• امروز : پنج شنبه - ۶ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 25 April - 2024

گفت و گوی تفصیلی با سفیر ایران در آلبانی:روایت سفیر ایران از توطئه در آلبانی برای لطمه به روابط تهران و اروپا / تندروهای طرفدار فرقه رجوی در آمریکا نگران آینده این فرقه در آلبانی هستند  

  • کد خبر : 19079
  • 08 ژانویه 2019 - 11:12

« غلامحسین محمد نیا » سفیر ایران درآلبانی که با ادعای نقض دیپلماتیک از سوی تیرانا به ایران بازگشت،می گوید:این اقدام آلبانی در اخراج دو دیپلمات ایرانی سناریویی آمریکایی- صهیونیستی بوده و برای لطمه زدن به رابطه ایران و اروپا است.

به گزارش پایگاه خبری-تحلیلی فراق ، محمدنیا معتقد است حلقه اقدام آلبانی یک قطعه از سلسله اقداماتی بود که در ارتباط با روابط ایران و اتحادیه اروپا انجام گرفت. بویژه در آستانه ارائه سازوکار ویژه مالی اروپا برای ایران و حفظ برجام. دولت آلبانی به جهت ظرفیت و مقاومت کم نتوانست در برابر این سناریو تحمل بیاورد و قربانی سناریوی آمریکا و رژیم صهیونیستی شد.
سفیر ایران در آلبانی همچنین با اشاره به ادعای تیرانا مبنی بر نقض قواعد دیپلماتیک توسط سفارت ایران گفت، دولت آلبانی نمی تواند یک مورد اعلام کند که سفیر ایران از چارچوب اقدامات مصوب وعرف دیپلماتیک خارج شده،ما همواره درمدار و قواعد بین المللی عمل کردیم.
وی یادآور شد که رابطه ایران و آلبانی رو به گسترش بود و تندروهای طرفدار منافقین در آمریکا و رژیم صهیونیستی نگران آینده این فرقه در این کشور هستند.نظریه این گروهک زیست در شکاف میان دولت ها و ملت هاست و به طور طبیعی ازگسترش روابط میان ایران و آلبانی نگران بودند.
خبرنگار ایرنا در ارتباط با تحولات در رابطه ایران و آلبانی و ادعاهای مطرح شده از سوی مقامات آلبانی گفت و گویی با غلامحسین محمد نیا سفیر سابق ایران در این کشور انجام داده که مشروح گفت و گو در زیر می آید:

** به عنوان سفیر وقت ایران درآلبانی اقدام دولت این کشور در اخراج بلندپایه ترین مقام دیپلماتیک ایران را چگونه ارزیابی می کنید؟
**محمدنیا: متاسفانه دولت آلبانی مرتکب اشتباه بسیار بزرگی شد .اقدامی را انجام داد که براساس سناریوی طراحی شده آمریکایی – صهیونیستی شکل گرفت و می توان آن را چنین تعبیر کرد که دولت آلبانی قربانی این سناریو شد . واضح است که دولت آمریکا و رژیم صهیونیستی نقش مستقیم در تحریک و اخراج سفیر ایران در آلبانی ایفا کردند.
رییس جمهوری آمریکا نامه تشکر از نخست وزیر آلبانی را ۱۴دسامبر ارسال کرده، این در حالی است که وزارت خارجه آلبانی در۱۹دسامبر دستور اخراج سفیر ویک دیپلمات دیگر ایرانی رااعلام کرد.یعنی پنج روز قبل از اینکه وزارت خارجه آلبانی اعلام کند.همچنین نخست وزیر رژیم صهیونیستی مصاحبه ای را انجام داده و اعلام کرد که سفرش به آلبانی، مشروط به این موضوع بوده که سفیر ایران در این کشور حضور نداشته باشد. یعنی یک سناریوی کاملا مشخص که موید هدف خاصی بوده است.
هدف از این اقدام تخریب روابط ایران و اتحادیه اروپا و انتقامی است که ترامپ و رژیم صهونیستی برای ناکامی و شکست خودشان انجام دادند.

** اهداف وانگیزه چهره های تندرو درآمریکا،گروهک منافقین و رژیم صهیونیستی در بر هم زدن مناسبات ایران وآلبانی چیست؟اخیرا دانمارک و فرانسه هم مدعی شدند که عوامل ایران قصد اقدام تروریستی داشته اند. هدف این ادعاها چیست؟
**محمدنیا: مهمترین هدف سناریوسازان برخورد با ایران چه در آلبانی و چه کشورهای دیگر، مقابله با تلاش هایی است که برای حفظ برجام انجام شده است.به طور طبیعی از همان زمان مذاکرات که بنده هم به عنوان عضو تیم مذاکره کننده هسته ای حضور داشتم شاهد تلاش های حداکثری از سوی چهره های افراطی و تندرو در آمریکا و رژیم صهیونیستی بودیم. آن اقدامات ناکام ماندند.
تمام تلاش ها را انجام دادند تا ایران را ناقض برجام بدانند البته که ناکام ماندند حتی پس از خروج یکجانبه و بی منطق ترامپ همه تلاش ها برای نابودی برجام ناکام ماند.دشمن از اقدامات خود برای برهم زدن روابط ایران و اروپا فروگذار نخواهد کرد و تلاش کردند تا مناسبات ایران و آلبانی را نیز با ادعاهای امنیتی خدشه دار کنند.

** آلبانی مدعی شده که سفیر ایران وضعیت دیپلماتیک را نقض کرده است؟
**محمد نیا:نقض عرف و قواعد دیپلماتیک، به شکل قاطعانه از سوی جمهوری اسلامی ایران و بنده رد می شود. این اتهام نه تنها ادعای کذب بوده بلکه اتهامی کودکانه است. دولت آلبانی می داند که فعالیت های سفارت ایران تنها در ارتباط با این کشوربوده است.همان شبی که تبلیغات منفی رسانه ای آغاز شده بود من به ضیافت دیپلماتیک دعوت بودم حتی روزهای بعد هم مکاتبات از سوی دولت البانی دریافت کردیم. یعنی سفارت و شخص سفیر از چارچوب وظایف دیپلماتیک خارج نشده است.
دولت آلبانی یک مورد را نمی تواند اعلام کند که سفیر ایران از چارچوب اقدامات مصوب و عرف دیپلماتیک خارج شده است.

** علت نگرانی افرادی مثل ترامپ، بولتون و مقامات رژیم صهیونیستی از توسعه مناسبات ایران با کشورهای اروپایی ازجمله آلبانی چیست؟
**محمدنیا: دلیل اصلی،گروهک و فرقه تروریستی منافقین است.نظریه این گروهک زیست و زندگی درشکاف میان دولت ها و ملت هاست و به طور طبیعی ازگسترش روابط میان دولت و ملت ایران و آلبانی نگران بودند و طی ۲۷ ماهی که بنده مسولیت روابط ایران و آلبانی را عهده دار بودم، گام های بلند و خوبی در روابط دوجانبه برداشته شد.
« برای اولین بار درتاریخ روابط دوجانبه وزیر خارجه آلبانی به ایران سفر کرد و برای اولین بار دو خبرگزاری ایرنا و خبرگزاری دولتی آلبانی تفاهمنامه همکاری امضا کردند و هیات اقتصادی اتاق بازرگانی ایران به آلبانی سفر کرد و با طرف های آلبانیایی قرارداد همکاری امضا کرد. حتی در حوزه ورزشی مسئولان فدراسیون فوتبال البانی به ایران سفرکردند و قرارداد امضا کردند.
این اقدامات با نظریه منافقین در زیست در شکاف میان ملت ها و دولت ها سازگاری نداشت.
از سوی دیگر اکثریت جمعیت آلبانی را مسلمانان بکتاشی تشکیل می دهند وبخش قابل توجهی از آنان ازدوستداران اهل بیت(ع) بوده واشتراکات مذهبی با ایران دارند.

**برخی رسانه ها موضوع اخراج سفیر ایران با موضوع مسابقه فوتبال رژیم صهیونیستی و آلبانی مرتبط می دانند؟
** محمدنیا: این پرسش اشاره به یکی از خط های خبری دارد که پس ازمصاحبه سخنگوی وزارت خارجه آلبانی دنبال شد.یکی از اتهام های سفیر ایران وسفارت اخلال امنیتی در مسابقه تیم های رژیم صهیونیستی وآلبانی اعلام شده است. این خبر یک اقدام خنده دار و ذلیلانه است.
مصاحبه سخنگوی وزارت خارجه آلبانی نشان می دهد که این خبر’در پی تعامل و گفت و گو با دیگر کشورها’ از جمله با رژیم صهیونیستی شکل گرفته است. در پی این موضوع، بعضی از رسانه های آلبانی مشارکت رژیم صهیونیستی را در کنار وزارت خارجه آلبانی برای متقاعد کردن آنها به اخراج سفیر را به بازی فوتبالی که دو سال پیش بین تیم رژیم صهیونیستی و آلبانی انجام شد، ارتباط دادند.
این مسابقه در مهرماه ۱۳۹۵ که بنده استوارنامه خود را تقدیم رییس جمهوری وقت این کشور کردم انجام شد و قرار بود درشهر الباسان برگزارشود و بعدها به دلایل امنیتی از جمله حضور داعش و گروه های تکفیری به شهر اکودرا انتقال یافت. اصل این برآورد نیز هنوز ثابت نشده ولی بعدها اعلام کردند که ۲۰ نفر در این زمینه دستگیر شدند که از شهروندان آلبانیایی و کوزو یی بودند و این بحث تمام شد.
وی در پایان درخصوص بیانیه وزارت خارجه کشورمان در این باره گفت : بیانیه سخنگوی وزارت خارجه کلیت سیاست ها و موضع رسمی ایران بود و به طریق مقتضی به طرف آلبانیایی پاسخ داده شده است و طبعا دستگاه سیاست خارجی ایران و مجموعه نظام تصمیمات مقتضی را اتخاذ خواهند کرد.

انتهای پیام

 

لینک کوتاه : https://feraghnews.ir/?p=19079