• امروز : پنج شنبه - ۹ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 28 March - 2024

توهم مجازی

  • کد خبر : 23859
  • 01 ژانویه 2020 - 10:48

«توی سه روز اعتراضات جمع شد، حالا مشخص‌شده ۱۵۰۰ نفر کشته‌ شده‌اند.» ،«اگر تعداد کشته‌ها به ۱۵۰۰ نفر درست باشه، از این به بعد مردم به دو دسته افسرده و بی‌تفاوت تقسیم می‌شوند.» این‌ها بخش کوچکی از پیام‌هایی است که به دنبال ادعای خبرگزاری انگلیسی «رویترز» در خصوص تعداد کشته‌شدگان حوادث آبان ماه در ایران به‌صورت گسترده در فضای مجازی منتشرشده است.

خبرگزاری رویترز در گزارشی که مدعی بود به نقل از منابع دولتی در ایران نوشته‌شده است، ادعا کرده که در جریان ناآرامی‌های اخیر در ایران، حدود ۱۵۰۰ نفر کشته ‌شده‌اند که از این تعداد ۱۷ نوجوان و حدود ۴۰۰ زن و همین‌طور تعدادی از نیروهای امنیتی و انتظامی بوده است. پیش‌تر سازمان عفو بین‌الملل نیز آمارهای متفاوتی از میزان کشته‌شدگان در حوادث اخیر اعلام کرده بود که از سوی مسئولان قضایی ایران تکذیب شد.

هرچند بلافاصله بعد از انتشار این خبر و نشر گسترده پست‌هایی درباره کشته‌شده‌ها در توییتر، گروه‌های زیادی با گذاشتن کامنت‌هایی نظیر«رویترز خبرگزاری با قدمت یک و نیم‌قرن خبر زده به نقل از یک منبع آگاه بعد در ادعایی  به نقل از آن منبع گفته ۱۵۰۰ کشته یعنی این خبرگزاری هم در سطح فیک‌نیوزها است!» و « دروغ بزرگ‌تر، باورپذیرتر» انتشار این خبر را به چالش کشیدند، اما هدف از انتشار این‌گونه خبرها چیست و چه سابقه‌ای دارد؟

«در جنگ روانی هدف تصرف پانزده سانتی‌متر بین دو گوش انسان است.» این جمله را یکی از استراتژیست‌های آمریکایی گفته است. جمله‌ای که به‌خوبی نشان می‌دهد که هدف از تولید و انتشار اخبار کذب و ترویج آن‌ها به‌صورت گسترده همسوسازی ذهنی افراد جامعه هدف است. با توجه به اینکه مسئولان نظام کشته‌شدن مشکوک برخی از افراد را تائید کرده و دستور دلجویی از خانواده آن‌ها را داده‌اند، رویترز و جریان حامی این رسانه در ماجرای اخیر سعی کرده تا استفاده از استراتژی اغراق در آمار کشته‌ها ضمن تحریک افکار عمومی، تعداد کشته‌ها را بسیار بیشتر از میزانی واقعی جلوه داده تا از این طریق القا کنند که امکان دلجویی از خانواده‌هایی آن‌ها در عمل امکان‌پذیر نیست. تفرقه یکی از شناخته‌شده‌ترین هدف این جنگ روانی است که در آن تـلاش مـی‌شـود، جامعه ایران را دوقطبی شده و بسترهای افزایش تنش بین این دو قطب در آینده فراهم شود. تحریک عاطفه جامعه هدف یکی دیگر از اهداف انتشار خبر رویترز است. در این روش تلاش می‌شود تعابیری در خبر مورداستفاده قرار گیرد تا احساس عاطفی مخاطبان به‌طور ساختگی تحریـف و تهییج شود. تخریب روحیه هواداران نظام از طریق القای احساس منفی و منفور بودن نیز از دیگر اهداف اقدام رویترز است.

با وجود اینکه این استراتژی جنگ روانی رسانه‌های غربی سروصدای زیادی ایجاد کرد ، اما مروری بر تحولات چهار دهه گذشته نشان می‌دهد که این استراتژی جدید نبوده و تاکنون بارها از آن علیه جمهوری اسلامی استفاده ‌شده است. به‌عنوان‌مثال در سال ۱۳۵۹ و ۱۳۶۰ فرقه تروریستی منافقین برخی از اعضای جداشده خود را ترور کرده و کشته شدن آن‌ها را متوجه نظام می‌کرد. همچنین بررسی‌های تاریخی نشان می‌دهد که گسترش ناآرامی‌های صورت گرفته در اوایل دهه ۷۰ در مشهد و ورامین نیز از طریق همین استراتژی کشته‌سازی صورت گرفته بود. به‌عنوان ‌مثال در سال ۷۳ عوامل منافقین با انتشار کشته شدن یک کودک در جریان تخریب واحدهای غیرمجاز ساختمانی سعی کردند تا شهر را به آشوب بکشند. همین استراتژی در سال‌هایی ۷۸ و ۸۸، ۹۶ و امسال نیز به اجرا گذاشته شد به‌طوری‌که  در جریان حوادث بعد از انتخابات سال ۸۸، فرقه منافقین در پروژه کشته‌سازی خود مدعی کشته شدن۷۰ نفر از حامیانش شد. اقدام به ترور شهروندان با سلاح گرم یکی از اقداماتی است که فرقه منافقین سعی کرده است تا با استفاده از آن بتواند به این هدف خود دست یابد.

در مثالی دیگر، این فرقه در روز ۲۵ بهمن۸۹ با تیراندازی مستقیم ۲ نفر از هم‌وطنانمان را به شهادت رسانده و ۵ تن دیگر را به‌شدت مجروح کرد. همچنین در بهار۹۲ خبرهایی که از اردوگاه منافقین و برنامه‌ریزی‌های آنان برای انتخابات ۹۲ منتشر شد نشان می‌داد که آن‌ها در نظر دارند، فارغ از نتیجه انتخابات، اغتشاش ایجاد کرده و از پروژه کشته‌سازی خوراک‌هایی برای رسانه‌ها و محافل خارجی ایجاد کنند. همچنین در روز‌های اخیر ویدئویی جعلی توسط اکانت‌های حامی منافقین با عنوان تشییع‌جنازه یکی از جان‌باختگان اغتشاشات آبان ۹۸ در کرمانشاه پخش‌شده است. اما این فیلم مربوط به تشییع پیکر «شیرزادخان شیرزادی» از بزرگان ایل کلهر گیلان غرب هست و هیچ ارتباطی به حوادث اخیر ندارد.

هرچند تاکنون با اطلاع‌رسانی به‌موقع مسئولان و همچنین فعالیت‌های آگاهی‌بخش فعالان فضای مجازی این استراتژی فرقه تروریستی رجوی و حامی‌های آن‌ها شکست‌خورده است، اما به نظر می‌رسد که مهم‌ترین هدف این فرقه از این اقدامات کاهش سرمایه اجتماعی نظام است. مسئله‌ای که تنها راهکار مقابله با آن اطلاع‌رسانی مناسب و دقیق از ابعاد نقشه منافقین به مردم است.

یادداشت از: دکتر سیدمحسن موسوی‌زاده

انتهای پیام

لینک کوتاه : https://feraghnews.ir/?p=23859

نوشته های مشابه

28مارس
تاکتیک فرقه رجوی درباره ماجرای کودک سربازان؛ نفی و لاپوشانی / دیدم مادرانی را که پنهانی می‌گریستند
روایت یک شاهد عینی از جنایت‌های فرقه ضدخانواده رجوی در حق کودکان اشرف

تاکتیک فرقه رجوی درباره ماجرای کودک سربازان؛ نفی و لاپوشانی / دیدم مادرانی را که پنهانی می‌گریستند

26مارس
اینجا آرام باشید و بیرون شورشی
مروری بر قوانین و استراتژی‌های رجوی ساخته

اینجا آرام باشید و بیرون شورشی