبور از کرونا تاکید می کنند و روزانه انبوهی از ساعت و برنامه های خود را اختصاص به آموزش و مقابله با ویروس کرونا قرار داده و به مردم دلداری و آرامش می دهند.

لیلا رازقیان رئیس بیمارستان اعصاب و روان در شیراز  مطرح نموده است: علائمی مثل ترس و اضطراب و افسردگی چه در مردم عادی و چه در کادر درمانی در این شرایط افزایش می‌یابد که همین امر باعث تضعیف سیستم ایمنی در برابر ابتلا به بیماری‌های ویروسی می‌شود.

روابط عمومی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران شمال، بهزاد همتی متخصص ویروس‌شناسی  نیز اظهار کرد: تقویت سیستم ایمنی بدن بهترین پیشگیری از ابتلا و درمان ویروس کرونا است. هیچ داروی ضد ویروسی نه در ایران بلکه در هیچ کشوری وجود ندارد، برای پیشگیری از ابتلای به این ویروس باید اقشار مختلف نسبت به این ویروس آگاهی پیدا کنند و با مراقبت های فردی درصد ابتلا به بیماری را کاهش دهند. ضروری است افراد با تقویت سیستم ایمنی با آن مبارزه کنند.

باید گفت با اینکه  سایت های  ضدمردمی، منافقین و دشمنان ایران با سو استفاده از وضعیت موجود آرامش و امنیت مردم را نشانه رفته اند. به امید خدا این روزهای سخت نیز می گذرد و روسیاهی آنان در تاریخ به ثبت خواهد رسید.

گزارش از: مریم سنجابی

انتهای پیام / فراق

لینک کوتاه : https://feraghnews.ir/?p=24775